Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSI 16V -88
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8777 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Maccan skrev:
900 94-98
9-3 98-03 (även viggen, slitsade original thumbs up fast dessa kräver 16")
9-5 98-01 (även aero fast dessa kräver 16")
Samma bromsar på Vectra/Calibra V6 och turbo. 280mm eller vad de nu är...

Bara att borra om, bulta dit, passar rätt i bromslangen och allting.


Tidiga (upp till -95 eller nåt sånt) Calibra T. har 284x24 mm med 54 mm kolv i oken. Till dessa ok passas samma belägg som Serra Cosworth. Det gör att utbudet är ganska gott, med PF-belägg har du knappast behov av större bromsar (Jag tycker de funkar förträffligt och då har jag ändå rätt mycket effekt.)

Vill du ändå ha större finns 288x25 med 57 mm kolvar i oken från SAAB eller nyare Calibra T/Vectra V6, Astra G 1,8-2,0 mfl eller 308 mm från SAAB viggen och tidiga 9-5 Aero.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Maccan skrev:
900 94-98
9-3 98-03 (även viggen, slitsade original thumbs up fast dessa kräver 16")
9-5 98-01 (även aero fast dessa kräver 16")
Samma bromsar på Vectra/Calibra V6 och turbo. 280mm eller vad de nu är...

Bara att borra om, bulta dit, passar rätt i bromslangen och allting.


Går väl inte att borra utan att något hål hamnar över ett annat eller har jag fel? Kanske inte spelar någon i.o.f.s. Ska kolla på detta när jag fått ihop motorn igen. Har skett ett lite mindre haveri så toppen måste bytas. Så nu får man leta efter en sån till att börja med.
Var ju kul ett tag men där gick ju en del av budgeten men sånt är det ju. Kunde varit värre = porschen.

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Jonas du har PM!!

Du får skaffa en C20NE så slipper du ventilsallad! ;D

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
CeDEe skrev:
Jonas du har PM!!

Du får skaffa en C20NE så slipper du ventilsallad! ;D


Har haft och sålt en sån redan. Hittade denna av en slump så varför inte. Hade jag bara haft lite koll på grejjer na så hade den nog gått ett tag till.
Allt går att fixa handlar bara om pengar och tid.

Var först inne på at skaffa en ny topp men funderar på att fixa toppen. Ska ju inte vara omöjligt att byta ventiler m.m. men det kostar en del. Det är ju en coscast och det ska ju vara lite bättre säger en del.

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Japp, äntligen var det klart. Bilen rullar igen. Toppen åtgärdad. Var inte så farligt med ventilerna. Så jag har bytt dem och tätningarna och lärt mig en massa på kuppen.

Tänker ta racinglicens i mitten av mars och då e ju denna perfekt som bil. Lite bråttom att fixa till väghållningen bara.

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Figgz skrev:
om du beställer ett Supersport-kit från Tyskland och kompletterar med topplagringar från en kille i Opel Sport Club så tror jag allt som allt med frakt på alla grejer landar på 4000:-... vilket inte är direkt farligt för sprillans nya grejer.

om du bara vill ha stötdämpare/fjädrar så kostar Supersportkitet bara 2300:- inkl frakt.


Var köper man detta i Tyskland? Verkar ju klart intressant. Har du nån länk?

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



MIR skrev:
Figgz skrev:
om du beställer ett Supersport-kit från Tyskland och kompletterar med topplagringar från en kille i Opel Sport Club så tror jag allt som allt med frakt på alla grejer landar på 4000:-... vilket inte är direkt farligt för sprillans nya grejer.

om du bara vill ha stötdämpare/fjädrar så kostar Supersportkitet bara 2300:- inkl frakt.


Var köper man detta i Tyskland? Verkar ju klart intressant. Har du nån länk?


Det är jag som är "killen i OPC" som säljer topplagringarna. PM'a vid intresse.
/Henrik
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



MIR skrev:

Tänker ta racinglicens i mitten av mars och då e ju denna perfekt som bil. Lite bråttom att fixa till väghållningen bara.


Själv ska jag boka Sviestadkursen den 2:a april... så då kommer jag och min Kadett vara där, ta det datumet annars om du kan/vill så kanske vädret är varmare och det är fler oplar där.

Henrik Fredman skrev:

Det är jag som är "killen i OPC" som säljer topplagringarna. PM'a vid intresse.
/Henrik


Tänkte ju inte på att du var här, då kunde jag ju skrivit ditt namn direkt... Hej förresten Henrik!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Figgz skrev:
MIR skrev:

Tänker ta racinglicens i mitten av mars och då e ju denna perfekt som bil. Lite bråttom att fixa till väghållningen bara.


Själv ska jag boka Sviestadkursen den 2:a april... så då kommer jag och min Kadett vara där, ta det datumet annars om du kan/vill så kanske vädret är varmare och det är fler oplar där.



Det hade varit kul men det blir den 19 mars för mig. Ska ner med en kompis. Ja, det är han som ska ta med mig egentligen. Han ska köra ERF så han har lite bråttom med licensen. Jag tar den för att det är kul och säkert lärorikt.
Tyckte inte priset var så farligt även om vi får åka en bit. Har aldrig kört på den banan så det är ju ett plus. Ska ta ut kadetten nästa vecka så får vi se.
Hittade tyska sidan om fjädrar/stätdämpare. Verkar ju helt OK. 207 Euro är ju inte farligt. Frågan är hur mycket man vågar sänka. Vet ju ite riktigt hur de är som jag har så sänka 40 mm från orginal säger inte så mycket.
Du hade väl andra grejer på din bil. Vet du någon som har köpt dessa?

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



MIR skrev:

Hittade tyska sidan om fjädrar/stätdämpare. Verkar ju helt OK. 207 Euro är ju inte farligt. Frågan är hur mycket man vågar sänka. Vet ju ite riktigt hur de är som jag har så sänka 40 mm från orginal säger inte så mycket.
Du hade väl andra grejer på din bil. Vet du någon som har köpt dessa?


Jag har såna på min bruksbil... En Vectra GT 16v (samma motor som i Kadetten). Hade även såna på min förra Vectra och för priset så är de schyssta! Dock så tror jag att fjädrarna till Kadett är progressiva vilket mina till Vectran inte är, men i övrigt är det nog rätt lika saker.
Sänk iaf inte mer än 40mm, så får du skumma länkarmsvinklar fram skulle jag tro.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Robin
Segmon
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Kul med kadett har åxå en.. thumbs up


Som det verkar på rejsa blir nog min den långsammaste på banan i år.. har all inredning å bekvämligheter kvar i bilen...

_________________
Robin Karlsson

Opel Kadett GSi 16V -89
www.karlstadracing.nu
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Börjar bli många kadutter nu...

Det är bra de! thumbs up

_________________
Marcus Marklund
Citera
Robin
Segmon
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Maccan skrev:
Börjar bli många kadutter nu...

Det är bra de! thumbs up



Ja det är inte helt fel... behöver inte vara orolig att man är ensam kadettgalning ute på banorna i sommar iaf... thumbs up

_________________
Robin Karlsson

Opel Kadett GSi 16V -89
www.karlstadracing.nu
Citera
MIR
Vårgårda
Här sen Nov 2004
Inlägg: 52


Trådstartare
Sänkningssatsen är på plats. Tog en lördag men var ganska enkelt.
Sänker 40 mm runt om från orginal. Blev inte så p min bil för de som satt på var ganska trötta. I bak var de dessutom av

Tyvärr så tar däcken i där bak nu vid lite last. Med lite smalare dimension så går det bra. Får modifiera hjulhusen längre fram så man slipper köra med 185/55. På bana fungerar det bra men sämre på de gropiga vägarna jag har till jobbet. Lite tråkigt med kurvig väg där man måste köra försiktigt

På attgöra-listan är att ändra framvagnsinställningen, flytta batteri samt få in de riktiga stolarna.
Laga lite mer rost och lacka.
Ska också införskaffa lite bättre däck för kommande banträffar. Roadhog är inget vidare möjligen slitstarka om man vill vara positiv.

Har nu testat bilen på Anderstorp och den håller bra. Även bromsarna fungerar bra med orginalbelägg. Kan ju säkert bli bättre men jag upplever inte det som akut.

BILD: Sänkt men kunde blivit lite lägre. Guld för väghållningen i all fall.

_________________
Mats Hagman
Porsche944, A-ascona
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSI 16V -88
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande