Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lotus 11
3052 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lotus 11

http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=57063

Ser ut som en rymdfarkost bitvis

Kolla dörren!!!

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Lite åt Jaguar D-type hållet , Hm hette gat versionen fortfarande D-type

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Mjaa, här har vi också 2 st. Lotus 19. Första med Lloyd Ruby före Roger Penske (Cooper Zerex) på Laguna Seca -62...

...och den andra med Jim Clark samma bana fast -63 och även här med en Lotus 19.

Det är väl så att designen ändå kan härleda en del från 50-talet då raketer, rymdfarkoster och liknande var på tapeten - kanske inte så bra väghållning men de hade ju börjar anamma strömlinjeformning och lägre Cw-värden !?

S.C.S
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

krister Andersson skrev:
Lite åt Jaguar D-type hållet , Hm hette gat versionen fortfarande D-type

Nej, XKSS heter den. Är ännu ovanligare än D-type på grund av en storbrand i fabriken precis i samband med att det var dags för leveranserna. De bilderna jag sett kan man gråta länge över.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

När vi ändå talar Lotus.... LOTUS EUROPA!!

Någon som har bilder på den pärlan? Har sökt lite på internet men inte hittat något bra... interiörbilder vore guld värt!!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej Jungel Jim!

Har några bilder på min hemsida, dock lite trista, har inte uppdaterat den på ett tag med ändå! http://home.swipnet.se/joakim_adolfson
Bilder i början är en Lotus Eleven, Caterham bygger faktiskt en replica på denna bild idag som heter Caterham eleven..
Vill du se fler bilder titta på http://www.banks-europa.co.uk/.

joakim

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Eller http://www.spydercars.co.uk/

Först Eleven: Westfield gjorde en serie Elevens för några år sen, på sitt Sevenchassi. Borde vara en kul bil med hög toppfart (något som 7:an alltid saknat). En av journalisterna på Classic & Sportscar har en sådan som lekbil. I senaste numret jag läste härjade han med elsystemet, som såg ut som något ifrån gårdagens Alien-film ungefär.

Sen Europa: Var stenhårt inne på att köpa en sådan för en 5-6 år sen och snackade då allvar med en kompis som kört olika Lotusar i 25 år. Hans första fråga när jag berättade om mina planer var i vilket utförande den skulle vara. -Gärna rätt ombyggd! svarade jag och skrapade med foten.
-Bra, svarade han, för i orginal är det sämre än något annat Lotus har gjort!
Bakvagnen är ju en Renault framvagn där man tagit bort övre bärarmen och låter drivaxeln ta det jobbet istället. Flexar visst väl mycket för att avra helt hälsosamt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

länk body kit eleven
http://www.tritonsportscars.co.uk/
utmärkt om man har en seven repl från början

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Det e sant, orginal är motor/låda och bakhlusupphängning upphängd i två motorfästen plus ett fäste för växellådan. Det funkar faktiskt mkt bra då dessa bussningar är NYA, ge dom något år och lite olja så blir dom mjuka. Det hela ger lite medstyrning men på så sätt slipper man ju understyrning.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Tack för länken till din europasida Joakim! Intressant läsning! thumbs up

Trist att höra att bilen inte har särskilt bra vägegenskaper dock

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

djungel-Jim skrev:
När vi ändå talar Lotus.... LOTUS EUROPA!!

Någon som har bilder på den pärlan? Har sökt lite på internet men inte hittat något bra... interiörbilder vore guld värt!!

Här kommer en bild på en Lotus Europa.

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Vill replikera ang. Lotus Europas vägegenskaper. Till den som tror att Europan vägegenskaper inte här något att ha jag bara säga att 1967 med 155-13 däck skarade den 1g i sidoacceleration. Tveksam om det finns någon bil idag som klarar liknande g-krafter med denna däcksutrustning. Det finns de som också påstår att denna bil är understyrd...?? Till dessa vill jag nog säga att de bör ta en titt på sin chassiinställning, där kan finnas en hel del att göra. Grejen är att om man har för stor toein vinkel i bakvagnen så tenderar den att bli för stabil och vill då inte svänga så mkt i kurvorna.

Syns på konbanan i Sommar.

Lotus 11
3052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande