Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur "skriver man upp" effekten på en 240?
1338 besök totalt
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Som rubriken:
En volvo 240 får med vissa vilkor ha 220 hk och 275 Nm. Min fråga är då hur man gör, och vad som behövs, för att kunna skriva upp effekten på en 240? Bilen i fråga är -81 turbo med utbytt motor, men i papprena står det fortfarande 155 hk, trots att motorn har mer (200+).

Tack i förväg
Mikael

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Du behöver en regbesiktning och där kollar man på något sätt att du har de prylar (1031 bakaxel, ventilerade skivor) som krävs för den högre effekten/vridet. Eftersom prylarna är originalmonterade på turbomodellen krävs knappast något intyg eller liknande.

Vid den regbesiktningen ska man då skriva in effekten på motorn som sitter i, man skriver inte upp effekten till max som modellen får ha.

Eftersom årsmodellen är 1981, så måste motorn antingen ha avgasintyg från tillverkaren, eller vara försedd med katalysator och vara i originalskick (från en svensksåld bil med kat). Det begränsar ju saken en aning...

/Gustaf

Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack för svaret!

Då "skiter det sig lite". När motorn byttes vet jag inte exakt, men jag fick med ett gammalt regbevis från 91 där det står "T31A motorn utbytt" under övriga tekniska data. Motorn är i grunden en b230 turbo från 91, fast med t3/t4 hybrid och ett insprutningssystem från en b204ft (lh 2.4 fet?).

Umeå
Här sen Maj 2004

Tycker det där verkar bra, står det i papperna att motorn är utbytt, och inte specifiserat till vilken motor, så kan man bara man håller effekt och vrid innom rimmlighetens gräns(och avgasreningen "minst lika bra*) köra lite med vad för motor som helst.

Se bara till att hålla dig innom rimlighetens gräns

--VVTS--
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Magnus L skrev:
Tycker det där verkar bra, står det i papperna att motorn är utbytt, och inte specifiserat till vilken motor, så kan man bara man håller effekt och vrid innom rimmlighetens gräns(och avgasreningen "minst lika bra*) köra lite med vad för motor som helst.

Se bara till att hålla dig innom rimlighetens gräns

Motorn ser ju nära på orginal ut och jag funderar på att montera en dold laddtrycksstyrning så jag kan ställa ner trycket "vid tillfälle". När det gäller avgasvärdena så är det inga problem av att dömma av de gamla besiktningsprotokoll jag fick med.

Östergötland
Här sen Jul 2004

Lånar tråden lite.

På min bil har vägverket gjort en liten miss. Det står effekt 200kw men den riktiga effekten är 200hk är det då ok att trimma motorn till 200kw?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, "okej" är det inte men om du fått 200kW inskrivet så ska det mycket till innan nån bråkar. De ska ju i så fall bevisa att du inte hade 200kW vid reggningen...

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1338 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande