Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Optimering av Miata i Roadsport (C)
<<   1, 2
11823 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Kristoffer R skrev:
Citat:
Besiktning är rimligen inget problem som ombyggt fordon eller om man t o m kan få intyg från importören.

Det är 99% kört att lagligt byta till 1.8 motorn, jag har försökt de flesta vägar. thumbs down

Det man kan göra lagligt är att typa om den, men bara att göra ett avgastest går på 15-20 lakan, jag har kollat med dem som kan göra sånt. Det går men kostar mer än det smakar.

Jag måste ha missat något här; varför vill man byta till 1,8-litersmotorn?
om jag hade velat ha den motorn hade jag köpt en bil med den motorn från början...

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Dennis Kullman skrev:

Precis som Patrik vill jag inte ha någon annan motor, utan hoppas fortfarande på att lättning och konventionell (lätt) trimning ska funka.

I roadsport finns det inget som heter lätt trimning... antingen std-motor eller modifierad motor vilken får en beräknad effekt som om den vore "as-trimmad" vilket gör att du genast hoppar upp i roadsport B eller t o m A

Ex, anta 1070 kg och 1800 cm3 slagvolym, lämna in kammen på omslipning så får du 201 beräkningshästar och hamnar i roadsport B. Montera en liten vinge på bakluckan och beräkningshästarna blir 211 st vilket gör att ekipaget inte ens platsar i B, utan hamnar i roadsport A....

Slutsats, antingen kör man helt orginalmotor eller så trimmar man såinih*lv*te

Beräkninghjälp finns att få på http://194.236.144.246/Roadsport/roadsport.htm

Ljungby
Här sen Jul 2003

ok då, Har glömt hur det var med reglementet

Då gäller det att få ner bilen i 780kg då istället och så bra insug och avgas som möjligt om jag förstått det rätt..

Jag ska handla på mig gott om kapskivor inför vinterns mekande

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Pär Hylander skrev:
Dennis Kullman skrev:

Precis som Patrik vill jag inte ha någon annan motor, utan hoppas fortfarande på att lättning och konventionell (lätt) trimning ska funka.

I roadsport finns det inget som heter lätt trimning... antingen std-motor eller modifierad motor vilken får en beräknad effekt som om den vore "as-trimmad" vilket gör att du genast hoppar upp i roadsport B eller t o m A

Ex, anta 1070 kg och 1800 cm3 slagvolym, lämna in kammen på omslipning så får du 201 beräkningshästar och hamnar i roadsport B. Montera en liten vinge på bakluckan och beräkningshästarna blir 211 st vilket gör att ekipaget inte ens platsar i B, utan hamnar i roadsport A....

Jo, jag har kollat roadsporträknaren och reglementet. Trimning i mitt fall blir alltså begränsad till insug/avgas + eventuellt lite polering här och där...
Får väl helt enkelt se till att bli en superchaffis

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är inte slutväxeln fri i RoadSport?
Det finns ju både 4,1 och 4,3 att tillgå om man vill kunna använda femman fullt ut på svenska banor.

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Fyller på den här tråden med ett par frågor om regeltolkning angående modifiering.

Får man plana toppen i renoveringssyfte? Det blir ju obönhörligen lite högre komp vilket kan öka effekten, men man måste väl få plana toppen efter att t.ex. toppackningen har blåst utan att bilen ska klassas som trimmad. Reglerna tar inte upp detta.

Ytterligare en sak som rör motorn är hurvida man får byta till lättare svänghjul. Det påverkar ju inte effekten, men det är ju en modifiering av motorn. Andra saker som är oklart är byte till kallare termostat, avlägsande av förvärming, ställbart kamdrev och liknande "småsaker".

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Hmm, man kan ju se det som en tolkningsfråga. Visst får du plana toppen för renovering men ökar du kompet över det maxvärde som motorn har enligt tillverkarens spec är den trimmad. Måste man plana mycket går det ju ofta att lösa med tjockare packning etc. Fast ökas kompet inom rimliga gränser av planingen lär du knappast få bekymmer med att någon klagar....

Att lätta svänghjulet är utan tvekan att modifiera motorn!

Övriga saker du nämnt är egentligen inte tillåtna heller, det står tydligt vad som är tillåtet.
...hmm av någon anledning lyckas jag inte öppna reglementet just nu, får något felmeddelande....
Fast rent generellt kan jag inte tänka mig att någon ens funderar över om du t ex byter termostat, det handlar ju i så fall om att förbättra kylningen.

I praktiken handlar det ju om ett givande och tagande. Jag tror inte att det är många bilar som uppfyller reglementet till 100%. I de allra flesta fall spelar det knappast någon roll, det är ju trots en hobby. Fast om någon sticker ut och har en bil som går klart fortare än den borde så riskerar han ju att få en protest mot sig och då kan han ju bli diskad....

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Wankelsport skrev:
I praktiken handlar det ju om ett givande och tagande. Jag tror inte att det är många bilar som uppfyller reglementet till 100%. I de allra flesta fall spelar det knappast någon roll, det är ju trots en hobby. Fast om någon sticker ut och har en bil som går klart fortare än den borde så riskerar han ju att få en protest mot sig och då kan han ju bli diskad....

Det är förstås sant. Det här är ju racing på ganska "låg" nivå, men samtidigt verkar det ju som folk går och medvetet letar fel på andras bilar:

FSN skrev:
Då tycker jag att du skall ventilera ditt missnöje över ett luddigt och svagt reglemente hos ansvariga istället för att försöka rycka loss min vinge nästa gång. Bilutvecklingen går framåt och det behövs moddningar för att ha nån chans att hänga med tex en Lotus Elise. Vi betalar med effekttillägg för våra vingar och har svårt att se varför vi som gillar att bygga om och skruva med bilarna alltid blir påhoppade på MGCCs klubbtävligar.

och du skrev detta tidigare i denna tråd:
Wankelsport skrev:
Vill man protestera bort en bil ur roadsport så kan man väl börja med enkla saker som att kolla om han har passagerarstol (måste enligt reglementet) eller om han har bytt bromsar till något som en är orginal eller står i pappren. Är motorn bytt så måste det också stå i regbeviset annars är bilen också regelvidrig. Däck som ej har rätt märkning är ju också en basic grej att kolla!

Detta intryck har jag dock inte fått "på plats" under tävlingarna jag har varit på, så jag antar att det inte förekommer så ofta. thumbs up

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Det är alltid lurigt med regeltolkningar. För att minska det får man väl köra i en enhetsklass. Fast risken är dock att fusket blir mera raffinerat på den nivån.
Jag har bara varit på någon enstaka av MGCC:s klubbtävlingar så om folk letar fel där vet jag inte så mycket om. Antar att det alltid finns några som gör det och "egentligen" är det ju rätt att protestera om man anser att någon annan fuskar, har man inte gjort något fel så klarar man sig ju... Fast det är ju inte roligt om man gång på gång måste försvara saker på sin egen bil som är helt ok.
Min uppfattning är att det inte förekommer speciellt mycket protester i Roadsport (SPVM). Har dock förstått att det förekom en del för några år sen... ...i alla fall i en av klasserna.

Personligen tycker jag att det känns bättre om man kan hålla det på en sån nivå att man snackar om saken istället för att lämna en protest. I vissa fall är nog inte ens vederbörande medveten om att han inte följer reglementet.
Man måste ju sätta en gräns någonstans....

Min "nya" RX-7 racer kommer att besiktas som ombyggt fordon med motor, låda och framvagn från en senare RX samt hemmabyggd bakaxel osv. Den kommer dock att bli 100% reglementsenlig. Det ska bli intressant att se om någon har något att säga om den!

Citera
Pacmania
Oslo Norge
Här sen Okt 2004

egnevekten på min 92 mx5 er i folge biltilsynet i Norge 960kg. En i norske mx5 klubben veide sin til under 900kg med 16" felger mener jeg å huske.

Innen roadsport i Norge mener jeg at Knut sjolie har kjort en 1 gen mx5 med lett NA trimmet 1.8 liter på ca 150-160hk i klasse C. Neste år skal det visst blir turbomotor på den bilen og han skal kjore klasse B. Vet hvordan reglene i roadsport i Norge er kontra Sverige dog.

Innen trimming så er 1.6'n veldig lett å trimme med turbo. Amerikanske flyinmiata.com har turbokit som gir ca 220hk på hjulene. I norge så går det vel 3 stk som har 1.6 liter motoren med godkjent ettermontert turbo. . Mener at disse bilene er godkjent med papirene på BBR turbo utgaven som nevnt tidligere her.

Letteste veien for mer effekt i forste gen er værtfall 1.6 motoren med turbokit(greddy har kit som kommer på 10-15 tusen norske kroner som med eksos og en ic gir ca 160hk). Hvordan det godkjennes for roadsport vet jeg ikke..

TII
Oslo
Här sen Maj 2005

Hei,

Den danske NB MXn tror jeg ikke dere bor frykte. Jeg kjorte lett i fra han på Knutstorp med min MX.
Dere trenger heller ikke frykte min lenger da den blir B bil i år. Enkleste måten og få en optimal C bil er å kjope en NB MX 1,8 motor som i min. Min er også en Cup motor men de er ikke trimmet og gir ikke 160 HK men ca 150. De er bare blueprintet og chipstrimmet og en Roadsport C Miata kan da väga 1030 KG vilket det er vanskeligt å få den under med bur og förare. Hvis noen trenger en slik motor så er min til salu

Mvh

88C

Danmark
Här sen Sep 2004

Hei Knut Arne

Da du modte mig på Knudstorp, havde jeg lige kobt bilen 1 uke forinden, og havde ikke kort på bane med den for vores mode ved SSM ;-)

At de ikke bore frygte min danske NB har du helt ret i, bilen er fin og har meget utviklings potential, men der fins langt bedre forer end jeg og bilen kan presses mere;-)

Jeg har dog kort ganske gode tider på Knudstorp ved slutningen af 2004 - jeg mins at det er rundt 1.13.20 hvilket vist er ganske tæt på dine tider.

Håber du kommer til SSM så vi kan få nogel fina tider ;-)

Mvh
Stefan

Oslo
Här sen Maj 2005

Hei Stefan,

Poenget var ikke å kritisere deg men og backe deg opp om at du ikke jukset. Bilen din er det overhodet ingen tvivel om at er en Roadsport C bil. Den er jo over 100 Kg for tung så du kan lette mye for det blir en B bil. Motoren er etter Roadsports regelement ikke trimmet. Den er kun blueprintet og chipstunet og da går bilen som standardmotor og din bil kan veie 1030 Kg. Når vi mottes sist kjorte jeg uten R dekk og uten trimchip og jeg hadde ikke fått stilt inn bilen og heller ikke kjort bilen en meter for på banen for kvalifisering. Jeg kjorte 1,14,00 så du har vært raskere senere men jeg tror min bil med Rdekk og riktig chip og satt opp er god for ca 1,12. Så da blir de jo ganske like. I selvelopet hadde jeg 4 beste tid i B og langt foran de andre i C så jeg tror det skulle være mulig. Jeg kommer på SSM også i år men korer da i B da jeg holder på å sette inn en GTX motor. Det var forovrig nesten så jeg ringde deg på din annonse om din Z til salgs, den var fristende men jeg har ju allerede for mange leketoy såj eg klarte at besinne meg.

Mvh

Knut

Danmark
Här sen Sep 2004

Hei Knut Arne

;-) Jeg tog det ej som kritik ,-)

Ny tid her i helgen på Kn udstopr 1.11.92

Mvh

Stefan

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Dennis Kullman skrev:

Den blå miatan som jag provade på Knutan var en "Mazda MX-5 Trophy"-bil; med den kom jag upp i 185 km/h på rakan mot ca 150 km/h med min

Kvack? Jag var uppe i 160!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Dennis Kullman skrev:
Pär Hylander skrev:
Dennis Kullman skrev:

Jo, jag har kollat roadsporträknaren och reglementet. Trimning i mitt fall blir alltså begränsad till insug/avgas + eventuellt lite polering här och där...

Hej Dennis

Grattis till fina tider på Knutstorp i helgen.

Läste ditt ovanstående svar och undrar om du menar polering av karossen, för någon annan är väl inte att tänka på?
Då blir det bearbetning av toppen och det känns spontant som en No-No, eller är jag ute och cyklar?

mvh
Goran

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Goran skrev:
Dennis Kullman skrev:
Trimning i mitt fall blir alltså begränsad till insug/avgas + eventuellt lite polering här och där...

Hej Dennis
Grattis till fina tider på Knutstorp i helgen.
Läste ditt ovanstående svar och undrar om du menar polering av karossen, för någon annan är väl inte att tänka på?
Då blir det bearbetning av toppen och det känns spontant som en No-No, eller är jag ute och cyklar?

mvh
Goran

Hej Goran,
var du på plats igår - tyckte precis att jag såg dig uppe på läktaren när jag passerade på rakan?
Polering: nu är ju inte jag någon fena på motorer, så den får förbli orörd. Det jag tänkte närmast på när jag svarade var att jag sett en beskrivning där en kille hade polerat insuget - på utsidan - men då också tagit bort ganska grova gjutskägg m m inne i insuget...

Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Hej igen

Jag hade sonen med mig så det fick bli låg profil och ett någorlunda kort besök. Dem ska ju ha mat på speciella tider.

Poleringen: OK... Ja, det låter ju harmlöst.
Tyckte faktiskt synd om dig i race'et med en bred Fredrik som låg i vägen hela tiden..hmm, tycker jag känner igen det där.

Lycka till med bilen i år.

mvh
Goran

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Goran skrev:
Hej igen
Tyckte faktiskt synd om dig i race'et med en bred Fredrik som låg i vägen hela tiden..hmm, tycker jag känner igen det där.
Lycka till med bilen i år.
mvh
Goran

Tack Goran, jag tyckte faktiskt lite synd om mig själv.
och... jo, jag tycker mig minnas en viss bensinlukt.

Ha det gott!

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Dennis Kullman skrev:
Joakim Winkler skrev:
Generation 1 med 1.6-litersmotorn har en tjänstevikt på 1080 kg enligt papperna har jag för mig.

Fick skattelappen nyss; "skattevikt" är 1070 kg.

Var o vägde min igår!
980 kilo med "allt" i plus en full femlitersdunk i skuffen. Med mig i 1100.... hmmm kan det stämma??

MexBeetle -90 1600cc
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004

Citat:
Med mig i 1100.... hmmm kan det stämma??

ehh...på allvar..?

Du sa 980kg med allt och alla i... När jag vägde min på Granngården (som bilprovningen använder) så var ju min US-91:a MKT. tyngre. .
Men det kanske ändå jämnar ut sig för jag väger väl in på sisådäär 37kg

/Jonas

Citera
Allmänt banåkaforum
Optimering av Miata i Roadsport (C)
<<   1, 2
11823 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande