Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3467 besök totalt |
Hörde något om att en meter motorväg kostar ca 100' ![]()
Stora avåkningsytor då alltså... ![]() |
||||||
Håller med! Sturup är ju en väldigt liten bana faktiskt. Första gången jag såg den trodde jag det var en gokart-bana. (Ursäkta) Men liten e den. Inte varit o sett nya ännu. Ska dit den 28:e ![]() |
||||||
Skulle jag bygga så skulle det bli en enkel klubbracingbana som säkerhetsmässigt klarar både MC och bil med stora avåkningzoner typ Sviesta, med lämpligt kurvparti för drifting, samt en hyrkartbana och en bra men enkel depå med enkel cafeteria samt bra men enkla toaletter, duschar mm. Och givetvis ett konferensrum. samt halkbana. Både racerbanan, halkbana och hyrkartbanan ska kunna användas sammtidigt för Event mm. Samt eventuellt plats för konkörning, övningskörning för MC i depån när det inte är större arrangemang.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Hade jag byggt hade jag valt ett Nordschleife-alternativ.
Dvs inte att försöka göra en tävlingsbana utan att försöka göra en pay-and drive bana för hobby/gatåkare. Sedan bara hyra ut till märkesklubbar. DVS egentligen en enskild väg på inhägnat område med bra avåkningsytor. Då kan man ha mycket mer höjdskillnader (Fucksröhe, Eu Rouge etc) som INTE godkänns på en FIA tävlingsbana längre. Dvs en kulkörnigsbana, a la Nordschleife _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
En vettig bansträckning och planering kan hålla ner armcoräckena till runt 200 meter mot bandepån, eller kan man ha en mur där. Förövrigt så SKA kurvorna göras direkt i planeringen med bra avåkningszoner = Räcken behövs inte. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() Gillar idén, hur svårt är det att få ett sånt upplägg godkänt hos berörd myndighet? _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Vore inte helt fel med en bana i krokarna ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Frånsett tid/resurser för myndighetshanteringen, som ju är rätt omfattande med möljöprövnignar och tillståmd, vägverkets och kommunala analyser av trafikflöden till/från anläggning vid större evenemang, så ska det till geotekniska undersökningar och sedan ev utökad förstärkning och dränering av udnerlaget så att det inte blir som på en del banor där det blir rätt ojämt med tiden.
Till detta kommer ju förståss det anturliga mec asfaltsläggningen (den är nog ne mindrek ostnad i sammanhanget) Anläggningen måste ju dessutom ha depåfaciliteter, som inte hämtar sin inspiration från Anderstorp. Pitboxar, Racecontrolbyggnad,besiktinginshall, sjukstuga, ev servering/viplouger etc etc. Kanske en o annan toalett också.... En annan dyr historia är säkerhetsanpassningen enligt FIA regelverk. Här finns ett antal sk FIA-grades att uppfylla. Från de enklaste, som t.ex. Sviestad och Sturup har till betydligt mer krävande grades för itnernationell racing. T.ex. int sportvagnslopp kräver en rätt rejäl säkerhetsnivå betr armcon, avåkningsoner, sandfållor, curbs, fångstnär och publiksäkerhet. Eftersom jag aldrig jobbat i byggo anläggnignsbrnaschen kan törs jag inte säga vad allt detta skulle gå på. Men några banägare känner jag ju och lyssnar jag på deras kostnader, så skulle jag höfta till med 250 mkr för en internationellt godkänd bana, men ändå med mycket enkla faciliteter. Ska den närma sig kontinentens banstandard kanske det handlar om 500 mkr? Att söka tillstånden för en internationellt godkändbana på högre FIA-grade är nog klokt, för att sedan ha t.ex. 5-7 års plan för utbyggnaden, där banan kan nyttjas för klubbträffar/race och utbildning etc redan från start, för att sedan kunnak öra STCC och därefter utveckla till itnernationell bana i 1 eller 2 olik steg Så hade jag gjort om jag haft de finansiella musklerna. jag hade dessutom vätnat till byggbranshen hade lågkonjunktur igen, då deras prissättning är minst sagt konjunkturberoende ![]() om denna bana byggs i södra Sverige, så får nog någon mindre attraktiv bana i området räknam ed att slå igen. Är det månne en viss framgångsrik musiker som leker med tanken? ![]() edit: skriver slarvigt som f-n, men det bjuder jag på... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jag tänkte precis föreslå samma sak, fast av en lite annan anledning. Grejen är ju att det redan finns en del banor i dom där trakterna, vilket gör det tufft att lansera en ny bana. Skall man konkurrera med dom måste man komma på något nytt som inte redan finns, och en svensk "nordslinga" är väl just något som borde locka en hel del folk? Det finns ju trots allt inget liknande i hela landet och konceptet är tillräckligt populärt för att banåkaentusiaster skall vallfärda ned till Tyskland. Marknaden verkar rätt stor med andra ord, och det måste den ju vara för att banan skall gå runt. Sedan får man såklart räkna på om marknaden är tillräckligt stor för att täcka kostnaderna och driva banan med vinst, men jag tror det här är den mest lönsamma/minst olönsamma vägen att gå just för att intresset är så stort. |
||||||
Jo, men det är ju ett snitt inklusive allt, med på- och av-farter, broar, etc., plus att en motorväg skall tåla mängder av 60 tons-lastbilar varje dygn. En bana bör ju ha bra asfalt och ganska tjockt lager, om än långt ifrån motorvägsstandard, så kanske någonstans i trakten 500 :-/m^2 för enbart asfalteringen? Med 2,5 km bana, 12 m bred, så blir det 30000x500=15 000 000 :- för asfalten. Dessutom skall depå och lite annat asfalteras. Till det kommer allt underarbete, avåkningszoner, räcken, inhägnad, byggnader, el, etc.. Men 30-40 miljoner kan man kanske klara sig på för ett budgetbygge, plus en väldig massa jobb med alla tillstånd som behövs. Skall man då ha in säg 5 miljoner per år för att betala lön till någon som sköter det, plus underhållskostnad samt ränta och amorteringar, så blir det 25 000:-/dag + moms som skall in om man kan hyra ut banan 200 dagar per år. Det skulle möjligen kunna gå i stockholmstrakten där det kryllar av folk men total avsaknad av banor, men tveksamt i södra Sverige där det redan finns en massa banor. Problemet är att i Stockholm skulle banan säkert bli mycket dyrare, om man vill ha den hyfsat nära. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Skulle inte rekommendera nån att satsa på att bygga en men något jag skulle vilja både se på plats och testa på själv är ovalbanerejsing!
![]() Finns sannolikt inte underlag för det i Sverige, men en 1 Mile eller 1,5 Miles oval vore fränt att testa (med en hyffsat snabb bil då alltså). Byggde de inte en i Tyskland men misslyckades med att få ihop pengar så det aldrig blev nåt rejs? _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||||
På viking motorpark planeras en oval bana. Och lausitzring (stavning?) har det körts ett par cart race på. Det var väll här Zanardi blev av med benen? _________________ Pet ter Uhlin |
||||||
Körde de inte IRL där för nåt år sedan? och hur blev det med Gotland Ring? Var det inte snack om det där med? Eller det föll ur pga ekonomi? |
||||||
|
||||||
Det finns som sagt en oval på Lausitz (som är integrerad med en traditionell bansträckning) där Zanardi mycket riktigt blev kortare. Rockingham i England är en annan som byggdes ungefär samtidigt. För båda dessa fanns det stora planer för CART, men det verkar ju inte ha blivit någon större succé för ovalbanan i Europa. Det är nog bara att konstatera att kultur och underhållningsvärde skiljer sig mellan den gamla och nya världen även i denna fråga. Att tillägga är att för Lausitz Ring, som numera heter EurOSpeedway Lausitz, så höll ekonomin från början, men det gick i putten då staten drog tillbaka ett utlovat stöd (om jag är rätt informerad). Därav namnbytet. För övrigt har Lausitz hittills kostat 159 milj Euro. http://www.eurospeedway.de/ Till svaret på "var det inte snack om det där med?" är att det har aldrig funnits med i planeringen för Gotland Ring. Det enda det skulle vara intressant för är i så fall testverksamhet. _________________ Mulle Jäderlund |
||||||
Runt 1,5 miljard kronor ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Då har jag fattat fel. hade för mig att det stod om det i nån motortidning för ett par år sedan. My bad! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3467 besök totalt |