Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GSI 16V -88 | << 1, 2 6 besök senaste veckan (8777 totalt) |
Tidiga (upp till -95 eller nåt sånt) Calibra T. har 284x24 mm med 54 mm kolv i oken. Till dessa ok passas samma belägg som Serra Cosworth. Det gör att utbudet är ganska gott, med PF-belägg har du knappast behov av större bromsar (Jag tycker de funkar förträffligt och då har jag ändå rätt mycket effekt.) Vill du ändå ha större finns 288x25 med 57 mm kolvar i oken från SAAB eller nyare Calibra T/Vectra V6, Astra G 1,8-2,0 mfl eller 308 mm från SAAB viggen och tidiga 9-5 Aero. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Går väl inte att borra utan att något hål hamnar över ett annat eller har jag fel? Kanske inte spelar någon i.o.f.s. Ska kolla på detta när jag fått ihop motorn igen. Har skett ett lite mindre haveri så toppen måste bytas. Så nu får man leta efter en sån till att börja med. Var ju kul ett tag men där gick ju en del av budgeten men sånt är det ju. Kunde varit värre = porschen. |
||||
Har haft och sålt en sån redan. Hittade denna av en slump så varför inte. Hade jag bara haft lite koll på grejjer na så hade den nog gått ett tag till. Allt går att fixa handlar bara om pengar och tid. Var först inne på at skaffa en ny topp men funderar på att fixa toppen. Ska ju inte vara omöjligt att byta ventiler m.m. men det kostar en del. Det är ju en coscast och det ska ju vara lite bättre säger en del. |
||||
Japp, äntligen var det klart. Bilen rullar igen. Toppen åtgärdad. Var inte så farligt med ventilerna. Så jag har bytt dem och tätningarna och lärt mig en massa på kuppen.
Tänker ta racinglicens i mitten av mars och då e ju denna perfekt som bil. Lite bråttom att fixa till väghållningen bara. |
||||
Var köper man detta i Tyskland? Verkar ju klart intressant. Har du nån länk? |
||||
Det är jag som är "killen i OPC" som säljer topplagringarna. PM'a vid intresse. /Henrik |
||||
Själv ska jag boka Sviestadkursen den 2:a april... så då kommer jag och min Kadett vara där, ta det datumet annars om du kan/vill så kanske vädret är varmare och det är fler oplar där.
Tänkte ju inte på att du var här, då kunde jag ju skrivit ditt namn direkt... Hej förresten Henrik! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det hade varit kul men det blir den 19 mars för mig. Ska ner med en kompis. Ja, det är han som ska ta med mig egentligen. Han ska köra ERF så han har lite bråttom med licensen. Jag tar den för att det är kul och säkert lärorikt. Tyckte inte priset var så farligt även om vi får åka en bit. Har aldrig kört på den banan så det är ju ett plus. Ska ta ut kadetten nästa vecka så får vi se. Hittade tyska sidan om fjädrar/stätdämpare. Verkar ju helt OK. 207 Euro är ju inte farligt. Frågan är hur mycket man vågar sänka. Vet ju ite riktigt hur de är som jag har så sänka 40 mm från orginal säger inte så mycket. Du hade väl andra grejer på din bil. Vet du någon som har köpt dessa? |
||||
Jag har såna på min bruksbil... En Vectra GT 16v (samma motor som i Kadetten). Hade även såna på min förra Vectra och för priset så är de schyssta! Dock så tror jag att fjädrarna till Kadett är progressiva vilket mina till Vectran inte är, men i övrigt är det nog rätt lika saker. Sänk iaf inte mer än 40mm, så får du skumma länkarmsvinklar fram skulle jag tro. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Kul med kadett har åxå en..
Som det verkar på rejsa blir nog min den långsammaste på banan i år.. har all inredning å bekvämligheter kvar i bilen... |
||||
Ja det är inte helt fel... behöver inte vara orolig att man är ensam kadettgalning ute på banorna i sommar iaf... |
||||
Sänkningssatsen är på plats. Tog en lördag men var ganska enkelt.
Sänker 40 mm runt om från orginal. Blev inte så p min bil för de som satt på var ganska trötta. I bak var de dessutom av Tyvärr så tar däcken i där bak nu vid lite last. Med lite smalare dimension så går det bra. Får modifiera hjulhusen längre fram så man slipper köra med 185/55. På bana fungerar det bra men sämre på de gropiga vägarna jag har till jobbet. Lite tråkigt med kurvig väg där man måste köra försiktigt På attgöra-listan är att ändra framvagnsinställningen, flytta batteri samt få in de riktiga stolarna. Laga lite mer rost och lacka. Ska också införskaffa lite bättre däck för kommande banträffar. Roadhog är inget vidare möjligen slitstarka om man vill vara positiv. Har nu testat bilen på Anderstorp och den håller bra. Även bromsarna fungerar bra med orginalbelägg. Kan ju säkert bli bättre men jag upplever inte det som akut. BILD: Sänkt men kunde blivit lite lägre. Guld för väghållningen i all fall. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett GSI 16V -88 | << 1, 2 6 besök senaste veckan (8777 totalt) |