Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (31021 totalt) |
Nu klarnar det ![]() ![]()
Tja. Har förberett med en 4vxl rattstång och skivbromsar. Vi har flera 4vxl lådor både ribbat och oribbat. Men med okänt skick på. Jag tänkte att man kunde prova motorn med den lådan jag har. Bromsa bilen, på så sätt måste det va lättare att justera lådan efter effekten man får ut. Sen får man börja leta efter en låda som passar ![]() Vad tror du man ska ha för slutväxel? Gärna med en teoretisk hög toppfart på fyran. Så man kan marcha på motorväg utan att varva ihjäl motorn. Det får (läs måste ![]() Blir det till att pula i nya drev och sånt? Eller finns det en bra kompremiss med slutväxlar? // Daniel Edit: Kanske ska berätta hur det går med bilen också ![]() Har fått lite prisuppgifter om att skicka bilen till saabklubben i polen för lack. Ska även åka till en lackerare i helgen och höra vad han säger. Det va fö. han som lackade min motorhuv ![]() Väntar fortfarande på topplocksbultar, classicsaabracing fick slut på dom precis när jag beställde. ![]() Hoppas dom dyker upp snart iallafall. Farsan har hjälpt mig med att trycksvarva en ny "låda" för tändningen. Plattan som spolarna sitter är mycket större än den som spetsarna sitter på orginal. Har pratat med elektronikgurun (grannen) om tändsystemet också. Så nu är man lite klokare ![]() Inget mer som har hänt rent fysiskt.. Har lite ritningar på ny luftburk. och även en fråga som tvåtaktsmicke och fulig kan svara på. Har bilstein stötdämpare fram. Gula är dom, det är det ända jag vet.. Bra/dåligt? Fjädrarna är kapade några varv. Men förmodligen 2t orginal. Så bilen är som en gokart i snabba korta kurvor. Men beter sig som en stor van i långa svepande kurvor. Helspännande ![]() V4 STD fjädrar fram har jag hört ska vara bra. Men hur fungerar dom när man kapar dom? Vill ha samma låga markfrigång på bilen som jag har nu. Nä, nu är det nog dags att sova. // Daniel _________________ ![]() |
||||
Ta V4an std framfjädra och sätt fram, funkar att kapa.
Bak sätter du 2T:ans framfjädrar, självklart bara att kapa till lagon längd. Växellåda: sp2 drevsatsen är roligast men då blir 1an lite i högsta laget för 2T om man inte åker 6:35 slutväxel. Men gå gör bilen bara ca 21km/h på 1000r/min på 4an, allså ca 135km/h på 6500r/min. tvåtaktsmicke åker 7:38 sp2 och enligt homom går det att starta på. Men ingen hitt i stadstrafik. Rätt Micke??? En std 2T låda 4-växlat gör ca 26km/h på 1000r/min på 4an. En bra kompromiss är 8:39 sp1, då går den lika fort på 4an som en std 2T låda men betydligt tätare/bättre mellan växlarna. 1an och 2an på 8:39 sp1 är nästan lika som 1an 2an på 6:35 sp2. 8:39 är vad som sitter std i V4an. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jovisst. 7:38 spec2 är perfekt på 2T förutom när man skall göra start i backe, då får man vara beredd att offra lite lammeller
![]() ![]() Jag tycker att du skall förvärva fulings excelfil för Saablådor, då kan du leka och drömma lite ![]() Använd fjädrana som fuling säger de funkar bra. Framdämparna duger säkert fint, speciellt eftersom de redan sitter på bilen. De lär nog vara rallydämpare till v4 men av vad jag har hört så är de mer anpassade till 99or, men ha dem kvar så länge om de inte orsakar problem. Har du standard dämpare bak så bör du byte dem mot något fastare så att du kan få harmoni i bilens väghållning. Själv har jag AVo runt om och du kan nog sätta sådana där bak, bör nog prioriteras faktiskt. Jag köpte mina av Pjog entusiasten Pär Hansson här på forumet, pm:a honom. De är faktiskt prisvärda. Vad ska du ha för däck och fälgar? _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Tja
okej, v4 fjädrar fram, och 2t fram ska sitta bak. Jag måste klura lite mer på det där med växellåda. Om ekonomin går runt ![]() Vad kan en låda med 7:38 spec2 kosta? Bra beg Jag har 5.5" breddade plåtfälgar, med pirelli däck i okänt skick men bra mönster. // Daniel _________________ ![]() |
||||
Säg så här en sp2 drevsats 2000-3000kr
Diffbroms, 1500-3000kr Slutväxel ca 1000kr(RIÄT BRA), men det har du nog om du har en frisk 4-petad låda. Sen är det bara hitta ett pucko som plockar ihopp soperna ![]() Så man kan hitta en låda för ca 4000-8000kr, men sp2 lådor växer inte på trän. En 8:39 sp1 är också ett vättigt alternativ, då blir 4an ca som std 7:38, se ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
okej, det är rätt mycket pengar alltså. Börjar leta redan nu ![]() tvåtaktsmicke: Jag åker med Sachs kopplingar _________________ ![]() |
||||
Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:- 8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra. Vad kan en sån kosta? // Daniel _________________ ![]() |
||||
citat:
Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:- Med eller utan diffbroms? Med diffbroms KÖP. citat: 8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra. Vad kan en sån kosta? Japp, det röda är 8:39 sp1 Pris på en 8:39 sp1, något mindre än en sp2. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är utan diff, vilket jag förstått är bra? Fördel: Drivning på båda hjulen Nackdel: Tungstyrt. Nått mer? // Daniel - En vilsen kille i växellådsdjungeln ![]() _________________ ![]() |
||||
Utan diff? är det med ihopsvetsad diff, eller motsvarande så når du de effekter du talar om. Är det utan diffbroms, så blir det omvänt. en låda/axel med diffbroms kan vara att föredra, det blir lite mittemmellan. |
||||
Jag AKTAR mig att använda orden diffad och odiffad pga att de i allmänt tal är helt uppåtväggarna vilseledande och tvär fel.
Vad som i vanligt tal är diffat är allså diffbroms, diffspärr och odiffat är alls en så kallad vanlig differensial. ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ rörigt va??? Allså igentligen presis tvärt om. citat: Det är utan diff, vilket jag förstått är bra? Fördel: Drivning på båda hjulen Nackdel: Tungstyrt. Det finns bara fördelar med diffbroms om man kör lite aktivt. Framföralt så slipper man spinnade innerhjul som är jä... störande utan diffbroms. Tungstyrt?? Nja inte faligt om det är typ en ramplamelldiffbroms som är rätt stäld. Sen kommer väll någon och säger att diffbromsen stjäl effekt och att man inte skall ha det i en 2T. Rakt fram?? Nääää om nu den skulle göra det så går det i allafall fortare i böjarna med diffbroms än utan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det blev en 7:38 sp2 iallafall
![]() Imorrn hoppas jag att mina topplocksbultar kommer från Classicsaabracing. Jag har även träffat en lackare, och gått igenom. Så nu i helgen ska jag riva ur allt i bilen. dörrar och friska skärmar kommer åka på lack direkt. Kommer passa på att laga den lilla rost som finns, inga bärande delar som tur är ![]() Åkerkommer efter helgen med massor av bilder ![]() ![]() // Daniel _________________ ![]() |
||||
Hemma igen!
![]() Här kommer bilderna: Började med att skruva isär allt, so far so good. Här ser allt schysst ut, smutsigt dock. Men ingen rost! ![]() Bakifrån: Rensad invändigt Mycket rostskydd ![]() När jag hade plockat av bakre skärmen fick jag se det här ![]() Innifrån På andra sidan fanns det också hål, dock inte lika stort Börjat slipa i röven När det började regna fick man hålla på inne istället Bort med det dåliga och dit med nytt Sådärja! Vilken passform ![]() ![]() Ser riktigt elak ut ![]() Blir till att svetsa ![]() Det va ungefär allt jag hann med i helgen. Fick topplocksbultar i fredags. Så nu kan jag fortsätta med motorn. // Daniel _________________ ![]() |
||||
Lite halvdrygt ställe att reparera det där, det är oerhört lätt att tappa passningen mot skärmen. Men kederlisten döljer en liten misspassning. Annars så ser ju bilen frisk ut, även i de bakre stötdämparfästena. Men har du kollat under tanken?
![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jag har redan svetsat det det stora hålet, lyckades få skärmen lite intryckt av värmen. Kanske går att knacka ur, annars får man spackla ut det ![]() Under tanken är det ingen rost ![]() ![]() Så det är skärmarna som är lurigast att laga. En har jag fixat. Men den här tex: Vänster bakskärm, under dom blanka plåtarna. Riktigt paradis för rosten. ![]() Kanske lättare att hitta en ny skärm än att ge sig på det där. // Daniel _________________ ![]() |
||||
Bifogar lite bilder från från mitt lågengagemangs
![]() Bakskärmarna blir lätt lite ledsna. ![]() Den avkapade biten på bilden är vad som blev kvar efter blästring ![]() ![]() Det blev ju inte så tokigt ändå. Nu behöver man ju inte ju inte knacka en exakt identisk plåt till reparationen, man ska ju ändå tenna där man har svetsat och grejat och tennspackel är ju ett mycket formbart och beständigt material. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Det där blir riktigt snyggt
![]() ![]() Men tenna? Hur gör man då? har jag aldrig sett/hört nånting om Edit: Hittade en sida som förklarade http://www.algonet.se/~lero/tennspac // Daniel _________________ ![]() |
||||
Nu har jag svetsat lite.
Det blev riktigt dåligt. Trots passformen blev det svackor m.m. Men efter lite ![]() ![]() Har börjat slipa lite där. Hoppas på att slipa så mycket spackel som möjligt. // Daniel _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (31021 totalt) |