Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01-SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
16 besök senaste veckan (21871 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Hade det inte vart lämpligare med en flagga a la barncykle, så du kan se den bland alla dom andra stora bilarna..?
Blir det inte sämre luftmotstånd då?

meldert skrev:
Jo, det finns ju alldeles för många silvriga speedstrar...
Det har hänt att man hamnat bredvid en "likadan" på en parkering utan att träffa personen med den andra bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag ställde av min bil tredje januari och ställde på den igen 1:a april. Eftersom försäkringsavtalet var färskt inbillade jag mig att det skulle gälla även vid påställningen, men inte då.
Idag kom brevet från Länsförsäkringar med en årspremie på 14432 kronor vilket alltså är en höjning med 58% ungefär. Eftersom jag blev en smula upprörd ringde jag dem och fick till svar att bilen hade haft fel klassning innan och nu var det ändrat från 7-17-17 till 8-30-30.
Jag frågade om det gick att säga upp försäkringen och det skulle då bli från 1:a april.

Jag kontaktade If som gav mig i princip samma pris som tidigare (runt 10 000kr), men de kunde förstås inte "bakåtförsäkra" bilen. Jag tecknade nytt från idag och tar smällen med att ha haft bilen trafikförsäkrad hos trafikförsäkringsföreningen under 12 dagar.
"Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr."

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hade det inte blivit billigare att ställa av den igen, byta bolag och ställa på den? Trafikförsäkringsföreningen brukar vara bra på att ta betalt, blir väl säkert någon tusenlapp för dom tolv dagarna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Lennart Mäkinen skrev:
Jag ställde av min bil tredje januari och ställde på den igen 1:a april. Eftersom försäkringsavtalet var färskt inbillade jag mig att det skulle gälla även vid påställningen, men inte då.
Idag kom brevet från Länsförsäkringar med en årspremie på 14432 kronor vilket alltså är en höjning med 58% ungefär. Eftersom jag blev en smula upprörd ringde jag dem och fick till svar att bilen hade haft fel klassning innan och nu var det ändrat från 7-17-17 till 8-30-30.
Jag frågade om det gick att säga upp försäkringen och det skulle då bli från 1:a april.

Jag kontaktade If som gav mig i princip samma pris som tidigare (runt 10 000kr), men de kunde förstås inte "bakåtförsäkra" bilen. Jag tecknade nytt från idag och tar smällen med att ha haft bilen trafikförsäkrad hos trafikförsäkringsföreningen under 12 dagar.


Jag betalar ca 7.500 helförs på IF

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Hade det inte blivit billigare att ställa av den igen, byta bolag och ställa på den? Trafikförsäkringsföreningen brukar vara bra på att ta betalt, blir väl säkert någon tusenlapp för dom tolv dagarna.
Vi får se vad de tar för det. Jag var för irriterad för att komma på den lösningen och vill inte ställa av bilen. Då börjar säkert Vägverket krångla också.

Stephan,
Du bor ju på landet...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Lennart Mäkinen skrev:
Niklas Sandström skrev:
Hade det inte blivit billigare att ställa av den igen, byta bolag och ställa på den? Trafikförsäkringsföreningen brukar vara bra på att ta betalt, blir väl säkert någon tusenlapp för dom tolv dagarna.
Vi får se vad de tar för det. Jag var för irriterad för att komma på den lösningen och vill inte ställa av bilen. Då börjar säkert Vägverket krångla också.

Stephan,
Du bor ju på landet...


Synd att försäkringsbolagen inte tycker det också

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Mittmotoräventyret är över!
Bilen är på väg till Eksjö och jag ska köpa nåt praktiskt...eller så...

Jag kan rekommendera bilmodellen som andrabil till vem som helst. Som enda bil har den vissa begränsningar när familjen överstiger en person. Det enda som känns fel just nu är att jag inte tog mig ner till Nürburgring med den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej då bilen. Hoppas du får ett bra hem i Småland!


Ringen ordnar sig, du brukar ju hyra oplar i Düsklant...

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu kan börja känna dig som den ålder du egentligen kommit upp till













































Gubbj****l

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Bah! Speedsterns era som dussinbil här på rejsa var kort, nu när denna är förlorad...? Kanske dyker den nye ägaren upp här?

Lycka till med letandet efter ny rolig bil Lennart!

_________________
Mattias Meldert
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag fick se den en gång, ståendes i Mantorps maskindepå på SLC finalen förra året.


Nu är jag extremt nyfiken på vad nästa kärra blir för något.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:

Nu är jag extremt nyfiken på vad nästa kärra blir för något.

Det är vi alla!
Vad finns det för bilar som är lätta och bakhjulsdriva (alt. 4wd)

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Fram med idéer på alternativ. Audi S4-spåret sågades av en bekant så jag inte törs köpa en sån (eller liknande).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Lennart Mäkinen skrev:
Fram med idéer på alternativ. Audi S4-spåret sågades av en bekant så jag inte törs köpa en sån (eller liknande).

Antar att vi pratar bil med baksäte och lastutrymme denna gång?
Skulle själv kunna tänka mig att återfalla till Alfa Romeo, denna gång en 156 GTA. Fortfarande ingen IKEA-laståsna, dock

_________________
Vincent Wong
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

Bilden i signaturen


_________________
Magnus Thomé
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Magnus Thomé skrev:
Bilden i signaturen
Läs i "toktråden" så får du veta hur det ligger till

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Japp, det blev ett klumpverk till BMW 525i '02 med 192hk. Provade konbana med den i lördags. Kändes en smula stor...
Man bör stå ut att åka i den ner till Eifelbergen dock...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Vad var det jag sa
Tillbaka i BMW träsket...

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01-SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
16 besök senaste veckan (21871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande