Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1531 besök totalt |
Varför greppar FWD sämre än RWD?
Varför greppar FWD sämre än RWD? Tekniskt sätt alltså... Jag har en egen teori om att med en bakhjulsdriven bil så lyfter bilen sin egen framdel under acceleration, vilket gör att större del av vikten hamnar på bakhjulen. En framhjulsdriven bil gör däremot det motsatta. Har jag rätt? |
||||||
Re: Varför greppar FWD sämre än RWD?
Ja, förrutom att den framhjulsdrivna gör samma sak egentligen som den bakhjulsdrivna, dvs lyfter på framvagnen och lägger vikt bakåt. Finns antidive, antisquat mfl som motverkar sådana krafter iofs men i princip så är det så. |
||||||
Tackar tackar! Bra svarat allihopa! Nu till det intressanta: om man tar en framhjulsdriven bil, vänder på driften, och sätter en planetväxel i varje hjul, så att hjulet snurrar åt motsatt håll man vrider det, borde det inte ge motsatt effekt då? Dvs att bilen lyfter upp bakvagnen och flyttar vikten till framhjulen?
|
||||||
näe , det är ju fortfarande tröghets-massan i karossen som "stannar" kvar och ramlar "bakåt" över bakhjulen. Sen om det motverkar resningen i fjädringen något orkar jag inte tänka mig in i... ![]() ![]() sen verkar det bli onödigt mycket ofjädrad vikt om man ska en massa planetväxlar ute vid hjulen... men det är rätt tänk annorlunda..... nån gång kanske du kommer på något revolutionerande ![]() |
||||||
ok, jag trodde att viktfördelningen berodde på att motorn liksom vred ner baken. Omvänd drift skulle kanske kunna motverka det något, men det finns bara ett sätt att få reda på om det fungerar, och det har jag varken pengar eller kunskap till att ge mig på. Vad som menas med resning i fjädringen har jag dock inte den blekaste om... Men tack ändå för de uppmuntrande orden ![]() |
||||||
En annan aspekt att ta in när det gäller FWD är att framhjulen gör allt, både driver och svänger. När man gör det samtidigt så blir det mindre grepp över till bägge sakerna (t.ex. ut ur kurvorna), och i förlängningen blir det då även lätt att överhetta däcken...
_________________ ![]() |
||||||
Märkte en jäkla skillnad på greppet när jag fick på mina KW fjäderben. Trotts lite drygt 45hk till så var greppet mycket bättre tack vare hyffsat inställd fjädring.
Så en stor fördel men nya fjäderben verkar vara att viktförskjutningarna påverkar bilen mindre nu. |
||||||
om man går och klurar på de här sakerna så kan jag inte annat än VARMT rekommendera Göran Malmbergs bok
![]() ![]() https://rejsa.nu/redirect.asp?https: _________________ ![]() |
||||||
Det finns framhjulsdrivna bilar med omvänd rotation. Jag har inte tittat överdrivet mycket på växellådor från bilar med motorn på tvären mellan drivhjulen, men de jag tittat på har ingåejnde axel som roterar som motorn, sen går kraften via vald växel över till nästa axel, som altså motroterar, och sedan vidare till diffen, som alstå roterar åt samma håll som motorn och hjulen. Kan tänka mig att exempelvis honda som har motor med omvänd rotationsriktning(på många modeller) antingen har en växellåda med färre eller fler förendringar av rotationsriktning, alternativt motorn på andra sidan. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1531 besök totalt |