Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 40, 41, 42   >>
6 besök senaste veckan (151841 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Föresten, kör inköpschefen i fråga roadsport?

Jajamensan. Mackan kör en Hult-Healey V8 i Roadsport A och heter Dark Horse här på forumet. Jag har designat hans frontspoiler. (intresseklubben informerar)

Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004

Kraniel skrev:
novajonas skrev:
kul o se att det går framåt!

måste vart varmt o skönt uppe i garaget under helgen

Jonas

Det var en alldeles underbar vårvärme! thumbs up

För några år sedan hjälpte jag ett gäng vänner i Skåne att skaffa fjädrar till sina Bertonecoupéer. Förutseende som jag är, såg jag till att skaffa en uppsättning till mig själv, till den dag jag själv skulle skaffa en sådan bil. Nu har jag gjort det, och fjädrarna är framgrävda ur gömmorna.

Framfjädrarna är grymma. 22mm varmlindat gods. Det är inte utan att jag undrar om man kan betrakta dem som styva, ersättliga av armeringsjärn. Man skulle kunna slå ihjäl noshörningar med dem!

Sånna fjädrar har jag också, ligger i källaren och lurar på om de skall monteras eller inte. Kallar de för SJ-fjädrarna.

Bert1 har sina monterade och vi körde hem hans bil igår. Han tog ett par varv i en rondell medan jag snällt lämnade företräde. Bilen krängde noll...

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Jag har en Jeep?

Är mina fjädrar inte som alla andras? Gjorde jag extralånga till mig själv? och varför är den en decimeter högre i näsan än i arslet?

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Den blev allt lite hög fram. Hittade en bild på en poppis racevariant för 105-serien som kanske kan
ge en hint om höjden?

På den igen!

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Tog du fjädrarna som är gjorda för terrängbilar?

Vad har du för reservplan?

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Rennfeder 420kg? Stenhård. Nästan som min.

Nåväl, planen är nu att plocka ner allting igen, slipa ner ändvarven på fjädrarna, ta bort alla gummimellanlägg och liknande, samt shimsa ner fjädertallrikarna. Jag skulle totalt behöva hitta uppåt en decimeter och det kanske är svårt, men några centimetrar ska inte vara något större problem.

Men jag måste hitta ett oljefilter som är tillräckligt smalt för att gå fritt från generatorn. Igår testade jag två filter från Mekonomen, ett till Alfa som var stort som en boxhandske, och ett till Vlovvo 240 som var något kortare. Inget passade. Tips?

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Renault 5 har små filter.

Som 1½ hockey puck.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Åk till biltema och botanisera i oljefiltersortimentet.. bara att leta runt bland kartongerna till du hittar ett litet som verkar pass

Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kolla efter oljefilter till äldre Fiat, typ. 124 och liknande. Om jag inte har fel för mig så är det samma gänga men betydligt mindre filter.

Halland
Här sen Maj 2003

En grej jag funderat över när jag tittat lite mer på bilderna.... vad har du för grillgaller på bilen? Det se väldigt tätt ut på bilderna? Eller är det en synvilla?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

76 mm diameter...Passar (förhoppningsvis) till min 147 2.0 TS. Ska på plats idag t.o.m.
om det passar på Bertonen låter jag vara osagt.

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Många kvicka tips, tackar för det! Ska svänga förbi bilfirmorna här i Väsby och botanisera sedan.

Ragnar skrev:
En grej jag funderat över när jag tittat lite mer på bilderna.... vad har du för grillgaller på bilen? Det se väldigt tätt ut på bilderna? Eller är det en synvilla?

Det är aluminiumgaller och det är tätt. I paketet som ligger på biltaket finns glesare galler från Dalhems som ska åka på vid tillfälle.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det inte dags att lägga till CAR Corsa i slutet på överskriften så du får med den i listan?

Noterade att du skrivit upp dig på .org som tävlande.
Tre bilar i Klass 1 är ju tre ggr så många som förra året, grymt.

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Är det inte dags att lägga till CAR Corsa i slutet på överskriften så du får med den i listan?

CAR Corsa med en Jeep? Jag tror jag skulle bli mobbad. Och som jag skrev till Fredrik: "Får se om jag hinner med någon tävling i år." Så jag törs inte riktigt skriva om rubriken ännu.

Annars är jag lite sugen på att konvertera till fyrhjulsdrift och köra WRC!

Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004

Kraniel skrev:
Rennfeder 420kg? Stenhård. Nästan som min.

Nåväl, planen är nu att plocka ner allting igen, slipa ner ändvarven på fjädrarna, ta bort alla gummimellanlägg och liknande, samt shimsa ner fjädertallrikarna. Jag skulle totalt behöva hitta uppåt en decimeter och det kanske är svårt, men några centimetrar ska inte vara något större problem.

Men jag måste hitta ett oljefilter som är tillräckligt smalt för att gå fritt från generatorn. Igår testade jag två filter från Mekonomen, ett till Alfa som var stort som en boxhandske, och ett till Vlovvo 240 som var något kortare. Inget passade. Tips?

originalfilter?
Jag har tyvärr inte artikelnummer här men det borde ju inte vara några problem för en AR-mek.
Eller kanske jag borde kolla ditt motorrum om du har en massa pryls ivägen.
Så här såg det ut på min bil för ett tag sedan.

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
mbn skrev:

originalfilter?
Jag har tyvärr inte artikelnummer här men det borde ju inte vara några problem för en AR-mek.
Eller kanske jag borde kolla ditt motorrum om du har en massa pryls ivägen.

original skulle säkert funka - I huvudsak ser min bil ut som din där nere och det är generatorn som är ivägen för de för stora filtren. Men det är lite långt till närmsta auktoriserade reservdelsnasare och jag måste ha filtret idag.

Edit: tänk så mycket luft och utrymme det finns original! I min bil ser man inte ens oljefiltret ovanifrån och man kan glömma att man skulle kunna komma åt det från det hållet. Ronny har tack och lov sågat lite nertill så att man kommer åt det underifrån.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
oljefilterjakten skulle kunna förtjäna en egen post, men det får den inte för det. Nåväl, oljefilterjakten kostade mig ett par dyrbara timmar i fredags. Först var jag hos Mekonomen i Upplands Väsby, som inte alls visste någonting om gängor eller packningsstorlekar. Deras samarbetsvilja var på myndighetsnivå. Då var det bättre ställt med den varan hos Autoland och efter att deras expedit hjälpt mig leta i en halvtimma åkte jag därifrån med ett Fiatfilter. Men det passade såklart inte, så jag flängde iväg till OK, tog ett Volvofilter och letade igenom äldre Fiatfilter (tack Rylander) för att hitta något som passade, i jämförelsen med Volvofiltret. Till slut kunde jag åka tillbaks till garaget med ett filter som faktiskt passade på bilen.

Sedan plockade jag av Jeepframfjädrarna och tog fram den stoooora vinkelslipen och lamellslipskivan.

En god stund senare var ändvarven nedlagda

För hanterbarhetens skull fäste jag gummimellanläggen med buntband.

Efter nedsänkning stod den lite rakare än innan, men visst ser den lite hög ut ändå?

Nåja, jag brydde mig inte så mycket om det, utan skruvade på ett Snap-offnav istället och klurade en stund på hur man får tutknappen att fungera. Till slut satt allt på plats.

Snart repades liv i motorn. Eller, i alla fall efter en tur till Mekonomen för att handla batteri. Trots laddning förmådde det gamla batteriet inte dra runt tillräckligt snabbt för att det skulle tända.

och försynt tittade den lilla bilen ut i ljuset. Ja, efter att jag hade flyttat trucken som stod ivägen, efter att min hyresvärd låtit bli att göra det de senaste tre månaderna.

En tur till OKs gör-det-själv-hall spolade bort lite damm. Men varför gick den bara på tre cylindrar? Jaja, den är ju snygg i alla fall.

Hursomhelst började det bli sent, så det var dags att köra hem bilen till Södermalm inför morgondagens äventyr på Tullinge Flygfält.

Men när varvräknarnålen passerade 5000 rpm på nerfarten till motorvägen sprutar plöstligt signifikanta mängder kylarvätska upp på vindrutan. Panik! Var är vindrutetorkarknappen?

Motorn dör och jag skramlar in till kanten. Tack och lov är vägrenen ovanligt bred idag, tack var ett vägbygge.

Vad gör jag nu? Ett telefonsamtal senare infann sig en hjälpsamt inställd inköpschef. Beväpnad med några liter vatten kunde vi konstatera att jag hade ett perfekt hål i kylarens överkant, som formligen vräkte ur sig vatten under högt tryck.

En vända till garaget senare var vi beväpnade med torkpapper och gaffatejp. Därtill hade vi startkablar, eftersom bilen av någon mystisk anledning inte hade kräm att dra runt motorn ordentligt.

Allt kopplades upp och jag försökte dra igång en tejpad och tankad bil. Fullkomligt fruktlöst! Jag betraktade den läckande bränsletrycksmätaren och undrade varför allting skulle hända just idag.

Den gode inköpschefen gav sig av för att skruva ihop sin egen racerbil och laga mat till familjen. Själv väntade jag på bärgaren.

Till slut dök han upp, en trevlig kille som berättade att han stylat en Hyundai och byggt stor stereo. Kul! Vi har alla våra underliga passionerade intressen.

Alfan drogs upp på bärgningsbilens flak och kördes tillbaks till sitt garage.

Bärgaren lyckades lasta in den rakt in i ladan. Så långt allt gott, men att försöka putta en bil med svetsad diff är inte det lättaste och att vända den 90 grader på en infinitesimal yta kräver kreativitet. Så jag tog domkraften, lyfte upp bilen och vände på baken. Nu står den på sin plats igen, vacker som få men med ett ordentligt kantstött förtroende.

Storbumsen fick ta mig hem till frugans lammgryta med rödvin. Den räddade både livet och humöret. Skål!

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Kraniel skrev:
Många kvicka tips, tackar för det! Ska svänga förbi bilfirmorna här i Väsby och botanisera sedan.

Ragnar skrev:

Det är aluminiumgaller och det är tätt. I paketet som ligger på biltaket finns glesare galler från Dalhems som ska åka på vid tillfälle.

vad hände med pontiacnäsnätet? All den energi jag la ner på att få upp det till 08-trakten, och så gör du så här mot mig!!!

Tråkigt med breakdownen... Verkar hända alla som meckar med sina bilar utom mig såklart, min bil går aaaaaaldrig sönder
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
vad hände med pontiacnäsnätet? All den energi jag la ner på att få upp det till 08-trakten, och så gör du så här mot mig!!!

Inköpschefen snodde det till sin Hult-Healey V8 som tack för diverse hjälp. Nu ligger det ännu en ny omgång nät i garaget och väntar på att monteras.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trist!

Mellanlägg av gummi dock...och så klagas det på att det är för högt...
Bort med skiten och bli en hårding på riktigt.

Brukar inte raceputtarna åka utan gummimellanlägg?
Eller sabbar det infästningar och ger allt för obekväm resa?

Ser iaf ut som om en liten förändring på fjädern ger bra resultat i höjd.

Hoppas allt löser sig i tid.

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator
Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Trist!

Mellanlägg av gummi dock...och så klagas det på att det är för högt...
Bort med skiten och bli en hårding på riktigt.

Brukar inte raceputtarna åka utan gummimellanlägg?
Eller sabbar det infästningar och ger allt för obekväm resa?

Ser iaf ut som om en liten förändring på fjädern ger bra resultat i höjd.

Gummimellanläggen hade jag kvar just för att jag var osäker på hur högt det skulle bli. Utväxlingen på framfjädrarna är extrem, så små förändringar ger stora resultat som sagt. Nästa vända åker lite gummi ut.

Andreas Lidström skrev:
Hoppas allt löser sig i tid.

Errm, i tid hade varit idag. Men det smärtade betydligt mindre när jag fick en fantastisk chans att ratta någonting betydligt mer exotiskt i konbanan:

Bimolimmern fick också smaka svängar, men det var måttligt kul med två ton vinterdäckspråm i konbanan.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 GTV TURBO - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 40, 41, 42   >>
6 besök senaste veckan (151841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande