Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7526 besök totalt |
Några rätt långa och snabba partier finns det ju ändå: ![]() om vi pratar om TouristenFart(TF), så har vi ju t ex Från påsläppet till Hohenrain, T13 till Hatzenbach II, Hocheichen till Aremberg, Fuchsröhre, AF till Metzgesfeld, Ex Mühle till Bergwerk, Bergwerk till Klostertal, Karusellen till Hohe Acht, Pflanzgarten till Schwalbenschwanz, Lilla Karusellen till Gantryt. ![]() Lägger man ihop alla dessa plus ett antal kortare "fullt skaftpartier", så blir nog sträckan ganska avsevärd. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Haha, av de där partierna du räknar upp så skulle jag nog vilja säga att så länge fordonet vi pratar om inte är alltför undermotoriserat så är INGET ett fullskaftparti! ![]() Nej då, för en rutinerad förare stämmer din utsaga naturligtvis men å andra sidan så tror jag just att samma partier orsakar störst tidsförluster för en orutinerad pga: ATT MAN BROMSAR!!! ![]() Jag kommer envist fortsätta vara den enda(?) som argumenterar för att det är bromsningarna som kostar tid. Utan broms blir nämligen inte kurvhastigheterna och efterföljande hastighet på rakorna lidande... ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jag kan sträcka mig till att jag håller med dig om, att bromsningarna är en tidstjuv. Låt bli att bromsa eller bromsa mindre på vissa ställen och vips har du vunnit tid. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Man skulle kanske praktiskt och individuellt testa motsvarande resonemang på ex.vis Gelleråsen? Det gör inte lika ont att gå av där som på ringen. Jag kör med fet marginal på ringen.
Jag testar både teorierna som diskuterats. Dvs både att bromsa toksent och att bromsa i för god tid. För egen del känner jag att växla mellan de två hjälper. Först åker jag ut för att få känlsa för hur bilen, banan, däcken och även jag mår just den dagen. När jag fått studs på det lägger jag ett par varv med alarmerande sen inbromsning. Därefter återgår jag till smooth-läge och finner då att bromspunkten visserligen flyttat tillbaka några meter igen men ändå ligger avsevärt längre fram än den gjorde i första början. Nu tar jag ju inte tid och är inte heller ute efter det så jag vet inte om ovan övningar gör något på varvtiden. Men eftersom de snabbaste varven vid go-cartkörning kommer till en bit in i stintet och då man börjar bli trött och slappna av så stämmer det säkert att smooth är vinnaren. Edward Sandström har säkert också testat det hela så noggrant att han vet. Frågan är om man inte i ett förlängt resonemnag skall trailbrake:a också isf? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
om du menar att man bromsar för mycket, alltså ner till för låg hastighet så håller jag med dig helt och hållet. Men om du menar att ha en bromspunkt för maximalbroms som nästan är för sen så håller jag inte med, i det läget tror jag att det är bättre att bromsa lite tidigare (0,2-0,4 sek? 10-25 m vid 200 km/h) och hinna få ordning på sig själv och bilen innan kurvan så att säga. _________________ Pär Hylander |
||||
Mattias, varken jag eller Peeter räknar oss till proffsen på Nordslingan. Visst har vi kört mer än många andra men än så länge har vi inte fått betalt för det! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag har inte ens kört speciellt mycket. ![]() Tror jag ligger på strax över 200 körda varv. Bromspunkter vet jag knappt vad det är! ![]() Jag vet var jag skall svänga in och börjar som sagt bromsa i god tid inför detta. oftast bromsar jag alldeles för tidigt får släppa bromsen och bromsa lite till senare. Klart amatörmässigt! Men det är lika kul för det! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Precis, det är det som lätt händer om en amatör/nybörjare försöker bromsa sent. Man koncentrerar sig alltför mycket på att bromsa sent vilket lätt får till följd att man bromsar för mycket och det man tjänade vid inbromsningen har man förlorat (och mer därtill) i ingångshastighet. Genom att kliva på bromsen i god tid ger man sig själv möjligheten att avväga bromskraften för att få rätt fart in i svängen. En ganska bra övning är att köra Nordslingan med minimalt användande av bromsen. En gång haverarde hydrauliken till kopplingen på GT3:an och jag fick åka från Hatzenbach hela varvet runt utan koppling. Körde runt på 4:an hela varvet - vilket flyt jag fick! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Absolut, och för egen del har jag inte tagit en varvtid sedan förra årtusendet - men som sagt lika kul är det för det! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Just min åsik oxå enligt mitt tidigare inlägg, vi alla är kanske mer överäns än man först kan tro. Just detta påpekade Fredrik Ekblom och Thed Björk när de satt med mig på Anderstorp under AMS dagen. Just vad gäller detta fick jag kraftig bakläxa av killarna. Det tar ju en väldig massa energi att få igång bilen igen när den väl har bromsats ner just lite för mycket. Men vidhåller fortfarande att den som bromsar sent men inte för mycket ofta vinner racen ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Håller med, men nu gällde ju diskussionen inte race utan Herr Notteheds makliga semesterturer genom de grönskande Eifelbergen. ![]() Jag har lovat att riska min hälsa och åka med och "coacha" ett par varv i Pingst, så då får vi väl se om vi kan dra någon nytta av alla visdomsorden som sagts här. När åker du själv ner nästa gång? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Hellre bromsa lite för tidigt, komma något för långsamt in i kurvan och få ett helt perfekt spår i och ut ur kurvan än att illbromsa, få en bil som inte är riktigt i balans och få en långsammare utgång. Att bromsa några tiondelar senare än normalt är ingen större tidstjuv räknat på ett fullt varv.
7.50 BGT i en original 996 turbo är ju helt fantastiskt! Snabbaste jag hört om av svenskar är Ulf Karlsson på 7.47 men det finns säkert snabbare ändå och även av han möjligen? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Jag är nere mest hela tiden, i fantasin. Det är mycket nu, kanske blir det en sväng i september, det skulle vara kul! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Den har jag också bokat! Man har bara födelsedag en gång om året, eller hur Anders! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Lådbilen kommer nog tyvärr bara ner under "svenskhelgen" i September! Det brukar vara en mycker trevlig helg! ![]() Kan rekomenderas! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7526 besök totalt |