Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3258 besök totalt |
4WD och bana
När jag tog licensen för en månad sen så sa våran teorikille att ska man åka fort på bana är det RWD som gäller. När vi kom in på 4WD så tog han bara upp lite "extremfall" t.ex. när bilen driver 40/60 (fram/bak) resp 60/40. Förstanämnda var i princip som att köra RWD enligt honom medans 40/60 hade för mycket FWD egenskaper. Inga konstigheter så långt. Men han gick inte på hur det ligger till med bilar som driver 50/50 eller kanske 45/55 (fram/bak). Vad händer då? Hur uppför sig bilen? Så får bilen RWD resp. FWD egenskaper så fort den driver mer bak än fram och vice versa? _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||
Re: 4WD och bana
känns som din teori-kille är mest teori och inte har testat så mycket på riktigt själv.... men vad vet jag ![]() ![]() Mig veterligen så går en supertouring bil av senaste snitt rätt hyggligt och dom var 100% framhjulsdrivna..... så det går att få det mesta i drivsätt att gå bra, bara man anpassar resten av bilen för det. |
||||
Det är en ganska konstig diskussion eftersom man kan anpassa allt till att gå fort på bana.
Själv tror jag att de största fördelarna med bakhjulsdrift är att det är lättare att få ner effekten effektivt än framhjulsdrift och lägre vikt och mindre transmissionsförluster än fyrhjulsdrift. Hade den diskussionen för några år sedan och efter att ha funderat över varför så få superbilar är fyrhjulsdrivna och inga är framhjulsdrivna kom jag till slutsatsen att bakhjulsdrift nog är effektivare i de flesta fall. Ett av extremfallen är en kompis som hade problem med "power understeer" ut ur böjarna i sin 650 hästars 993 turbo och sänkte sina varvtider när han plockade bort framhjulsdriften. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Jo, denna diskussion har vi nog haft några gånger.
Jag är övertygad om att ju vassare bil (färre kg/hk) desto större nytta med AWD. Eller rättare sagt, ju fler ställen på en bana som full gas inte kan användas desto större nytta av AWD. _________________ Pär Hylander |
||||
och bmw vann med rwd och volvo med fwd... hänger nog rätt mycket på föraren skulle jag tro. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
I dessa fall skiljer ju även minimivikterna mm så att det är svårt att jämföra koncepten rakt av tror jag de flesta är överens om. Rent generellt anser jag att FWD har relativt mycket nackdelar när vi pratar banåkning på torr asfalt, främst pga viktförskjutningen bakåt vid acceleration. Dessa problem blir tydligare ju mer mos det finns i motorn. om fyr- eller bakhjulsdrift är snabbast beror helt på resten av konceptet, drivlineförluster, viktfördelning, däckbreddsbalans mm _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Största fördelen för Audi när de i stort sett dominerade med awd i STCC var väl det minskade däckslitaget?
/J |
||||
Jo, fast AWD var ju så bra att de var tvungna att förbjuda det. Hade de varit jämnbördiga hade det väl inte behövts införas nya regler för att bli av med dem. |
||||
4wd i skogen
titta i rallyskogen...där e nästan allt fyrhjulsdrivet när det skall åkas fort. Antar det beror på det dåliga greppet, eller rättare sagt för mycket effekt i förhållade till greppet. Skulle man ha samma effekt/greppförhållande på en asfaltsbil skulle enligt min mening 4wd vara lika överlägset där. Samma gäller i rallycross.... Men, då man oftast har så pass bra grepp på asfalt så 2wd (rwd) räcker försvinner lite av vitsen med 4wd. Rätta mig gärna om jag har fel...bara mina filosofier. ![]() |
||||
Bugatti Veyron är ju en gimmick som inte nått produktion och inte har något att göra med tävlingsbilar. om man ska gå till extremer så finns det formel och rejsbilar med väl över 1500 hästkrafter och enbart bakhjulsdrift, t.ex. BMW F1 och Porsche 917 och det är väl ingen som förösker hävda att de inte varit framgångsrika. ![]() ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Å andra sidan så är jag tämligen säker på att dagens F1:orna också skulle ha varit 4wd om reglerna tillåtit det. Vi hade en Rejsatråd uppe för ett tag sedan om hur den optimala banbilen skulle se ut om det inte fanns några (regel)begränsningar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9669&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=optimal. Skulle jag våga mig på att summera den tråden skulle det vara 4wd och aktivt "allt"... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Visst är det helt klart roligare med en övermotoriserad rwd, t ex den Caterham Super Seven med RST-V8:an på 340hk/12500rpm som det står om i senaste Automobil ![]() Det jag snarare försökte få fram med ovanstående var att om det inte fanns några regelbegränsningar (och obegränsat med allt annat...) så tycks de flesta(?) anta att man då skulle bygga den "optimala" banbilen på en 4wd. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
har själv tänk mycket på 4wd på bana, då jag kör det dagligen. som många andra här säger kommer fösrt 4wd till hjälp när man har mycke effekt. men att gämföra vanliga 4wd bilar me rally/racing 4wd är inte riktigt rättvist då rally/racing bilen har riktigt avancerade diffar. de som ja märker vid avancerad körning me 4wd är att den lätt växlar mellan över/understyrning o gärna där det inte riktigt passar
![]() och att om man ska åka fort, så får man ta i från tårna. så att "bilen" vet vem som bestämer ![]() just då när man har kontrollen över körningen kan de gå riktigt tok-fort. de andra e att man kan köra me ett visst "flytt", alltså man åker om kring o flytter på asfalten ![]() men i amatör körning åker man säkert fortare med rwd på bana... _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
||||
Diffbromsar räcker, inte så värst avancerat men bilen blir konsekvent.....alltid understyrd, men det är att köra understyrt som går fortast. Om det sen är snabbt eller kul man vill ha är upp till var och en. Man måste prova en bil med riktig 4wd innan man förstår vad det är. _________________ Daniel Steiner |
||||
och folk idiotförklarade i princip audifolket när de introducerade sin IMSA GTo 90 i slutet av 90 talet. Dom fick ju dock käka upp det ganska snart. ![]() _________________ Eric Lindblad audi ur90 quattro |
||||
Touring 2000 och SuperTouring är inte speciellt bra reglementen att ta till när det gäller att jämföra drivsätt. RWD och AWD fick mindre straffvikt än vad drivlinan och tillhörande förstärkningar faktiskt vägde.
Jag skulle faktiskt tippa att en optimal racerbil med tvålitersmotor, vägande runt tusen pannor och uppfyllande dagens krocksäkerhetskrav skulle vara FWD. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Audi kom med quattro till BTCC, vann trots straffvikter, då förbjöds 4WD. Audi fortsatte att köra med 4WD i andra touringserier, bl.a. STCC. I Sverige testade de stillastående start i 2 lopp och sen slutade man med det eftersom Audi ansågs överlägsna. Sen några år är 4WD förbjudet även i Sverige av någon anledning... Flash var ju rätt upprörd att man kunde köpa en bil för 200.000 kr och komma och vinna i Sverige medans de trots högre effekt och massa investerade pengar inte vann med sin FWD-Volvo. 4WD = snabbare på kurviga banor, trots lägre effekt, då det är fästet som är avgörande där. De senaste 5 åren har ju Audi vunnit mästerskapet flest gånger... iof. med FWD ett år. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3258 besök totalt |