Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Anderstorp Racingbana Nedläggningshotat ( Nyhets Länk )
2261 besök totalt
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Anderstorp Racing Bana Kanske nedläggninigshotad ?

"Strid om motorbana kan leda till total nerläggning
En tvist om vem som egentligen äger racingbanan i Anderstorp kan sluta med att verksamheten läggs ned.
Gislaveds kommun, som äger marken, har sagt upp avtalet med SCS, Scandinavian Competition Services, som driver banan. Kommunen vill i stället satsa på ett motorsportgymnasium.

När kontraktet löper ut i vinter tar SCS med sig allt det bolaget har byggt, som säkerhetsanläggningar, läktare och sjukstuga, eftersom kommunen bara äger marken och asfalten. Det berättar SVT:s Smålandsnytt.
Enligt Bertil Sanell, styrelseordförande i SCS, har bolaget investerat 17 miljoner kronor för att få banan godkänd för internationella tävlingar. Äganderätten till anläggningen kommer nu att avgöras i arrendenämnden."

Läs mer här eller lyssna på inslaget
http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=614653
http://isi.phoneticom.com/cgi-bin/srrsone?customerid=107&id=1& . . . .

Här sen Mar 2005

Även SVT ha ett reportage om det.

Det är tragiskt om de blir så att banan kommer läggas ner och förfalla. Men jag tror inte den kommer försvinna ändå. Kommuen vågar inte och bli av med den.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Läste i dagens lokaltidning över Anderstorp att även motorklubben äger vissa saker på banan. Både räcken och fastigheter tillhör dom. Men de vore intressant och veta vad.
Dom förra arrendatorna hade tydligen haft en hyra på 175 000 kr per år. Dom hade i sin tur tagit ut 160 000kr av motorklubben i hyra för varje år. Ni som ha hyrt banan. Var har ni betalat? Motorklubben eller banbolaget? För har ni betalat till banbolaget så kan jag inte få in i mitt huvud vad dom igentligen bråka om. Dom har betalat 15 000kr i hyra för banan varje och resten av hyres pengarna som ni hyrare har betalat borde ju ha gått till upprustning. I mina öron låter de enbart som girighet och tjurighet över att dom inte få fortsätta tjänar pengar. Dessa uppgifter hade visst inte advokaten vetat om.

Magnus Jonasson #81
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En kompis till mig brukar hyra heldagar på banan och jag tror han betalar runt 42.000 kronor. inklusive mat etc för ett gäng förare. Inte helt billigt skulle jag säga....

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Vi (ett litet gäng på jobbet) prutade ner till 8500 för en kväll nu i slutet av maj, dvs för 3h.

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

superMOG skrev:
Vi (ett litet gäng på jobbet) prutade ner till 8500 för en kväll nu i slutet av maj, dvs för 3h.

Vem kom räkningen ifrån? ARC eller bolaget?

Magnus Jonasson #81
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Superkart skrev:
superMOG skrev:

Vem kom räkningen ifrån? ARC eller bolaget?

-Vet inte, jag fixade inte bokningen. Men jag kollar under mån/tis och återkommer...

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Superswift skrev:
En kompis till mig brukar hyra heldagar på banan och jag tror han betalar runt 42.000 kronor. inklusive mat etc för ett gäng förare. Inte helt billigt skulle jag säga....

Inte billigt alls... 9h högsesongsbokning på midlanda kostar 5000plus moms (6%) mer rimlig prissättning
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Mattias_H skrev:
Superswift skrev:

Inte billigt alls... 9h högsesongsbokning på midlanda kostar 5000plus moms (6%) mer rimlig prissättning

Anderstorp har de priserna. Mantorp kostar kring 40.000 plus moms för bara banan. Samma sak med Knutstorp. Ska du ha ambulans & säkerhetsarrangemang tillkommer ju de kostnaderna också. Det är tyvärr inte billigt att hyra bana. Man kan ju få billigare strötider eller uddadatum på mindre banor.

Jag har ju varit med Superswifts kompis och kört på Anderstorp och visst känns det blodigt att betala 2000 sek per skaft. Sen kan man ju hyra banor billigt i Finland också men de ligger ju lite avigt till då man är här. Fast jag är ju i Finland på semestern.

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Har man fulltecknat på banan så är det ju ok att ta 42 000/dag men det är väl tveksamt om man har fullbokat hela säsongen, eller?

/Johan B

Värnamo
Här sen Mar 2005

Med sådan prissättning så tycker jag man borde kunde rusta banorna och inte klaga när man bli av med hyresrätten. Jag tycker det luktar besvikelse och girighet runt detta!

Magnus Jonasson #81
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Mattias_H skrev:
Superswift skrev:

Nu är ju inte före detta GP banan Anderstorp riktigt jämförbar med mussepigg banan Midlanda.

3,8km ? mot 1,9...

En bana med Sveriges längsta raka, en bunt med 180 graders kurvor mot en backe uppför och en nerför.

och jag tvivlar väldigt starkt på att 9 timmar högsäsong bara kostar 5000 plus person för Midlanda.

Det har kostat betydligt mer att hyra en helg i maj plus fredagen tidigare. Lägg till en nolla till att börja med.

Täby
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:
Nu är ju inte före detta GP banan Anderstorp riktigt jämförbar med mussepigg banan Midlanda.

Det handlar ju om mera om placering och tillgänglighet. Har inte kört på Midlanda men den verkar ju skoj med sina höjdskillnader.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Rolle Scirocco skrev:

En bana med Sveriges längsta raka, en bunt med 180 graders kurvor mot en backe uppför och en nerför.

Menar du att det skulle vara en fördel att ha sveriges längsta raka? Möjligen om man har 800 hk, men annars föredrar jag kurvor framför svinlånga rakor. Är det verkligen någon som har Anderstorp som favoritbana?
Däremot skulle de ha kunnat utnyttja de stora höjdskillnaderna bättre på midlandabanan. Bromsa i kurvor som lutar kraftigt nedåt är utmanande om de är rätt gjorda.

#24, #64, #88
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

AndersY skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Menar du att det skulle vara en fördel att ha sveriges längsta raka? Möjligen om man har 800 hk, men annars föredrar jag kurvor framför svinlånga rakor. Är det verkligen någon som har Anderstorp som favoritbana?
Däremot skulle de ha kunnat utnyttja de stora höjdskillnaderna bättre på midlandabanan. Bromsa i kurvor som lutar kraftigt nedåt är utmanande om de är rätt gjorda.

-Ja, jag gillar Anderstorp!!! Tycker att Anderstorp GP slinga är hur kul som helst att köra på trots att jag inte har 800hk. Tycker om både snabba rakor och långa kurvor och dessutom Tycker jag att det är trevligt att försöka hitta rätt bromspunkt när man loggat dryga 200. Skulle iof vilja ha mer pållar så man kan utmana Porscharna även på långa rakan. Det är dessutom trevlig variation jämför med Kinnekulle, Knutstorp mm

Michael Stadig --BBDB--
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tycker också att Anderstorp är en trevlig bana och uppskattar att kunna bränna på ordentligt på rakan. Tycker att den är kul att köra på men jag uppskattar även de "långsamare" banorna. Varje bana har sin charm fast det är klart att Anderstorp blir roligare om man har lite mer pulver.

/Johan B

Malmö
Här sen Maj 2003

Jag tycker Anderstorp är tradig. partiet kring karusellen(heter den väl??) är väl det enda roliga....

Skall man åka riktig GP-bana så är det bara att packa väskorna och bege sig till Spa-francrochamps, där pratar vi 7km himmelrike.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Gillar också mossen. Det är inte så lite jobb med att få med sig så mycket fart man bara kan ut på rakorna. Men lika belönande varje gång man lyckas.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
2261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande