Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3738 besök totalt |
Gen. 2 Miata i Roadsport C
Hej gode roadsport folk Jeg komme at forsoge med lite blandet dansk/svensk ![]() For dom som inta kender mig, er det jag som kor den svarte Miata med gula hardtoppen, som går ganske fort. Jeg ser her på forummet at en del kommentere på denne bil, og med rette. Det er jo altid sådan at top 3-5 biler, utgor en storre interesse end dom som ligger nr. 10 i klassementet, og til start i år korte jeg en org. Datsun 260Z utan konkurrence chance, da den er utrolig tung och med bare 160HK. Det er jo ganske frustrerende at komme med en fin bil, men bare kore 1.17.54 på Knutstorp, og alle blot kore omkring en, som holder man parkeret. Jeg er dog mycket nojd med min Datsun og kommer at tavla næste år med denne ![]() Tilbaks til Miata'n Der var manga der på KM5 troede at bilen var mycket lättet, men vid vejningen var tallet Kg 1.125 og i folge reglementet kan jeg lätte denne mycket. Dette bliver dog inta relevant, da bilen kor bar som den gor og går tilstrækkeligt fort til at mange präter om at bilen er modifiered. Bilens historie er: Den er kobt i switzerland hvor de Mazda i 1998/1999 startede en Miata Cup. Disse biler var nedvejet til dyngt 1080Kg. Og havde en let modificeret motor på ca. 160Hk. I 2001/2 sluttede Miata Cuppen i Switzerland, og en del af disse bilar anvendes nu til clubracing. En anden del kortes sonder og en "gubba" kobte en sådan bil, hvor karros var krokkat og motor/veksellåda var borta. Han fik sen tag på en Miata (min bil nu) i en så ful färge, at den inta kunne sælges, og bygde den om til en "cup-wanna-be" bil. Fakta er nu: Bilen er fra 1999 1840 cc Väger 1125 Kg med mig i ![]() Har orginale bromser orginal motor (med pappers luftfilter) Spærdiff med 5.1 i utveksling Fullcage 6-point Justerbar undervogn Det enda som skiller denne bil fra en vanlig typ 2 Miata er at mätter har fjärnets og at den ser mycket grim ut i mat svart. Siden bilen kun har kostet mig Dkr. 85000,- kor jeg den til grænsen på hver omgang jeg kor, og sikkerheden i en multi point cage gor også sit til mine fina tider. Det er naturligvis frusterende at vide at en del af sina "roadsport kompissar" präter negativt om bilen och om mig sedan jeg kor ganska fört. Må jeg venligst modtage input til hvad jeg skal gore for at vi kan komme til bunds i denne sag, og sikre at i er tilfredse med hvad fremviser. Bilen viser 143Hk på en dansk rullende landsveg - det er ganske vist 3 Hk mere end hvad den er opgit til, men jeg går ud fra at det accepteres ;-) Jeg mener Kristoffer skriver at den blå Miata mk.2 korte 185 på raken på Knutstorp....det er på grund af at spedeometeret ikke er kalibreret til utveksling 5.1 --------Jeg har eksakt samme topfart med min som Mangnus Nambo. Mev venlig hilsen Stefan och tak for en fin KM i MGCC - glæder mig til at se jer alla næste år ;-) _________________ Stefan Winquist |
||
Re: Gen. 2 Miata i Roadsport C
Ähum, den dag en 140hk miata ger 140hk på hjulen har du uppfunnit en ganska effektiv transmission. Men du menar förmodligen omräknad effekt på svänghjulet. Skoj att få reda på vikten, den spelar ju viss roll. Diffklumpen spelar nog mest roll eftersom 4.1 är det vanliga. 5.1 är rejält låg utväxling (vad använder du ettan till?). Att kunna använda alla växlarna fullt ut underlättar ju ![]() |
||
![]() Det er meget stor betydning at kunne benytte 5'n på rakan på Knutstorp, det er som at jeg kan hitta moment alle steder på dom svenske banor, det er bara at hitta rät veksel _________________ Stefan Winquist |
||
Jag som inte ens behöver 5an på Mantorps långa raka.
![]() En tätare stegning 2-5 och 6an som motorvägsväxel hade inte varit fel. Helst gratis oxå ![]() Vart skaffade du utväxlingen? Vilken diff? |
||
Det blir ju 191km/h som topphastighet med 205/50/15 och 7200rpm.
4200rpm vid 110 är ju inte heltokigt men det är väl inte långkörning du har den till ![]() |
||
Det är inte så jättestor skillnad jämfört med NA6:orna. Jag ligger väl på ca 4000 vid 120 km/h och det står jag ut med ganska bra. En 1,8 med 1,6:ans slutväxel vore nog inte helt fel. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Stefan Winquist skrev:
Humm, jag känner mig väldigt ryckt ur mitt sammanhang. Jag fick uppgiften av Martin Fridholm som äger den blå bilen... Det kanske var säljarprat?! ![]() ![]() ![]() |
||
Hej Kristoffer
Der er måske sälger prat fra Martin, min kore i alla fal inte 185 på rakan - men optimeret er den bestemt. Jeg har kort mange gode biler i min tid innom motorsport, men aldrig kort en bil som denne Miata med så bra vejholdning. Det måste være det bäste sät at "tune" en Miata. Min undervogn har säts up af et Subaru Rally team, och jeg tör inte stelle på det, da det tydeligen er mycket optimalt ;-) _________________ Stefan Winquist |
||
Nu var det ju såhär... jag lånade Martin's bil några varv i samband med licenskursen på Ring Knutstorp i våras och noterade att mätaren i slutet på rakan visade 185 km/h. Det berättade jag senare för Martin, m fl. Vad den faktiska hastigheten var har jag ingen aning om, men att det gick betydligt fortare än de knappa 150 min bil kommer upp i - det är jag säker på. Martin's bil har f.ö. såvitt jag förstår kvar motorn med 160 Hk... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Det er ingen grunn til å tro at denne bilen fusker. Motoren er ikke modifiserat den er kun Blueprintet og chipstrimmet. Jeg har lik motor i min og den gir 150 HK på svinghjulet. Det er vel ca 125/130 på hjulene.
Grunnen til hans fart er diffen. Jeg kjorte selv med 4,85 utveksling för og det hjelper noe utrolig på akselerasjonen. Dessverre rok den så nå kjorer jeg med vanlig utveksling og det gir fort et til to sekunder ekstra per runde. Dessverre er denne utvekslingen kanondyr. Jeg kjorte mot han på Knutstorp og han var jo milevis bak meg og Catherhamene i C. Mvh 88C _________________ knut arne sjolie |
||
;-) Jeg tror at denne tråden fik en helt forkert indgangsvinkel, da jeg kommenterede på Martin Frid's Miata/sluthastighed, och jeg er ikke i tvivl om at Martins hastighed på materen skyltes en annan diff, som også jeg benytter ;- (jeg har en 5.11 diff ;-)
Det er helt klart en fejlvisning på hastighedsmåleren, og min egen miata måler også ca. 185 på slutet af langsiden på Knudstorp. Lad os se hvordan bilerne kor på Knudstorp i morgen, det skal blive godt med lidt fint race. Racer hilsen Stefan _________________ Stefan Winquist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3738 besök totalt |