| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1 besök senaste veckan (31726 totalt) |
|
Man måste lägga det i serie annar så kommer det inte funka.
Har du ett T-kors och slangen lossnar så rinner ju oljan ut ur T-korset och du har ingen bromsverkan på bakhjulen. Jag har letat efter kopplingscylinder med gänga på tillförseln men kan inte hitta någon. Tips tas emot mycket tacksamt. _________________ Emil Rehnfors |
||||||
Du måste ha den i serie. amnnars får du varken färdbroms eller parkeringsbroms... Går det inte att ansuta med rör istället för slang, om du nu oroar dig för slangen. Själv skulle jag inte oroa mig för att ha slang, om man har en av bra kvallisort och inte låter den åldras allt för många decenier
JAg har nog bara sett en bil som inte har slangar i bromssystemet, utan rör hela vägen, alla andra jag sett har slangar nånstans i bromssystemet. |
||||||
Jag är väll inte direkt rädd för själva slangen utan infästningen. Slangklämma är enda lösningen vad jag kan se med en sådan cylinder. Känns inte helt säkert, men det är klart om man tar en teflonslang med rostfri strumpa och sådana där klämmor man pressar med tång så kanske det går. Man förlorar ju inte bromskraften bara för att det skulle läcka lite av någon anledning. Sedan har man ju frambroms på egen cylinder så det kanske går. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
Har du tittat på möjligheten att borra ur där slangnippeln sitter, och gänga och montera bromsrör direkt i där?
|
||||||
Nej Ska kika på det. Någon som vet vad SAAB har för gänga på sina nipplar? Har fått för mig att det är M10*1. Någon som kan bekräfta? _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
Medela gjärna hur det går, jag tänkte mig köra med en kopplingscylinder från 900og själv som handbromscylinder
|
||||||
Återkommer Kan dock dröja lite då jag just fick veta att jag ska åka till Västerås för att starta igång ett BIogasverk. Blir inget mekande på ungefär 2 månader . Det har blivit framflyttat hela tiden men nu är det dags.
Där sprack planerna att starta i sommar .
Men man kanske kan smita ut lite under helgerna. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
Hej
Slangklämmor på slangar som ska hålla för bromstryck är inte så bra, det gillar vi inte på SFRo. Riktiga pressade slangar ska det vara, vilket förstås också betyder att man måste ha en bromscylinder med gängad "ingång". Jag köpte kit för hydraulisk p-broms från Rally Design, med cylinder, fäste och gaffel till tryckstången kostade det 592:-, frågan är om det är värt att böka med att bygga om Saabcylinder då? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Rally design Vart ligger det? Hittar inget på nätet _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tror det är standard på alla bromsrörsnipplar med 10*1. Är det på alla(?) VAG bilar iaf. Ända stället jag vet att det inte är det på är på ABS-enheten där finns även en annan storlek som jag inte vet vilken den är. _________________ Emil Rehnfors |
||||||
|
Det förekommer 3/8 UNF också, på Volvo 240 bla. Passar nästan i en M10x1, men inte riktigt... Även Girlingcylindrarna som man kan köpa på Dalhems har 3/8 gänga. Mitt bromssystem innehåller både M10x1 och 3/8 UNF, fick tänka till ett par gånger när jag konade rören.
Kolla även koningen i cylindrarna, det finns ju enkel och dubbelkona. Det tätar mycket bättre om man har rätt kona... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Fanns mycket godis där Ungefär hur mycket får man räkna med i frakt moms tull mm mm innan man har sakerna hemma. Betalningen antar jag är med visa över nätet. Vad står en pund i? _________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
skickar de i företagspaket (dvs firmanamn på karton, eller sakerna i orginalkartong) så får du betala tull plus moms (ca: 25% har jag för mig..)
skulle däremot dom skriva gåva, eller utan orginalkartong så kan du hävda att de e begagnat vilket blir billigare.. bästa är om man skriver under 500:- då de blir helt tull/momsfritt... detta gäller iof vad jag har upplevt med frakt från USA som inte är EUland, men jag tror inte de e soå stor skillnad... _________________ MackeMaehlum |
||||||
. Från firmor i England betalar du som privatperson 17%VAT (brittisk moms) och frakt, ingen tull eller svensk Moms (om du inte vill).
Pundet står i ca 13:50. |
||||||
|
England är med i EU så som privatperson betalar man engelsk moms (VAT, 17,5%) och ingen tull, Så har det varit i över 10 år nu ;-)
Frakterna beror förstås på hur tunga prylar man handlar, Rally Design skickar inte "billigt" men det går fort (beställ måndag, ha prylarna torsdag-fredag). Min senaste frakt landade på runt en tusenlapp och då var det väl 40-50 kg prylar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
tackar Gustaf - jag beställde precis nu en likadan. sjysst av dig att lägga upp länken. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Halvt off-topic, men ett par frågor kring enkelkoning och dubbelkoning då det verkar vara lite delade meningar kring när man ska använda vad. Det är alltifrån att endast dubbelkoning är godkänt hos SBP till vilka som tätar sämst/bäst. Enkelkoning är iallafall det enda jag sett (både rör, t-kors och slangar) på de bilar jag demonterat bromssystem på (främst BMW). Och tittar man på de bromsrör som säljs färdigkonade verkar de alltid vara enkelkonade också. Då utgår jag ifrån att det är enkelkoning som man gör om man drar nya bromsrör - varför diskuteras isåfall dubbelkoning i många fall? Angående "kompatibilitet" - kan man säga att enkelkonade rör passar bara nipplar avsedda för enkelkonade medans dubbelkonade rör passar i både nipplar avsedda för enkelkonade och dubbelkonade? Varför använda dubbelkonade bromsrör för nipplar avsedda för enkelkonade? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Jo, tror mig veta vilket som vilket men lägger upp en bild och påstående för säkerhets skull!
Röret till vänster är dubbelkonat och det till höger är enkelkonat (och t-korset tar emot båda typer). Blev nu faktiskt lite osäker på när jag sett enkel/dubbelkonat. På BMW sitter ju bromsrör i typ stålmaterial och de har vid detta laget ersatts på de flesta bilar (sönderrostade) och då kan man ju ha valt att antingen enkelkona eller dubbelkona. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1 besök senaste veckan (31726 totalt) |