Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -62 (Bilder på sid4)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (31021 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Daniel:
Du tänker väll inte åka 3-petat med den nya motorn, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Edit: Här blev det visst rätt mycket fel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Jaha du menar så Daniel! Förgasaren på bilden sitter i en 93F.
https://rejsa.nu/im/_garage/977-new_2005-04-25-93f.jpg
https://rejsa.nu/im/_garage/977-new_2005-04-25-93f_motor.jpg
Det här är alltså en 93F med -66 motor och trubbnostopp. Förgasaren är en treports Zenith från en Porsche på ett hembyggt plåtinsug som någon har knåpat ihop för längesedan.

Det här är alltså inte min bil, utan en bekants som för övrigt håller på att ladda inför Saabfestivalen 2005 med bla nyborrad motor.

På min biltråd finns det bilder på förgaseriet, -66 std. Samma som du har.


Nu klarnar det Härliga bilder

fuling skrev:

Daniel:
Du tänker väll inte åka 3-petat med den nya motorn, eller?

Tja.

Har förberett med en 4vxl rattstång och skivbromsar. Vi har flera 4vxl lådor både ribbat och oribbat. Men med okänt skick på. Jag tänkte att man kunde prova motorn med den lådan jag har. Bromsa bilen, på så sätt måste det va lättare att justera lådan efter effekten man får ut. Sen får man börja leta efter en låda som passar

Vad tror du man ska ha för slutväxel?

Gärna med en teoretisk hög toppfart på fyran. Så man kan marcha på motorväg utan att varva ihjäl motorn.
Det får (läs måste ) va bra bett i grejerna annars.

Blir det till att pula i nya drev och sånt? Eller finns det en bra kompremiss med slutväxlar?

// Daniel


Edit: Kanske ska berätta hur det går med bilen också

Har fått lite prisuppgifter om att skicka bilen till saabklubben i polen för lack. Ska även åka till en lackerare i helgen och höra vad han säger. Det va fö. han som lackade min motorhuv thumbs up

Väntar fortfarande på topplocksbultar, classicsaabracing fick slut på dom precis när jag beställde.
Hoppas dom dyker upp snart iallafall.

Farsan har hjälpt mig med att trycksvarva en ny "låda" för tändningen. Plattan som spolarna sitter är mycket större än den som spetsarna sitter på orginal. Har pratat med elektronikgurun (grannen) om tändsystemet också. Så nu är man lite klokare

Inget mer som har hänt rent fysiskt.. Har lite ritningar på ny luftburk.

och även en fråga som tvåtaktsmicke och fulig kan svara på.

Har bilstein stötdämpare fram. Gula är dom, det är det ända jag vet.. Bra/dåligt?
Fjädrarna är kapade några varv. Men förmodligen 2t orginal. Så bilen är som en gokart i snabba korta kurvor. Men beter sig som en stor van i långa svepande kurvor. Helspännande

V4 STD fjädrar fram har jag hört ska vara bra. Men hur fungerar dom när man kapar dom?

Vill ha samma låga markfrigång på bilen som jag har nu.

Nä, nu är det nog dags att sova.


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ta V4an std framfjädra och sätt fram, funkar att kapa.
Bak sätter du 2T:ans framfjädrar, självklart bara att kapa till lagon längd.

Växellåda:
sp2 drevsatsen är roligast men då blir 1an lite i högsta laget för 2T om man inte åker 6:35 slutväxel.
Men gå gör bilen bara ca 21km/h på 1000r/min på 4an, allså ca 135km/h på 6500r/min.

tvåtaktsmicke åker 7:38 sp2 och enligt homom går det att starta på. Men ingen hitt i stadstrafik.
Rätt Micke???

En std 2T låda 4-växlat gör ca 26km/h på 1000r/min på 4an.
En bra kompromiss är 8:39 sp1, då går den lika fort på 4an som en std 2T låda men betydligt tätare/bättre mellan växlarna. 1an och 2an på 8:39 sp1 är nästan lika som 1an 2an på 6:35 sp2.
8:39 är vad som sitter std i V4an.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jovisst. 7:38 spec2 är perfekt på 2T förutom när man skall göra start i backe, då får man vara beredd att offra lite lammeller . Fegar man så är det lätt att sura motorn om man har filat mycket, men problemet blir nog mindre med reedventiler. I övrigt stämmer den klockrent vid inspirerad körning eftersom motorn orkar dra ordentlig även på högsta växeln. En std låda skulle jag klassa som värdelös att använda så fort man har trimmat mer än grupp1, det duger till provkörning men blir snart tråkigt eftersom stegningen blir för gles. Jag har provat själv
Jag tycker att du skall förvärva fulings excelfil för Saablådor, då kan du leka och drömma lite

Använd fjädrana som fuling säger de funkar bra. Framdämparna duger säkert fint, speciellt eftersom de redan sitter på bilen. De lär nog vara rallydämpare till v4 men av vad jag har hört så är de mer anpassade till 99or, men ha dem kvar så länge om de inte orsakar problem. Har du standard dämpare bak så bör du byte dem mot något fastare så att du kan få harmoni i bilens väghållning. Själv har jag AVo runt om och du kan nog sätta sådana där bak, bör nog prioriteras faktiskt. Jag köpte mina av Pjog entusiasten Pär Hansson här på forumet, pm:a honom. De är faktiskt prisvärda.

Vad ska du ha för däck och fälgar?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Tja

okej, v4 fjädrar fram, och 2t fram ska sitta bak.

Jag måste klura lite mer på det där med växellåda. Om ekonomin går runt

Vad kan en låda med 7:38 spec2 kosta? Bra beg

Jag har 5.5" breddade plåtfälgar, med pirelli däck i okänt skick men bra mönster.

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Säg så här en sp2 drevsats 2000-3000kr
Diffbroms, 1500-3000kr
Slutväxel ca 1000kr(RIÄT BRA), men det har du nog om du har en frisk 4-petad låda.

Sen är det bara hitta ett pucko som plockar ihopp soperna

Så man kan hitta en låda för ca 4000-8000kr, men sp2 lådor växer inte på trän.

En 8:39 sp1 är också ett vättigt alternativ, då blir 4an ca som std 7:38, se

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Vad har du tänkt att ha för koppling?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
fuling skrev:
Säg så här en sp2 drevsats 2000-3000kr
Diffbroms, 1500-3000kr
Slutväxel ca 1000kr(RIÄT BRA), men det har du nog om du har en frisk 4-petad låda.

Sen är det bara hitta ett pucko som plockar ihopp soperna

Så man kan hitta en låda för ca 4000-8000kr, men sp2 lådor växer inte på trän.

En 8:39 sp1 är också ett vättigt alternativ, då blir 4an ca som std 7:38, se


okej, det är rätt mycket pengar alltså. Börjar leta redan nu

tvåtaktsmicke: Jag åker med Sachs kopplingar

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
fuling skrev:
Säg så här en sp2 drevsats 2000-3000kr
Diffbroms, 1500-3000kr
Slutväxel ca 1000kr(RIÄT BRA), men det har du nog om du har en frisk 4-petad låda.

Sen är det bara hitta ett pucko som plockar ihopp soperna

Så man kan hitta en låda för ca 4000-8000kr, men sp2 lådor växer inte på trän.

En 8:39 sp1 är också ett vättigt alternativ, då blir 4an ca som std 7:38, se


Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:-

8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra.
Vad kan en sån kosta?

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:-

Med eller utan diffbroms? Med diffbroms KÖP.

citat:
8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra.
Vad kan en sån kosta?

Japp, det röda är 8:39 sp1
Pris på en 8:39 sp1, något mindre än en sp2.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:-

Med eller utan diffbroms? Med diffbroms KÖP.

citat:
8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra.
Vad kan en sån kosta?

Japp, det röda är 8:39 sp1
Pris på en 8:39 sp1, något mindre än en sp2.


Det är utan diff, vilket jag förstått är bra?

Fördel: Drivning på båda hjulen

Nackdel: Tungstyrt.

Nått mer?

// Daniel - En vilsen kille i växellådsdjungeln

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Daniel Gustafsson skrev:
fuling skrev:
citat:
Jag har hittat en genomgången 7:38 sp2, men den va lite för dyr för min plånbok. 5000:-

Med eller utan diffbroms? Med diffbroms KÖP.

citat:
8:39 sp1. Är det det röda sträcket i ditt diagram? Det passar nog min körstil rätt bra.
Vad kan en sån kosta?

Japp, det röda är 8:39 sp1
Pris på en 8:39 sp1, något mindre än en sp2.


Det är utan diff, vilket jag förstått är bra?

Fördel: Drivning på båda hjulen

Nackdel: Tungstyrt.

Nått mer?

// Daniel - En vilsen kille i växellådsdjungeln



Utan diff? är det med ihopsvetsad diff, eller motsvarande så når du de effekter du talar om.

Är det utan diffbroms, så blir det omvänt.

en låda/axel med diffbroms kan vara att föredra, det blir lite mittemmellan.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag AKTAR mig att använda orden diffad och odiffad pga att de i allmänt tal är helt uppåtväggarna vilseledande och tvär fel.

Vad som i vanligt tal är diffat är allså diffbroms, diffspärr och odiffat är alls en så kallad vanlig differensial.
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ rörigt va???
Allså igentligen presis tvärt om.

citat:
Det är utan diff, vilket jag förstått är bra?
Fördel: Drivning på båda hjulen
Nackdel: Tungstyrt.

Det finns bara fördelar med diffbroms om man kör lite aktivt. Framföralt så slipper man spinnade innerhjul som är jä... störande utan diffbroms.
Tungstyrt?? Nja inte faligt om det är typ en ramplamelldiffbroms som är rätt stäld.
Sen kommer väll någon och säger att diffbromsen stjäl effekt och att man inte skall ha det i en 2T.
Rakt fram?? Nääää
om nu den skulle göra det så går det i allafall fortare i böjarna med diffbroms än utan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Det blev en 7:38 sp2 iallafall

Imorrn hoppas jag att mina topplocksbultar kommer från Classicsaabracing.

Jag har även träffat en lackare, och gått igenom. Så nu i helgen ska jag riva ur allt i bilen. dörrar och friska skärmar kommer åka på lack direkt.

Kommer passa på att laga den lilla rost som finns, inga bärande delar som tur är

Åkerkommer efter helgen med massor av bilder


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Hemma igen!

Här kommer bilderna:

Började med att skruva isär allt, so far so good.



Här ser allt schysst ut, smutsigt dock. Men ingen rost!



Bakifrån:



Rensad invändigt



Mycket rostskydd thumbs up



När jag hade plockat av bakre skärmen fick jag se det här



Innifrån



På andra sidan fanns det också hål, dock inte lika stort



Börjat slipa i röven



När det började regna fick man hålla på inne istället



Bort med det dåliga och dit med nytt



Sådärja!



Vilken passform



Ser riktigt elak ut



Blir till att svetsa



Det va ungefär allt jag hann med i helgen. Fick topplocksbultar i fredags. Så nu kan jag fortsätta med motorn.


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Lite halvdrygt ställe att reparera det där, det är oerhört lätt att tappa passningen mot skärmen. Men kederlisten döljer en liten misspassning. Annars så ser ju bilen frisk ut, även i de bakre stötdämparfästena. Men har du kollat under tanken?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Lite halvdrygt ställe att reparera det där, det är oerhört lätt att tappa passningen mot skärmen. Men kederlisten döljer en liten misspassning. Annars så ser ju bilen frisk ut, även i de bakre stötdämparfästena. Men har du kollat under tanken?


Jag har redan svetsat det det stora hålet, lyckades få skärmen lite intryckt av värmen. Kanske går att knacka ur, annars får man spackla ut det

Under tanken är det ingen rost Vågar inte tänka på hur många liter rostskydd det är i bilen. Petade lite med skruvmejseln i den vänstra balken och fann ca 2cm fett och nån oljegucka thumbs up

Så det är skärmarna som är lurigast att laga. En har jag fixat. Men den här tex:



Vänster bakskärm, under dom blanka plåtarna. Riktigt paradis för rosten.

Kanske lättare att hitta en ny skärm än att ge sig på det där.

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Bifogar lite bilder från från mitt lågengagemangs v4 projekt.

Bakskärmarna blir lätt lite ledsna.

Den avkapade biten på bilden är vad som blev kvar efter blästring Men eftersom det är en skärm med det höga tanklocket så valde jag att laga den ändå. Jag ogillar när folk sätter fel bakskärm på de äldre bilarna.

Det blev ju inte så tokigt ändå. Nu behöver man ju inte ju inte knacka en exakt identisk plåt till reparationen, man ska ju ändå tenna där man har svetsat och grejat och tennspackel är ju ett mycket formbart och beständigt material.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Det där blir riktigt snyggt thumbs up

Men tenna? Hur gör man då? har jag aldrig sett/hört nånting om

Edit: Hittade en sida som förklarade http://www.algonet.se/~lero/tennspackling.htm

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Nu har jag svetsat lite.



Det blev riktigt dåligt. Trots passformen blev det svackor m.m. Men efter lite med plåthammaren blev det bra, riktigt bra




Har börjat slipa lite där. Hoppas på att slipa så mycket spackel som möjligt.


// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -62 (Bilder på sid4)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (31021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande