Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2984 besök totalt |
växlar ford typ9
Sitter och letar efter växlingsdiagram för en Ford-typ9 växellåda, någon som har? |
||||||
Ibland står ju sånt där i den vanliga handboken till bilen, den som oftast ligger i handskfacket...
om du inte hittar nått så kanske skroten har nån bok att sälja för nån krona eller så ![]() Jag har själv letat lite men inte hittat nått tidigare, ska göra ett nytt ryck snart, kanske åker jag förbi skroten och tittar i en handbok. |
||||||
Skall kolla om det ligger nåt i handskfacket, innan vi skickar iväg karossen på press
![]() |
||||||
![]() The standard Sierra five-speed gearbox has ratios. Of first - 3.65; second - 1.97; third - 1.37; top - 1.0; fifth - 0.82 Hmmm , undrar om inte det finns med 0,87 på femman också , det har den MT75:a jag har stoppat i Eskil. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||||
Tackar så hjärtligt för det! MT75an är en helt annan låda än Typ-9an som det förmodligen satt i den sirrean... Så att det är andra utväxlingar är nog inte så konstigt ![]() Edit: Se så fint det blev i Quaife:s Speedcalc med rätt siffror på växellådan ![]() Nu satte jag varvstoppen på 8000, lite optimistiskt kanske... men det är lätt att räkna fram en ny! Samt att mina däck är 205/60-13, inte 185/60-13 som bara gick att välja... Men men, såhär kan det se ut iaf! ![]() |
||||||
Finfint, vad kör du med för slutväxel. |
||||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Mm... Annars kan man ju leva med sin traktorutväxling 3,65 ![]() Hm. Nåja, det dyker ofta upp begagnade typ-9or med quaife drevsats till salu! En kompis har en låda som ligger och väntar ![]() Undra om man kan leva med en rakskuren låda på gatan? ![]() |
||||||
Var det inte den jag hadde första tjing på ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Se upp bara kan vara helt tröttkörda rallylådor _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Jodå.. En sån begagnad låda köper man inte osedd... Men men, växellåda är ett senare projekt! jag har en orginal nu och den blir bra till en början ![]() Måste ju få ut bilen nu!! |
||||||
Det här tog jag ut efter en kort tur runtikring här. Första är omodifierat logg (jag körde inte så fort) och andra är extrapolerad för hand. Detta är original orörd Sierra låda och 3.62 i slutdiff.
![]() ![]() Gröna linjen representerar varvtalsbegränsningen som jag tror är nånstans runt 6600 eller 6700 kanske?? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
6800rpm ska väl orginalstoppen ligga på, men det kanske varierar lite.
Växlingen 1an - 2an blir lite ogynnsam då motorn ramlar ner på 3500rpm, iof drar den ju rätt bra där, men det är ju inte förens över 4000 som det blir roligt! ![]() Men iof är det sällan man axcelerear i så låga hastigheter, det är väl mest vid dragracing... Lite längre etta hade kanske inte skadat eller? nåja.. det blir nog bra iaf! |
||||||
Aldrig. Alltid i starten, fast egentligen kan man lika gärna starta på tvåan. Jag har testat att starta på tvåan och det går utmärkt, det är mest att när man sitter där och väntar på startsignalen så blir man snabbt lobotomerad och startar på ettan fast jag borde starta på tvåan. ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
ok, jag har bara varit och tuschat den ett par gånger och då har jag inte direkt haft närvaro att titta på mätaren, fast jag lär se det i loggen när jag tänker efter. Ska titta på det i helgen.
Det är inga problem att spinna bakhjulen redan vid 3500 så det är inget problem ![]() ![]()
Det stör inte mig faktiskt med den korta ettan, det är rätt bra för manövrering och krypkörning så jag tycker det är helt ok. Däremot kan ju femman vara lite lägre, eftersom den bara används för motorvägstransport, så blir 3500rpm för 110km/h lite väl surrigt. För normal bankörning (altså inte konkörning) räcker 3an och 4an väl, nån gång har jag av misstag lagt i femman, men fyran går ju till nästan 200 så det är onödigt att ta femman. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
citat:
Aldrig. ok, är inte förvånad. 3,65 är gjort för blyslädar med husvagn typ. Hmm nu är det lite lurigt att prata utväxlingar i bara lådan utan slutväxen måste med också. Då är det fortfarnde lurigt pga att däckens storlek spelar en stor roll också. Allså, bäst är det att snacka km/h på 1000r/min för då går det att gämnföra mellan olika bilar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2984 besök totalt |