Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7282 besök totalt |
DJ/ Vad måste vara (från) en sportbil, motorn eller karossen? I mitt ovan tänkta fall var bara motorn från en BMW och kaross från något som definitivt inte kan klassas annat än som sportbil. Att använda en M5 motor var bara för att ta ett exempel. Jag kommer satsa på en Ford Mustang Cobra istället för att kunna klassa in i Roadsport A (1024kg/320hk org. effekt=3,2kg/hk).
Det finns väl inga regler som säger att man inte kan använda en SAAB motor i en Miata (bara ett exempel) så länge bilen är regbes. av svensk bilprovning?? |
||
om vi ska vara lite petimeternoga, innebär det att om man kör med enligt reglementet modifierad motor så måste man vara regbesiktigad med den? På ett ställe i reglementet står det ju istil med "ska vara i sådant skick att den går igenom kontroll hos SBP förutom motoreffekt och vingar". Det antyder ju att motorn får vara modifierad. Frågan är då hur modifierad den får vara utan att regbesiktning krävs? _________________ Pär Hylander |
||
OK, jag fattade fel. Läste att du skulle ta en hel M5:a och åka med... ![]() Klart man får ha vilken motor man vill, annars skulle ju inte min Lotus vara sportbil... _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
Fast just trimningsgraden och hur det funkar är en väldigt bra fråga som jag ofta undrat över:
Får jag t ex montera turbo på min förgasarsugmotor-bil och sen tävla med den eller måste den regbesiktas med turbon? Ett annat exempel är volym. Låt oss säga att du kör en 60-tals Volvo P1800 med B18 i Roadsport. Du kan utan problem borra upp den från 1800 cc till 2000 cc (säkert ännu mer) men det är fortfarande samma motor. Är denna då godkänd som modifierad fast med 2 liters volym? Alternativt kan du byta ut motorn helt mot en B20 (passar perfekt och ser nästan likadan ut på utsidan men den är märk B20) och på så sätt få 2000cc men då skulle du behöva regbesikta om bilen, eller? Resultatet blir alltså likadant men i det ena fallet är motorn egenligen den samma fast trimmad. Eller låt oss säga att man kör wankelmotor. 12A motorn kan lika lätt bytas mot en 13B vilket ger 1,3 liter istället för 1,2. För mig ett solkart fall att den måste vara regbesiktad med 13B för att det ska vara ok. Man kan dock även få samma resultat genom att fortsätta att använda sin 12A (motornummret sitter i främre "gaveln") och enbart byta rotorhus (motsvarar cylinderfoder) och rotorer (motsvarande kolvar) till såna från en 13B. Även vevaxeln får bytas. Plötsligt har man 1,3 liter volym fast motornumret är fortfarande detsamma och paragrafryttaren skulle kunna påstå att det är en modifierad och trimmad 12A. Jag anser personligen att en sån motor skulle vara att likställa med en "riktig" 13b men hur blir det i regeltolkningarnas komplicerade värld. Inte lätt.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
DJ Nu blev jag nyfiken, berätta gärna lite om Lotusen, motor chassie mm. Tänker du tävla med bilen?
Ang. Roadsport/Modsport, hur många bilar tävlar aktivt i dessa klasser? Vad är det för typ av förare? Fd.elitförare eller passionerade hobbyförare? Medelålder? Är man rädd om sina bilar, dvs lite plåt(kolfiber)kontakt? Tävling är ju alltid tävling med allt vad det innebär, men kör man i dessa klasser för glädjen eller prestigen? Nu vet jag att detta är en Roadsport/Modsport tråd men vilka alternativa serier kan man tävla med en klassad Roadsport A bil? Ursäkta min nyfikenhet, jag försöker bara klargöra vilken väg jag ska ta för att nå mina mål... |
||
Det där med "replika" är ju intressant.
Pratar vi en någorlunda kopia eller bara en siluettbil. Nu var det et tag sedan jag läste reglementet men står det inte något i stil med "måste han en förlaga..." LMP 600 chassi med 911 siluettkaross? =) Undrar vad folk hade sagt om man harvade runt knutan under minuten.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Misstänker att skärpningar av regeltexten kommer säkrare än ett brev med postverket. ;-) Ang karaktären på rejsing så finns det två alt. såvitt jag vet. Antingen sportvagnsserien på riktigt eller MGCC KM på låtsas. Jag har bara erfarenhet av den senare och där tror jag inte det är några pensionerade F1-chaffisar med, snarare sportvagnsentuisaster som upptäckt det trevliga med med lite vassare banåka. Några plåtskador av kollisioner har jag inte sett och dom flesta mekar nog själva. Åker man Porsche i roadsport (eller modsport) så kan man även åka med bilen hos PCSR i Michelin Porsche Challenge - riktigt mycket bantid till hygglig peng. Edit; Chaffisar från snart 30-åringar till drygt folkpension tror jag. _________________ Pär Hylander |
||
Modsport är nog lite elakare än Roadsport. Om det är för att det helt enkelt går fortare och misstagen därmed sker snabbare, eller om man helt enkelt är tuffare vet jag inte.
Roadsport däremot är inga problem, visst är det tight ibland, men vad fan, det är ju racing. Plåtkontakt är däremot rätt ovanligt (såg typ fyra på de tre år jag körde). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
En Europa S2 1971 med 170 hk 1.6 liters Renault-motor. Jag har tänkt rejsa med den. Kommer passa bra i Roadsport B, väger c:a 750 kg inkl. mig. Jag har dock en liten väg dit med bur, bälten osv. men sen har jag tänkt åka vad det lider. Tyvärr är man ju inte gjord av tid när man har tre små knattar, jobb och nyss har bytt hus... Du kan klicka på bilden i min signatur, förresten. Så får du se lite mer. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7282 besök totalt |