Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför greppar FWD sämre än RWD?
1531 besök totalt
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117


Trådstartare
Varför greppar FWD sämre än RWD?

Varför greppar FWD sämre än RWD? Tekniskt sätt alltså...

Jag har en egen teori om att med en bakhjulsdriven bil så lyfter bilen sin egen framdel under acceleration, vilket gör att större del av vikten hamnar på bakhjulen. En framhjulsdriven bil gör däremot det motsatta. Har jag rätt?
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Helt rätt. Vikt förskjuts bakåt vid acc. Och ger bättre grepp för bakhjulen.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Varför greppar FWD sämre än RWD?

vanMould skrev:
Varför greppar FWD sämre än RWD? Tekniskt sätt alltså...

Jag har en egen teori om att med en bakhjulsdriven bil så lyfter bilen sin egen framdel under acceleration, vilket gör att större del av vikten hamnar på bakhjulen. En framhjulsdriven bil gör däremot det motsatta. Har jag rätt?


Ja, förrutom att den framhjulsdrivna gör samma sak egentligen som den bakhjulsdrivna, dvs lyfter på framvagnen och lägger vikt bakåt.

Finns antidive, antisquat mfl som motverkar sådana krafter iofs men i princip så är det så.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Men det är ju vid acceleration
Det är kul när det svänger

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Eric Josefsson skrev:
Men det är ju vid acceleration
Det är kul när det svänger

Sant, men man måste ju kunna acca bra så man hinner få upp fart innan svängisarna.
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117


Trådstartare
Tackar tackar! Bra svarat allihopa! Nu till det intressanta: om man tar en framhjulsdriven bil, vänder på driften, och sätter en planetväxel i varje hjul, så att hjulet snurrar åt motsatt håll man vrider det, borde det inte ge motsatt effekt då? Dvs att bilen lyfter upp bakvagnen och flyttar vikten till framhjulen?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



vanMould skrev:
Tackar tackar! Bra svarat allihopa! Nu till det intressanta: om man tar en framhjulsdriven bil, vänder på driften, och sätter en planetväxel i varje hjul, så att hjulet snurrar åt motsatt håll man vrider det, borde det inte ge motsatt effekt då? Dvs att bilen lyfter upp bakvagnen och flyttar vikten till framhjulen?


näe , det är ju fortfarande tröghets-massan i karossen som "stannar" kvar och ramlar "bakåt" över bakhjulen.
Sen om det motverkar resningen i fjädringen något orkar jag inte tänka mig in i...

sen verkar det bli onödigt mycket ofjädrad vikt om man ska en massa planetväxlar ute vid hjulen...

men det är rätt tänk annorlunda..... nån gång kanske du kommer på något revolutionerande thumbs up som även funkar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
vanMould skrev:
Tackar tackar! Bra svarat allihopa! Nu till det intressanta: om man tar en framhjulsdriven bil, vänder på driften, och sätter en planetväxel i varje hjul, så att hjulet snurrar åt motsatt håll man vrider det, borde det inte ge motsatt effekt då? Dvs att bilen lyfter upp bakvagnen och flyttar vikten till framhjulen?


näe , det är ju fortfarande tröghets-massan i karossen som "stannar" kvar och ramlar "bakåt" över bakhjulen.
Sen om det motverkar resningen i fjädringen något orkar jag inte tänka mig in i...

sen verkar det bli onödigt mycket ofjädrad vikt om man ska en massa planetväxlar ute vid hjulen...

men det är rätt tänk annorlunda..... nån gång kanske du kommer på något revolutionerande thumbs up som även funkar.


ok, jag trodde att viktfördelningen berodde på att motorn liksom vred ner baken. Omvänd drift skulle kanske kunna motverka det något, men det finns bara ett sätt att få reda på om det fungerar, och det har jag varken pengar eller kunskap till att ge mig på.

Vad som menas med resning i fjädringen har jag dock inte den blekaste om...

Men tack ändå för de uppmuntrande orden
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



En annan aspekt att ta in när det gäller FWD är att framhjulen gör allt, både driver och svänger. När man gör det samtidigt så blir det mindre grepp över till bägge sakerna (t.ex. ut ur kurvorna), och i förlängningen blir det då även lätt att överhetta däcken...

_________________
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Märkte en jäkla skillnad på greppet när jag fick på mina KW fjäderben. Trotts lite drygt 45hk till så var greppet mycket bättre tack vare hyffsat inställd fjädring.
Så en stor fördel men nya fjäderben verkar vara att viktförskjutningarna påverkar bilen mindre nu.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om man går och klurar på de här sakerna så kan jag inte annat än VARMT rekommendera Göran Malmbergs bok thumbs up

https://rejsa.nu/redirect.asp?https://rejsa.nu/vaghallningsboken/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



vanMould skrev:
Fredrik - SLC skrev:
vanMould skrev:
Tackar tackar! Bra svarat allihopa! Nu till det intressanta: om man tar en framhjulsdriven bil, vänder på driften, och sätter en planetväxel i varje hjul, så att hjulet snurrar åt motsatt håll man vrider det, borde det inte ge motsatt effekt då? Dvs att bilen lyfter upp bakvagnen och flyttar vikten till framhjulen?


näe , det är ju fortfarande tröghets-massan i karossen som "stannar" kvar och ramlar "bakåt" över bakhjulen.
Sen om det motverkar resningen i fjädringen något orkar jag inte tänka mig in i...

sen verkar det bli onödigt mycket ofjädrad vikt om man ska en massa planetväxlar ute vid hjulen...

men det är rätt tänk annorlunda..... nån gång kanske du kommer på något revolutionerande thumbs up som även funkar.


ok, jag trodde att viktfördelningen berodde på att motorn liksom vred ner baken. Omvänd drift skulle kanske kunna motverka det något, men det finns bara ett sätt att få reda på om det fungerar, och det har jag varken pengar eller kunskap till att ge mig på.

Vad som menas med resning i fjädringen har jag dock inte den blekaste om...

Men tack ändå för de uppmuntrande orden



Det finns framhjulsdrivna bilar med omvänd rotation.

Jag har inte tittat överdrivet mycket på växellådor från bilar med motorn på tvären mellan drivhjulen, men de jag tittat på har ingåejnde axel som roterar som motorn, sen går kraften via vald växel över till nästa axel, som altså motroterar, och sedan vidare till diffen, som alstå roterar åt samma håll som motorn och hjulen.

Kan tänka mig att exempelvis honda som har motor med omvänd rotationsriktning(på många modeller) antingen har en växellåda med färre eller fler förendringar av rotationsriktning, alternativt motorn på andra sidan.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför greppar FWD sämre än RWD?
1531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande