Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SKIDPAD Hur mycket säger den?
1027 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Tänkte på detta? Kan man verkligen mäta väghållning på en Skidpad?

Exempel:

.................................................. .............

New Skidpad Statistic

The Ultima Factory yesterday has set another world beating statistic in their all-conquering Ultima GTR. The Ultima GTR logged a road car skidpad world record of 1.176g lateral grip around a 200ft diameter circle at the Chertsey test facility.

Ultima GTR

The skidpad is a well-known test, particularly common in the USA, and is regarded by many leading car manufacturers as the dyno of grip. The procedure to conduct the test accurately is to measure the lap time around a 200ft circle and then this data is converted into lateral acceleration. The fastest two laps in each direction are recorded, and the final score is the average of these four laps.

The Ultima GTR road car used for the successful record attempt was the factory's recently completed standard production specification Ultima GTR640 demonstrator which was driven by Ultima Directors, Ted and Richard Marlow, who both recorded virtually identical world beating lap times to each other.

The test was strictly conducted, overseen and verified by an official from Datron Technology who are acknowledged by the motoring press and the Guinness Book of Records as official timekeepers, using state of the art Microsat GPS equipment.

The Ultima GTR640 used for the successful world beating run was fully road legal, fitted with road tyres and was driven to and from the test venue

The Ultima's figure of 1.176 compares to figures of 1.07 for the Porsche 911 GT1, 1.01 for the Enzo and 0.99 for the Carrera GT. The humble Elise manages 0.98. Figures are from Road & Track Magazine.

FILM#1: http://www.pistonheadstv.com/videos/348.mpg

FILM#2:http://www.pistonheadstv.com/videos/349.mpg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Statisk G-kraft enbart, säger inget om lastväxlingar.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Re: SKIDPAD Hur mycket säger den?

klickbar länk..

FILM#2: http://www.pistonheadstv.com/videos/349.mpg

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: SKIDPAD Hur mycket säger den?

Ekman skrev:
Tänkte på detta? Kan man verkligen mäta väghållning på en Skidpad?

Nej, det är inget mått på hur bra bilen klarar en slalombana t,ex. Det är så med ett test att det visar hur bra man klarar just den specifika uppgiften. Sen måste man veta vad detta betyder. Jag har själv åkt en del Skidpad, och det man ser är balansen i bilen. Ställer man åt en K-fjäder så bär den axeln upp mer av krängningen och det ger två saker. Den totala G-kraftsförmågan blir lägre och den axel som tar för mycket av viktförflyttningen tappar greppet först. Man ser tydligt bilens över-understyrning vad fjädersättningen anbelanga eftersom det rör KONSTANT kurvbelastning.

Det som inte finns med blir då stötdämpare, eftersom dessa är rörelseberoende. Det gör att det kan skilja duktigt när bilen kommer ut på en ojämn bana eller blir utsatt för tvära girar samt trailbraking och acc ur kurvorna. Även turn in egenskaper kan bli en överaskning.

Vi kan t.om åka med olika hårt fjädrade bilar, bara balansen är rätt, utan att skidpad siffran blir lidande.
Bara man får till cambervinklarna i den lutning bilen har på banan.

En annan betydelsefull faktor är själva banan, däck-gummi och dess temperatur, vilket ger den totala G-kraft man kommer upp till. Hos själva bilen gäller låg tyngdpunkt för att minska viktförflyttningen så mycket som möjligt.

I det här fallet låter det som Ultima försöker använda Skidpad till att få bilen att framstå som "bättre"
i reklamsyfte. Men det ger som sagt inte mycket mer vid handen än att dom säger att bilen för stunden
har fjädringsmässig balans i sidled.

Själv tycker jag att man bör prova på skidpad som förare. Man får reda på hur bilen gradvis tappar greppet och vad som händer med olika gaspådrag med över-understyrningen. Man kan bli rätt överraskad faktiskt. Det är bra att veta.Det visar även att man måste vara oerhört finkänslig med sina manövrar för att kunna öka farten.

Göran Malmberg

Ronneby
Här sen Sep 2003

Automobil har en skidpad som ett av deltesterna i sitt nya A-test. Förutom max sidoacceleration använder de den även för att ta fram direktstyrdhet och understyrningsgrad (grader per g). De har dock även ett slalomtest och mäter max sidoacceleration där också.

CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004

Antar att man skulle kunna få riktigt bra resultat med positiv camber på innerhjulen.
0,98 g för Elisen stämmer i alla fall inte på mina bilar. Mer likt 1,2-1,4 utan aerohjälp.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

CAIC skrev:
Antar att man skulle kunna få riktigt bra resultat med positiv camber på innerhjulen.
0,98 g för Elisen stämmer i alla fall inte på mina bilar. Mer likt 1,2-1,4 utan aerohjälp.

Jo, vill man ha bra siffror nummerärt så kan man vinkla hjulen för bästa anliggning i det varv man åker.
Men om man är ute efter att balansera och ta reda på hur bilen reagerar på gränsen till grepp, så bör man ha de inställningar som man tänker sig åka bana med.
Själv tycker jag det blir lite felorienterat när man använder sig av ett "inställnigsverktyg" som självändamål. Bättre då att anväda skidpad som verktyg och sedan sätta vanlig banrekord. Fast det är klart, man kan ju leka lite också. Det händer att jag gör själv
Göran Malmberg

Belgien
Här sen Sep 2004

Göran, jag håller med dig till 100% (försökte bara vara lustig...). Det är det enklaste och billigaste sättet att grundinställa bilen för "dagens" underlag. Jag är förvånad att många inte använder det.
När jag kör de holländska sprinten brukar jag börja dagen med detta för att hitta greppet fram och bak.
thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
1027 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande