Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2013 besök totalt |
Nybörjartips - gokart
Jag och några polare har snackat lite om att försöka hinna med gokartkörning nu innan helgen. Alla har vi väl ungefär lika lite erfarenhet av det här, men jag anar ändå tuff konkurrens. Gänget består av världens sämsta förlorare, han som alltid vinner(oavsett vad det handlar om), en legitimerad galning och eh, jag som vill vara snabbast. Det kan bli rätt intressant. Mycket vilja inblandat. Så har ni några bra nybörjartips? Jag känner att jag behöver förebereda mig lite. ![]() |
||||
Christian Merheims grundläggande banåkatips är bästa starten.
Sen är det bara att åka och träna drop-in innan helgen. Ligg efter varandra och observera. Sladda inte, kostar fart. Kör rätt spår och kör precist & snålt - helst skall ni snudda alla däck/kerbs/vad de nu har. Speciellt på inomhusbana. /Kristoffer |
||||
Få ett bra flyt så får du en bra attack med tiden. Försök hålla samma spår!
Ska man lära sig en bana bra så bör man inte lära sig hela sträckningen i ett svep utan man konsentrar sig på nån kurva eller kurv kombination för att sen jobba sig genom banan på det viset. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Some more tips, I have a bit of experience inhouse and very little outdoor.
Use your body weight, putting it on the outer wheels in turns helps a lot Adjust the chair forward or backward to change the weight repartition if you want the kart to oversteer or understeer Sometimes it's not so bad to slide a little ![]() Turn the wheel as little as possible, with low power, tyre scrubbing is an issue Concentration is key In qualifying try to get a free lap or 2 when the tyres are warm and grip is best, concentrate a lot Brake as little as possible, plant your right foot on the gas ![]() Be ruthless with your opponents, put pressure on them when you are behind by bumping slightly into them ![]() Good luck _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Börja med den svåraste kurvan/där man förlorar mest tid då, eller? ![]()
Bra tips! Fast det blir nog inte något regelrätt rejs utan mer en vänskaplig tävling om vem som lyckas sätta bäst tid. ![]() Tack för alla tips! Fortsätt gärna ösa på med fler om ni har några! ![]() |
||||
[quote="Alexi Törnqvist"]
Börja med den svåraste kurvan/där man förlorar mest tid då, eller? ![]() Ja, det är lämpligt och börja med den långsammaste eller nästkommande kurva. För i slutändan så måste man ändå få ett bra flyt genom alla kurvor. Det kan också vara lämpligt och köra långsammare genom någon kurva för att kunna göra fortare genom nästa och därmed lägre varvtid. Vet, det låter konstigt. Men det är så det funkar. Fast det vet väl alla som åker racing här? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2013 besök totalt |