Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4405 besök totalt |
Det där är faktiskt kommentarer som jag ofta hör av såna som inte har så mycket av något ovan nämnda... ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
![]() Ngt jag tycker är kul är att åka runt Knutan på 1:12 med 7 kg/hk. Det är mycket kuligare än att göra det med t.ex 5 kg/hk Men nog om du tänker efter och bortser från *symbolvärdet* med en hög toppeffekt, så anser väl du oxo att hög medeleffekt i det register du använder är det som är intressant, eller hur? I ditt fall är ju kravet på register ovanligt stort dessutom eftersom ditt ekipage ska hantera ett ovanligt stort hastighetsintervall på ovanligt få växlar. Jag tror att ett vanligt missförstånd är att folk menar "vettigt register" när dom säger vridmoment. _________________ Pär Hylander |
||||
När det gäller roligt att åka så är det väl kul med vilken effekt som helst.
Men mer effekt möjliggör snabbare acceleration vilket ger bättre varvtider, likväl som bra bromsförmåga. Även om det kan vara kul att göra en bra varvtid med dåliga bromsar.... ![]() Vridmoment o effekt???? Vridmoment är ju rätt bra angivelse på hur effektiv motorn är, så det är väl bra att veta. Effekten talar om hur fort bilen kan accelerera, så det är också bra att veta. Motoreffekt eller bakhjulseffekt??? Vet inte om det spelar någon roll, huvudsaken att man vet vilken metod som används. Själv försöker jag optimera effekten och om motorn sitter i en bromsbänk så försöker jag förbättra en siffra som är högre än om bakhjulen mäts, sak samma. Sedan är det väl en annan femma vad som kan löna sig att prioritera, men det varierar från bil till bil och ägare. Även regelsystemet är en faktor i tävlingssammanhang. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4405 besök totalt |