Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4803 totalt) |
var bara tvungen att skriva en sak i denna tråden -
truckrace fordonen har ju vattenkyldaq bromsar - skulle man kunna ha värre grejjer ? kolsyrekylning - eller spricker då de varma skivorna direkt ? eller hmmm. ja ... K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Eklunds Saabas tog sig runt på 1.13-1.14-tider kryssandes mellan div borstmaskiner...
![]() Peggen kommenterade och tog tid och var tvungen att "göra om det nästa varv" för "tiden stämmer nog inte". 3-4 sek snabbare än vad Roos åkte Viper samma dag. ![]() SJUKT! ![]() Men sååååå rått! ![]() |
||||
om vi ska formulera om detta till mer realistiska saker så tror jag på styr-roder, som på flygplanen. och sen 6 eller 8 hjul. 6 hjul är iofs inget nytt. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Parantes i tråden... När SLC gästades av GTR-trailern förra året provkörde jag Anderstorp i den virituella världen. Bilen jag blev tilldelad (körde med en vy som hindrade identifiering) gick som ett as på långa rakan! Men vad hjälpte det när jag var av, långt av, i varenda kurva? ![]() Visade sig vara just PP-Saaben. Monster är rätt beskrivning av den bilen... ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
om du sprutar flytande kolsyra direkt in i centrum av skivorna, så blir thermochocken enorm och ett haveri är fullt möjligt - då jag i många fall byggt kolsyrekylningar till olika system på div bilar, så har jag tänkt prova detta vid tillfälle... Tyvärr har jag ännu inte hittat någon ägare som har riktiga rejsgrejjor på bilen som varit villig att testa... ![]() Vattenspray fungerar dock superbt om det används och justeras in rätt. Känner inte till de bästa bromsarnas faktiska prestanda - kolkompositgrejjorna från F1 osv.. men i fantasins värld, där budgeten inte är ett problem, så känns det dock inte som att man borde behöva dessa system utan istället kanske har råd med bättre material? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Vatten är iofs det bästa kylmediet, så länge som man inte vill komma ner i temperaturer under 100 grader.
I ett bromssystem kan man gärna ligga över 100 grader och då är vatnets stora ångbildningsenergi oslagbar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Less is more.
Mat med få, men rätt, ingredienser är ofta mest smakrika. Så jag tror på att använda exklusiva lätta men hållfasta material (titan, kolfiber osv.) i ett rörramschassi och bygga kring detta. Säkerhet får komma i tredje hand. Flygplans- och rymdindustrin, speciellt den militära sidan, har säkert intressanta uppslag på materialval. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
jag tror mer på monoqoc (säkert fel stavat) än på rörramschassi. Däremot så spelar ju säkerheten ingen roll om man styr bilen från depån, så att man kan koncentrera sig på vikt och prestanda. Hur fort tror ni förresten en sådan bil skulle ta sig runt nordshleife?
_________________ Pet ter Uhlin |
||||
Skall man inte ha plats för förare så kan man ju dessutom bygga den mindre.
En förarlös supercart, borde kunna ta sig genom kurvorna i hutlös hastighet, hur många G klarar en supercart av i dag? Har för mig Donkan som slog rekordet på nordslingan för nåt tag sedan (för gatbilar) höll i uppemot 1.8G i vissa böjar, det borde gå att spräcka rejält. Fast problemet med fjärrstyrning torde vara att få "känsla" för bilen, kanske ForceFeedback vore något ![]() |
||||
Säkerligen handlar det om en ytterligare kombinerad flyg- och bilteknik. Ställbara roder som hjälper i kurvor etc.
Annars så går ju linbundna modellbilar fruktansvärt fort om man skulle skala upp dem. Så om inga restriktioner gäller som Jet skrev så skulle jag sätta bilen i en vajer till en stolpe och sedan bara köra i cirklar.... Då handlar det om tefatsformade hjul, spolformad kaross och en jättemotor. ![]() Som en ren parentes så lär det dröja innan man når samma hastigheter som tåg. Förvisso obemannat men hastighetsrekordet för rälsbundna farkoster är svindlande. 10.300 km/h satt i april 2003 av en raketsläde i USA. Måste upprepa: 10.300 km/h På marken. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Har för mig linbilarna i storleken 20-30 cm långa nosade på 300 Km/h sträcket redan på 60 talet
|
||||
Re: Snabbaste konceptet för banåka?
Trots Jets kravlösa krav så har du rätt. Det blir faktiskt intressantare om man förutsätter fordon med minst 4 hjul, förare och inga linor, räls etc..... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Superswift, här kommer ett par bilder på din rälsbundna skapelse...
Det var denna som körde 10 385 km/h. ![]() och här en bild "in action" ![]() Denna körde bara hälften så fort... ![]() |
||||
Min absoluta FAVORITBIL alla kategorier. Hade ju ställbart "roder" ![]() ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
JA! Chaparral har varit mina favoriter ända sedan jag hade en 2D (tror jag) som kaross på miniracingbilen runt 1968. Det var tider, snyft... Nu finns de på museum i Texas http://www.petroleummuseum.org/Chaparral/CarDisplay.html Dit ska jag vallfärda någon gång och göra ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4803 totalt) |