Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1934 besök totalt |
Kort artikel om BAR F1 påstådda fusk.
Är väl hearing med FIA om detta idag. Här är en kort förklaring till hur det påstådda fusket går till, fiffigt va? ![]() ![]() ![]() |
||||||
Mmm, fiffigt. Om BAR-Honda blir fällda så får de böta 1 miljon EURo och blir dessutom av med alla poäng för hela denna säsong. Lagom hårt straff, som bör avskräcka eventuella andra fuskare.
Edit: hur pass enkelt går det att utläsa hur mycket de tankar under ett lopp egentligen? Finns det mätare för det på tankutrustningen? Är de, mätarna alltså, förseglade ordentligt? |
||||||
Man tycker att de borde ha koll på hur mycket som tankas och eventuell förbrukning så att man kan se att det diffar lite väl mycket? Eller drar bilarna så mycket bränsle att de extra 13 literna kan försvaras med ökad förbrukning?
|
||||||
Jo lite fel, du måste jämföra med övriga bilars vikt. Bilen vägs utan bensin i efter att loppet är avklarat. BAR startar alltså loppet med en bil som väger närmar 10kg för lite, det är bara sista stinten när det fyllt på sina extra 10kg soppa som den väger som motståndarnas bilar. |
||||||
Vad förvånande att den kommentaren kommer ifrån de stackars Ferrari-martyrerna - t.o.m. i en topic som handlar om BAR och där ingen ens nämnt Ferrari... ![]() ![]() Hade det gällt Ferrari hade knappast FIA(t) brytt sig alls, utom möjligen gjort sitt allra bästa för att fria dem. Chansen att Mosley och Bernie skulle vilja utesluta dem är ju inte direkt stor. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
I kampen mellan Renault och Ferrari, vem vinner på att BAR stryks ur listorna?
Fast jag tror inte att dom åker dit, pengaböter är en sak. Men att slänga ut BAR (o Honda) från F1, det vinner ingen på. Det är uteslutning straffet blir, BAR blir alltså inte "bara" av med nuvarande poäng ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Jag är benägen att hålla med Anders. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Chansen att FIA skulle vilja utesluta Ferrari är nog precis lika stor som chansen att de vill utesluta BAR-Honda. Dvs väldigt väldigt liten. Chansen att FIA-gubbarna i Italien skulle "hitta" tanken i en Ferrari kanske skulle ha varit något mindre än chansen att hitta den i en BAR-Honda var, men det är ganska onödigt att spekulera i sådana saker eftersom Ferrari inte fuskat (i år (än)). Fuskare (i år): BAR-Honda McLaren Jordan Listan fylles på kontinuerligt. ![]() |
||||||
Tråkigt men verkar som att Fia tagit ett beslut i ärendet. Saxat från SVT-text:
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Pitpass har rapporterat om att McLaren och Jordan testat i hemlighet på gamla nerlagda flygfält i UK. Inget uppseendeväckande i sig, men efter att de tjatat på Ferrari att de skall följa det där "Gentleman's agreement" de inte skrivit under från start så blir det ju lite intressantare. Jag tycker sådant beteende kvalificerar dem till att hamna på fuskar-listan. ![]() |
||||||
Har jag fel eller är det just sånt här som få "vanligt" folk att misstro motorsport?
![]() Friidrotten har ju tagit tag i sitt fuskande. Nu få fan FIA ta tag i fuskandet i F1 också. Ska F1 på sikt överleva måste dom ta tag i dessa problem. Vilken sponsor kommer våga ta risken att bilarna inte är med i en tävling? Antingen får dom börja utdela kännbara straff eller så får dom släppa ännu mera på reglerna. Framförallt måste teamen komma överens. Ha man sagt test förbud så är de test förbud som gäller. Avstängning från ett flertal tävlingar låter som en bra ide. Det kommer INGET team våga riskera. Eller vad tror ni andra? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
om jag förstod det rätt så var "shake-down test" undataget från de testdagar som de nio "rebell-teamen" hade kommit överens om....? och dessa tester på flygfälten var tydligen bara "rakt fram & tillbaka", men jag kan ha fel ![]() Jag förstår dock inte varför BAR inte har klargjort konstruktionen med Charlie Whiting, det har ju verkat vara "standard procedure" bland teamen? Har ni förresten sett FIA's hemsida? Där BAR fyller bränsle under ett depåstopp: http://www.fia.com/index_1024.html Himla tråkigt det här, det drar ju bara ett löjes skimmer över F1, tycker jag _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1934 besök totalt |