Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa växellådan?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14043 besök totalt
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag är kanske lite konstig men jag gillar lådor som är svårvåxlade, men som efter lite tillvänjning går bra att hanterera. Man blir lycklig när man exakt har lyckats fullända en växlingssekvens från 1:an upp till 4:sn med en riktigt värdelös låda med kassa synkringar utan vare sig skrapanden eller "grävande" efter växlingarna, eller perfekt matchning av mellangas vid nerväxlingar på samma kassa låda. mums.

Riktigt roligt är det att åka som passagerare i samma bil när en ovan förare försöker hitta växlar.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Bässt alla kategorier är Citroen DS med H låda.

En behändig spak som enkelt manövreras med pekfingret, utan att släppa ratten, varpå hydrauliken kopplar ut och skickar i nästa växel, enkelt och bekvämt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Vilken trevlig tråd från stenåldern! Eftersom ingen har fått med rätt svar måste jag haka på.

Toyota Corolla -88-92, gärna med en sisådär 30,000 mil på nacken. Den enda den fina lådan kan lastas för är något långa slag. Annars är det en härlig mekanisk känsla, där det verkligen känns som man flyttar kuggen själv, och en fantastisk precision. thumbs up
okej, nu har jag förstås inte kört alla bilar som finns... fast å andra sidan har inte alla andra bilar den lådan så...

Sämsta lådan jag provat är från någon Volvo-lastbil. Kändes som det var trasiga "spår" så man fick bryta och bända lite innan det gick att få i rätt växel.
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77



Har inte kört speciellt många bilar.

Men Ford Mondeo V6 har riktigt sköna lägen, sen att kopplingen kan va lite skum är en annan sak.
Även Ford Capri GT (-73 som i mitt fall) Har riktigt bra låda. Korta lägen och bra koppling.

Vill man ha mekanisk kännsla så kan man åka med saaben. Osynkad etta och lite rassel thumbs up

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Toyota Corolla -88-92


Corollamannen håller naturligtvis med. Själv föredrar jag dock den omegalåda(!!!) som sitter i Peeter Pahvs Lådbil. Sagolik! Korta distinkta slag med tung mekanisk kuggingreppskänsla.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bästa lådan jag provat är utan tvekan (hör och häpna )... miatans 5-växlade.
Innan någon fanatiker med RX-7a påpekar det är det väl lika bra att erkänna att lådan kommer därifrån.
Det shortshift-kit jag installerade under vintern kan nog kallas overkill - och växlingarna kräver nu lite mer handkraft - men det funkar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Speedsterlådan från Getrag har en härlig, exakt, mekanisk känsla.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Så länge vi pratar serietillverkade standardlådor så är det Inte många här som kört en NSX ser jag??

Verkligen utan konkurrens bland den grymmare låda jag petat på och då har jag lagt ner rätt mycket energi på att se till att ha provkört det mesta som är roligt på väg och växlas manuellt.

PROVA!! ni kommer att flina!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Måste nog säga att polarens Sierra Cosworth RWD med Borg Warner T5 låda har väldigt "goa" lägen
Annars lägger jag min röst på M5 3.8 lådan.. samt 850csi lådan Getrag V160(90?)

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



AndersY skrev:
Johan CooperS skrev:
Hur är det nu, köper BMW lådorna av Getrag eller gäller det bara M-bilarna?

Jag undra hur stor betydelse det där har egentligen, vem som tillverkar lådorna alltså. Getrag säljer ju växellådor till massor av biltillverkare, men i testerna brukar de olika bilarna få helt olika omdömen om hur bra växellådor de har. Den övergripande utvecklingen sker väl kanske hos biltillverkaren för att passa deras motorer, etc. Och att det är därför de upplevs olika. Både utveckling och tillverkning brukar kunna läggas ut på andra företag, men ändå verkar produkterna bli märkesspecifika. Till exempel togs BMW:s Vanos-system tydligen fram av ett japanskt dotterföretag till Toyota, men innan Toyota själva hade ett mostsvarande steglöst system, vilket verkar lite underligt. Men det var väl helt enkelt framtaget efter BMW:s specifikationer och grundideer antar jag.


Jag tror att vissa delar av de skiftande betygen står att finna i länkage och spakar, andra hos journalisternas begränsade möjlighet att vara ofärgade av sina fördommar och andra variabler i den totala körupplevelsen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Ingen som har nån åsikt angående Volvos M90-låda? Jag trivs iaf alldeles utmärkt med den i 240:n.
Kopplingen gör ju en hel del för den totala känslan också och min förstärkta tryckplatta gör förvisso kopplingen ganska tungtrampad men det är riktigt gott med en koppling som greppar ordentligt.

De BMW jag har kört har jag inte reflekterat över att växellådan skulle vara något märkvärdigt i.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Andreas Lidström skrev:
Som vi brukar säga: "Den som gnäller på BMW:s hårda koppling och den taggiga lådan är en mes som inte uppskattar mekanisk förfining!"

Har kört massor av BMW's inkl en dröse M3 (mest E46) o jag tycker slagen är för långa...
Annars bra.
Tänk om de kunde gjort dem typ hälften så långa

_________________
Jan Å
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Anders Lundgren skrev:
Hmmm.....en bil med BMWs bottenplatta, Hondas motorer och växellåda, Saabs stolar, Audis kvalitetskänsla, Volvos säkerhet, Toyotas kvalitet, Mercedes rostskydd(garanti), Mini Coopers instrumentering, Hondas Chassi, förpackat i Alfa Romeos design och BMW tillbehörsprogram

Rena (h)julafton för en biltok!
Tänk när man KAN speca sin bil, som en PC!! (alvarligt menat, hur långt bort snackar vi om?)
o då skulle jag kryssat för Aston Martins Linn-stereo , Lexuskomfort o Lotus Elise kvicka köregenskaper samt Hunday's pris

btw, gillar hondas vxlådor, Miata är fin med! SAAB V4 (rattväxel) är härlig mer än bra, men är det bara kul så...

_________________
Jan Å
Citera
Henrik Braun
Blekinge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 18



volvo M40 med lång spak..

en lagom sliten med halvkassa synkisar..

går att rugga i växlarna så man knappt tror sina ögon!
ingen njutning kanske, men fort går det =)

_________________
Henrik Braun,
TURBO M535 E28 -86
242 M5
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956


Trådstartare
Citat:
volvo M40 med lång spak..

en lagom sliten med halvkassa synkisar..


I ungdomen hade en kompis en Amazon med tiotusentals mil och väl "insliten" låda. Den växlade själv! Full gas på ettan, när man släppte gasen trillade spaken ned i tvåans läge m.h.a. tyngdkraften

okej, min drömkombination:

Chassi från Merca C-klass Mk1 kompletterat med justeringsmöjligheter från Miata, motor o växellåda från Honda, bromsar från Porsche, Mazda kvalitet, Recaro stolar, instrumentbräda från lite äldre BMW (när det var en praktisk förvaringshylla ovanpå, varför försvann den?), Bertone design. Tvåsitsig. Stereo får bli Nakamichi TD1200 (kassett!) med ombyggda hemma HiFi förstärkare och dito högtalare inbyggda i bilen.

Detta är alltså vardagsbilen ej bandito.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Bäst: Datsun 140Y 1980, RWD med spak rakt ner i lådan, underbar känsla och med bra olja lättväxlad och snabb! Ja, lådan asså. Inte bilen...

Sämst: VW kleinbus 1978, med slitna bussningar i länkaget. ENORMA slag och totalt befriad från allt som liknar en närvarokänsla!! Som att röra runt i en seg gummismet...

Vad är det för fel på Mercedes? Men 5-stegade automat går som en dröm...

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag måste säga BMW Z3 M.

Makalös trög och tjärv känsla som verkligen gjorde allt för att jag skulle uppskatta växlingarna!

Möjligen finns det andra trevliga lådor att bryta runt men jag har inte fått möjligheten att köra så många.

Bland det sämre är utan tvekan min första bil. En Ford Sierra med en egensvarvad aluminiumknopp som var så tung att man ibland undrade om man inte kunde växla från 3an till 4an bara genom att ha lite mer pulver under huven..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2282



Jag tror jag gillar lådan i MGB bäst. Kort spak som sitter nära föraren och växlingarna går väldigt lätt, men har ändå en mekanisk känsla. Osynkad etta så klart, och det kan också skrapa om man är för hårdhänt och spaken hamnar fel.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



om vi snackar mekanisk känsla så måste jag nog säga Opel Kadett -63, Pytteliten, konformad knopp, tumme och pekfinger, växeln går i med ett distinkt *klick*. Växling från tvåan till trean tar tid då lådan är helt "vinkelrätt", alltså drar man upp till neutral, sedan rakt till höger och först sen upp igen. Inga diagonala, snabba tag där heller

_________________
Absolute beginner
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



JohanR skrev:
Citat:
Lexus IS200 tyckte jag hade en väldigt fin känsla. När man tog i spaken kändes det nästan som om fingrarna och handen blev ett med kuggarna


IS200 och 6-växlade Miator har samma låda. Fast di 5-växlade Miatorna brukar anses som bättre.

JohanR



Johan... samarbete mellan Mazda & Toyota....

aldrig hört talas om - vet du mera ?

MVH/
..........K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



...och även om man är jävig så måste jag säga att jag formligen älskar min osynkade dogringlåda, sjukt mekanisk djävlar-anamma-känsla, och grymt trevlig att gå på attack med.

En 5-växlad Imprezalåda med godis från PPG handlar det om (nej, inte lackfirman).

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa växellådan?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande