| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mercedes 190E 2,3 16v?
|
<< 1, 2, 3 >> 9726 besök totalt |
|
Jag tycker dessa mercor är skitsnygga faktiskt
Rost innanför plastbreddarna är vanligt, skärmkanter speciellt. Så det är bara att syna dom vanligaste ställena och försöka kika så gott det går, även om det inte är lätt.
Baksätet är lixom tvåsitsigt, i mitten så har du huvudet i taket och man får sitta snett. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||||
|
Jag skulle nog ta mig en titt på bil Nr3.
Kjedja bytt = ca 15 000kr.... lumpen = behov av pengar?? Bjud 30 000kr in cash, det borde vara en bra affär. Nr1 har ingen aning om vad det är för något han säljer " 2.3-16 evOI" ??? va! Nr2 "min pärla" med dubbla 12" basar och värsta feta MDS skiten i koffurten... + massa blink.blink
fina 2.3-16 är ovanliga skall väll oxå sägas. Rost: Riktigt farliga ställen är vid skärmbreddarna runt om och bakom dörrplanken. Men förövrigt gjorde MB väldans bra bilar med ruggigt bra rostskydd på denna sida om 90-talet _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Fasen, vad problematiskt det skall vara. När man hittar något som ser ut att vara för bra för att vara sant är det oftast så. Får väll köpa mig en 855Glt så jag får plats med att frakta alla, men hur kul är det som bil egentligen
|
||||||||
|
Bil nummer tre's ägare bor en mil ifrån mig, jag har spelat hockey med honom
Har aldrig sett honom svinköra just i stan men den har nog fått bekänna färg kan jag tro... Han är född 84, farsan hans blev sur på honom då den kostade så mycket pengar då han dessutom var i lumpen när kamkedjebytet blev nödvändigt. Rätt så låg, fula fälgar, trist färg. Något mer om den vet jag just inte men kan ju alltid snoka rätt på det! _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||||
Köper du en bil för dig själv eller dina vänner
om jag säger såhär, det är en 2+2 sitsig bil med en nödplats i mitten
Tror inte det är omöjligt att byta till baksätet från en vanlig 190e men hur snyggt vore det
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||||
Det är mest familjen, nu när man i praktiken har tre familjer (frånskilda föräldrar och sen har vi tjejens familj) blir det en himla massa folk att skjutsa överallt. Jag vill juh egentligen inget hellre än att ha en 2sitsig liten sportbil, men det funkar lixom inte rent praktiskt. Fast vafasen, de kanske får leva med att sitta i ett nödsäte ibland. Som det är nu får folk knappt plats i baksätet (kan iofs ha något att göra med att sportstolen sitter väldigt långt bak i ett från början väldigt trångt baksäte). Men det är ändå svårt att inte försöka lyssna när alla vill att jag ska köpa en praktisk bil istället... Jag tror jag blir galen
|
||||||||
|
hehe, baksätet är annars otroligt skönt i bilen! Förrutom mittdelen där jag då även somnade en gång.. Vaknade av en stor smäll i skallen då vi körde i ett gupp.
Tycker helt klart att du ska kolla upp några iallafall, titta på dom, kör dom. Bedöm baksätet själv för bilen är klart värd det! Som jag skrev ovan är det en väldigt komplett bil. Bakaxeln är väl "spärrad" upp till en viss hastighet har jag för mig? Minns inte riktigt hur den funkar. Men det gör ju att man kommer iväg även om man kör den på vintern. Sen skäms den inte för sig varken vid dragrace, bana eller slalom. Fyra dörrar, hyggligt bagage, riktiga långfärdsstolar fram som samtidigt kramar åt. Baksätet är mycket skönt. Mercaverkstäder finns det överallt och endel är ju riktigt bra! Tyvärr är mercaforumet (http://www.mbsca.com) inte sådär superstort och övrigt banåka m.m är ju inte direkt det primära för den genomsnittlige benzåkaren. Så där har ju t.ex BMW och VW åkare en stor fördel! Mer om bilen, ratten är rätt så stor vilken jag skulle byta ganska omgående. Du har dom vanliga mätarna + oljetryck och oljetemp plus ett stoppur! Rätt så fränt för en standardbil
Har läst någonstans om att bakaxeln på en 190e kostade lika mycket att utveckla som vanliga tillverkare lägger ner på en hel bilmodell! Saknar ju lite av dessa praktiska saker när man tuffar på i min spartanska 318is, men det är ju en kostnadsfråga. Finns i mina ögon inget som heter en billig Mercedes Benz. Summasumarum: Går att jämföra med BMW M3 E30, fast lite slöare, lite mer komfort, lite mer långfärd av det hela. BMW byggde M3 E30, MB byggde om 190e
Så försök hitta en fin 190e 2.3-16v så blir du nog lycklig, jag lyckades inte finna någon :/ EDIT: Glömde ju slutklämmen som jag laddade upp för hela tiden! INSUGSLJUDET! BRÖÖÖÖL
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||||
Köper du bil för din egen skull eller för att tillfredsställa hela släktens snålåkande?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
WORD! Ska så många personer ha åsikter om vad DU väljer för bil anser jag att det inte är för mkt begärt om de halar upp minst halva bilvärdet på ett bräde. Sen får de naturligtvis vara med och dela soppan osv när ni ska åka. Seriöst menat! |
||||||||
Gissa vart jag fick pengar till is'en ifrån
Uppgraderingar och reperationer har jag själv fått pynta, men thats it. Jaja, de får leva med is'en ett tag till iaf, men jag tror det är ganska klart vad det blir sen
|
||||||||
|
Men du behöver väl inte överdriva det här med praktisk bil? Jag har själv en bror som ibland kan vara rätt beroende av att jag kan skjutsa honom, och då följer automatiskt hans tjej med också, i min gamla skruttiga Honda CRX. De enda klagomålen jag fått är att jag kör för sakta, tydligen. Jag har iof en polare som fått nackspärr av att sitta i baksätet, men han måste vara en riktig vekling.
Öhm, hursomhelst är det rätt skönt att inte ha en allt för bekväm bil. Då kommer inte folk tigga skjuts i onödan, utan bara när det verkligen behövs. Så mitt råd är att köpa något som funkar att sitta fyra pers i, men inte så mycket mer än det. Kanske en fyradörrars 3-serie, om du gillar Bimmers? Eller en vässad Alfa 75? |
||||||||
Det var inte när man skulle klämma in 4 som det blev problem, det gick med lite våld och en massa vilja... dock inte längre sträckor
Det är när 5pers ska med som det skiter sig, speciellt när dessa har packning med sig
Men som sagt så stannar is'en ett tag och jag tror jag vet hur det kommer att se ut i fortsättningen
|
||||||||
|
|
||||||||
|
Jag har en kompis som hade en kanonfin 2,3 -16 -85 som jag kört endel. Den är linjärare i motorkaraktären än M3 och går inte lika hårt, men är fortfarande en underhållande bil att köra. Klart sköna stolar och ett underbart baksäte. Kalaskvalla på skinnklädseln (såg ut som den kom från fabriken igår). Ang. bakaxeln så sitter det 25% lamellbroms (som på M3) såvitt jag förstått. Nivåregleringen är (som vanligt) ingen jättehöjdare dock. Alla -85:or är f.ö. importerade (och saknar kat) då de inte såldes i sverige förrän -86. Rost är inte ett stort problem på välskötta bilar, men skärmkanterna lever ett hårt liv under plastbreddarna. Det är lustigt nog inte samma skärmkanter som på en vanlig 190.
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||||
|
Jag har en 2.3-16 i bruksskick, köpte den till ett bra pris.
Några rostblemmor här och där och icke-fungerande AC, men i övrigt är den helt ok! Den har gått 28880 mil rätt exakt, och under mina ca 900 mil i bilen har kylaren bytts (sliten när jag köpte den), olja, filter, luftfilter och rattknutkors, dvs slitagedelar så när som på kylaren. ABS'en vill också lägga av ibland. Den är tyst och bekväm att köra, trots att den är relativt stötig (för att ligga på 15"-däck). Framstolarna i min 480 Turbo (helskinn) var bekvämare när det kom till långfärder, men mercans går inte av för hackor de heller. Baksätet tycker min sambo inte om, det är bara hon som suttit där. Det är ganska litet, man får inte vara för lång för att sitta någorlunda bekvämt. Bagageutrymmet är helt okej.
Prestandamässigt är jag nöjd för att vara en vardagsbil. Det är inte världens absolut snabbaste bil (0-100 på ca 7.5 sek) men som sagt funkar det. Har inte för avsikt att köra ifrån allt jag ser, men ett antal bilar har fått se sig besegrade av denna gamla långmilare (egentligen inte långmilare, utslaget blir det ca 1400 mil per år). Diffen innebär bra bett vid rödljusen, om man någon gång skulle vara på det humöret. Det är först i kurvorna den visar sin briljans. Nu är jag ingen banveteran som kan köra bilen på gränsen, men det duger fint åt mig! Rondeller och kurvor kan avklaras med en mycket högre hastighet än man är van vid i tidigare bilar.
Bromsarna bettar bra för att vara original tycker jag. Att driftkostnaderna skulle vara absurda har jag ännu inte märkt av. Tankningarna kostar lite, den drar ca 1 liter milen blandad körning, försäkringen är helt okej. Jag betalar drygt 500 kr/mån halvförsäkrad, fyra skadefria år, 23 år gammal. Man får lite uppskattande blickar från vissa som vet vad det är för bil som kommer körandes. Har hittills fått två förslag om att sälja bilen. Jag uppskattar att det är en körglad, driftsäker och likväl krocksäker bil. Den kostar inte skjortan om inte något livsviktigt (bakdämpare, bakaxel, växellåda, motor) går sönder. Det roligaste är att köra något unikt, det är ju som sagt ingen direkt dussinbil. Bjuder gärna på en närmre titt och åktur om någon är intresserad någon gång. _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||||||||
|
Uppar den här gamla tråden endel..
Funderar på att köpa en 190 2.3 16v Grupp H Rallybil http://www.blocket.se/stockholm/Rall Tänkte kolla med er som kör dom här bilarna hur lätt/svårt det är att få tag på delar? Tex. bärarmar, skärmar, plast och så om man åker i diket. Hur svårt (och hur dyrt?) blir det om man måste köpa ny motor? Övriga plus och minus uppskattas också. Mvh/ Robert _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||||||
|
Re:
Plåtskador lagas väll med glasfiber i rallybilar men de är inga svårigheter med yttre delar på denna modell! Motorn där imot är väll inte hyllvärmare direkt...Så skydda den underifrån så
är du nog rätt säker! Men de finns "beprövade" bonn-mecks-delar att sätta i istället om olyckan skulle vara framme! Men de skadar väll inte att man plockar isär motorn å kollar att mänskan som har haft bilen innan har gjort jobbet efter alla regler! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
Re:
Tack för svaret. På lördag står det en merca i garaget
Lägger upp en projekttråd när affären är klar
_________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mercedes 190E 2,3 16v?
|
<< 1, 2, 3 >> 9726 besök totalt |