Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhet vid banträffar
<<   1, 2
3303 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Hade jag fått bestämma så hade man testat förarnas/ägarnas omdömme.

thumbs up thumbs up thumbs up

Värnamo
Här sen Mar 2005

Det är just detta ämnet som gjorde att jag började åka racing. Inte just för säkerhets skull utan snarare för att de är bättre och damma av banan när de står säkerhetspersonal och kan hjälpa en inom 30sekunder. Åka av en vanlig landsväg för att man ha en bil som är trimmad, stylad, bättre väghållning och man tror att det är en "racingbil" kan bli väldigt olyckligt. HAr man otur och åker av en väg med lite trafik kan man ju faktiskt bli sittande ett bra tag innan hjälp kommer... sen att jag åker ett monster utan bälte behöver ni inte kommentara...
Har aldrig varit på en banträff men tanken med den måste väl ändå vara att man ska kunna testa sin gatbil på en säker plats? Att arrangörerna inte verka jobba hårt med säkerhet låter i mina öron som att man inte utnyttja fördelen med att "veta" vilka svänga som finns och därmed kunna placera ut personal som kan hjälpa till. Det behöver ju inte vara en allvarlig avåkning som blir farlig. Alla vet väl varför man inte få ha glykol i kylaren på racingbil? Det blir snorhalt.
Lek med tanken att ni ladda in under bron första gången på kullen. Någons kylare och spruckit och de ligger glykol i ingången. Vad som händer om bilen är bra och föraren tuff vill jag inte ens tänka på. Första bilen kanske inte är någon fara med andra bilen blir ju värre. Den kommer med stor sannolikhet stanna mot den andra.
Kan man inte införa någon form av licens? Inte lika "hård" som racinglicensen. Något enklare som upplyser om riskerna, lär flaggorna och ge varje person en tankeställare om att tänka på riskerna och varandra. Kanske skulle få försäkringsbolagen lite mer hjälpsamma också.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Instämmer till fullo i att det är bra att ämnet tas upp.....betalar mer än gärna lite extra för hög säkerhet.... thumbs up

Racern:
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

själv är tycker jag att bmwsc med flera har ett bra upplägg då man behöver inneha licens för att få köra.
med licensen kommer ju en bra utbildning ang bromsning,kurvtagning och racingens vett och etiket.mm
kör ju hellre på en träff där jag vet att förarna har licens (inget som säger att de kör bättre för det dock)men dom 1000 kr+ den kostar är väl andvända pengar.

en annan ska ta sin funktionärs licens inom kort vilket ska bli väldigt lärorikt och spännande.
sen blir det banlicens.

dock vad gällande förarträning som inte är märkes beroende.så tycker man att de skulle va en liten förar genomgång innan finns säkert redan innan.men man har sett ett par förare ibland på allmäna bankörningar som inte skulle få rulla två meter under stcc tex om de bettede sig så som man har sett

ett exempelhttp://forum.lazzat.se/showthread.php?t=24653

Volvo V40 T4 2002
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Gustav svensson skrev:

dock vad gällande förarträning som inte är märkes beroende.så tycker man att de skulle va en liten förar genomgång innan finns säkert redan innan.men man har sett ett par förare ibland på allmäna bankörningar som inte skulle få rulla två meter under stcc tex om de bettede sig så som man har sett
ett exempelhttp://forum.lazzat.se/showthread.php?t=24653

Ja, vad ska man säga. 30 väg och komma så långt ut... är inte BMW som vanliga bilar, koppling till vänster, broms i mitten och gas längst till höget?
Den där Imprezan måste ju ha åkt från platsen i ren skräck för vad han mötte när han själv hade sladd...

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag har aldrig reflekterat över vad som finns och inte finns på de banträffar jag kört. Kommer antagligen inte göra det heller. I alla fall inte förrän jag personligen ser eller drabbas av något elände.

Är det att sticka huvudet i sanden? Kanske det, men det är oändligt mycket säkrare än att köra fort på gatan. Inte för att jag slaviskt följer hastighetsgränser och lagar, men i jämförelse med de flesta andra med samma intresse och bilpark jag känner är jag en ängel

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jonas Jonsson skrev:
Säkerheten ska man inte pruta på. Ambulans är ett minimikrav anser jag. En ambulans med två utbildade sjuksköterskor kostar 4000:- en dag för oss bilklubbar på kinnekulle och ungefär lika på övriga banor. HAr haft få bekymmer med dem som jag ansett kört över sin förmåga men det gäller att stå på sig som "tävlingsledare" under dessa bandagar.

För dom där 4000 kronorna kanske man även kan få räddningspersonalen att informera och föreläsa lite, innan folk börjar köra? Alltså, så alla vet hur dom skall ta hand om en skadad innan dom hinner dit, hur man släcker en bilbrand, vad man själv skall göra om man har krashat svårt osv. Ja, allt sånt som är bra att veta för att hålla bästa möjliga säkerhet.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
P.P. skrev:
Jag har aldrig reflekterat över vad som finns och inte finns på de banträffar jag kört. Kommer antagligen inte göra det heller. I alla fall inte förrän jag personligen ser eller drabbas av något elände.

Är det att sticka huvudet i sanden? Kanske det, men det är oändligt mycket säkrare än att köra fort på gatan. Inte för att jag slaviskt följer hastighetsgränser och lagar, men i jämförelse med de flesta andra med samma intresse och bilpark jag känner är jag en ängel

Det är precis som jag själv, jag har inte tänkt så mycket på det här med säkerhet när det gäller själva eventet. Men bilen är man väldigt noga med att säkra av t ex bur, bälte. Men efter tisdagen så har jag tänkt om, så jag startade denna tråd för att kanske kunna väcka någon annan, INNAN det händer något trist!!

Så nu tycker jag vi på Rejsa verkar för att höja säkerheten på privata banträffar som arrageras, kanske gör en liten lathund så man inte glömmer dessa viktiga punkter.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

964c2 skrev:
P.P. skrev:

Det är precis som jag själv, jag har inte tänkt så mycket på det här med säkerhet när det gäller själva eventet. Men bilen är man väldigt noga med att säkra av t ex bur, bälte. Men efter tisdagen så har jag tänkt om, så jag startade denna tråd för att kanske kunna väcka någon annan, INNAN det händer något trist!!

Så nu tycker jag vi på Rejsa verkar för att höja säkerheten på privata banträffar som arrageras, kanske gör en liten lathund så man inte glömmer dessa viktiga punkter.
/Björn

MYCKET bra idé...... thumbs up

Racern:
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Kan inte undvika att skriva i den här tråden eftersom jag känner mitt ansvar som arrangör av privata körningar för mindre grupper.

Vid privata arrangemang så är det ingen försäkring mer än den avtalade med ens eget försäkringsbolag som gäller. Vissa täcker skader andra inte..

Minimum krav som jag brukar köra efter är flagvakter och bransläckare och att helt enkelt försöka få folk att försåt att det inte är snabbast runt banan som är målet utan att ha kul. Visar det sig att någon kör som en idiot så får man skicka en instruktör för att visa hur det ska gå till samt att i nödfall be personen gå därifrån...
En annan sak som jag brukar ha med på mina arrangemang är att man separerar nybörjarna från de mer körglada, vilket gör att tempot blir lite högre i en grupp och lite lugnare i en annan.

Men grejen med privata arrangemang är inte att testa gränserna utan att ha lite kul och köra inom sina marginaler. Vid privata arrangemang så är det också många provapåare som kör med sina finbilar, bruksbilar och andra hobbyfordon och ingen är intresserad av att meja ner någon annan.

Sist men inte minst måste jag ta upp aspekten ekonomi för privata arrangemang. Vid dessa arrangemang så sitter en person med alla utgifterna och ifall folk inte kommer så går det ur egen ficka. Så ska man ha ambulans och brandkår och räddningsfordon samt banhyra och eventuellt flaggvakter som inte deltar i körandet utan endast flaggar som det ska vara enligt SBF att funktionärer inte deltar i race, så kan jag medla att det inte går ihop, så man får se mellan fingrarna med vissa av dessa saker.

Banägarens ansvar? Ja, om det är så att banägaren skulle ställa krav på dessa saker vid hyra av banan så ska det bara bakas in i banhyran så inte arrangören ska behöva jaga runt för att få rätt nivå på säkerheten..

Allt är en fråga om pengar som jag kan summera det..

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Superkart skrev:
...Kan man inte införa någon form av licens? Inte lika "hård" som racinglicensen. ....

De allra flesta klubbar som arrangerar gatbilsbanträffar är oerhört seriösa med förargenomgång, ambulans, flaggvakter, säkerhetsansvarig osv osv osv. Dessutom så har en stor del av dessa klubbar gått med i SBF de senaste åren vilket gör att ALLA som kör med dem måste ha racelicens. Bra tycker jag. Man kan åka på någon enstaka träff MHA av en "prova på licens" och vill man fortsätta så tar man en riktig licens.

Som ni säkert sett så finns det här på rejsa ett banträffsklubbssammarbetesforum där man jobbar med just dessa frågor.

Det kan skilja en del med privata banträffar (eller mindre klubbar ibland tex). Där kan ibland nivån på allt säkerhetstänk ligga väldigt mycket lägre...

Sen finns ett allmänt dilemma att man inte har bur i alla gatbilarna och att en hel del gatbilar är redigt snabba i dagens läge. Det ställer stora krav på arrangören att hålla koll och tex plocka av och snacka med ev. "överkörare". Men med materialfel så kan även den försiktigaste på banträffen råka ut för något (likaväl som på motorvägen iof)

Hursomhelst, ska man diskutera säkerhet vid gatbilsbanträffar så är det bra att veta lite hur det faktiskt ser ut och fungerar idag

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

964c2 skrev:
P.P. skrev:

/Björn

Det här är svårt att formulera i ord, än värre i text, så läs det med en nypa salt:

Det är inte så att jag inte tänkt på att saker kan gå åt h-vete, utan snarare att jag kalkylererar med att det gör det förr eller senare. Och det är en risk jag är villig att ta. Jag vet inte om man skall kalla det psykologiskt förberedd eller något sånt. Det verkar i alla fall som om folk i allmänhet har gjort rätt lite av det, för så fort något utöver det vanliga inträffar blir det ett... ramaskri är fel ord i det här fallet även om kvällspressen säkert hade valt det, men något åt det hållet. Sen börjar man agera åt alla möjliga håll, och förhoppningsvis blir det bättre till nästa gång.

Mitt egna tänkande går ut på att det är god chans att jag krockar med vilt eller mötande trafik när jag kör till och från jobbet (krokig, skymd och smal 70-väg). Min vardagsholk är inte den fräschaste av bilar (35000 mil och 16 år sätter sina spår) så ett mekaniskt haveri kan mycket väl inträffa på landsväg. Det är inte omöjligt att jag får på käften under en blöt lördagskväll på stan, och i mitt jobb kan jag mycket väl bli påkörd av en truck eller få en stapel tv vält över mig.

Men nu kör jag lugnt och håller ut på de skymda ställena på småvägen, jag ser till att ha fräscha bromsar och däck, samt ser till att lyssna noggrant på vad besiktningsmannen har att säga om holken, och jag kör inte så värst fort på landsväg. Jag är rätt lugn och städad när jag är på stan och viker hellre undan än tjabbar emot om någon jävlas med mig. Och på jobbet sitter jag hellre i än går bredvid truckarna och håller i övrigt rätt bra uppsikt på vad som händer runt mig.

Så de risker jag tar här i livet är på bana, och om då ödet har bestämt sig för att det t.o.m. i den kontrollerade miljön (som det oftast är) ändå skall gå åt skogen, so be it! Huruvida jag tänker rätt eller fel får jag väl göra en sammanställning på om en sådär 40 år.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

tycker om upplägget om att dela upp förarna i grupper thumbs up
jag har lånat lite från LMS roadracing sektion dessa är några regler de har för de som vill köra sin vanliga mc på deras förarträningar

Mastervarv:
Instruktörerna åker och visar spårval. Håll korta avstånd, undvik ryckig körning och följ instruktörernas spår. Omkörningsförbud! Långsamt tempo. Därefter återsamling i depån för genomgång. Nya mastervarv med något högre tempo, dock fortfarande med omkörningsförbud.

Uppdelning i tre grupper:
Långsam, mellan och snabb. Inget hopp mellan grupperna, byte tillåts dock efter godkännande av instruktör.

omkörningar:

Långsamma gruppen: endast långa rakan

Mellangruppen: depårakan samt långa rakan

Snabba gruppen: fritt

Flaggsignaler:

Röd: Avflaggning, omkörningsförbud, slå av farten (inte tvärbromsa!) och gå in i depå.

Gul: Fara på banan, omkörningsförbud, sakta ner (inte tvärbromsa!) tills kusten är klar.

Grön: Banan är klar.

Svart/vitrutig: Körpasset är slut, slå av farten (inte tvärbromsa!) och gå in i depå.

Svart: Gäller endast den som svartflaggas. Gå in i depå (inte tvärbromsa!). Kan betyda problem med hojen(bilen) eller taskig körning, dvs allvarlig snack. Den som inte sköter sig blir avstängd!

flaggorn kan nog de flesta men jag tycker killarn som har mc körningarna håller en hög säkerhets standard.visst de åker mc men vi som kör bil kan skadas oss och andra lika mycket om vi kör av ochså.

Volvo V40 T4 2002
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
bader skrev:
Kan inte undvika att skriva i den här tråden eftersom jag känner mitt ansvar som arrangör av privata körningar för mindre grupper.

Vid privata arrangemang så är det ingen försäkring mer än den avtalade med ens eget försäkringsbolag som gäller. Vissa täcker skader andra inte..

Minimum krav som jag brukar köra efter är flagvakter och bransläckare och att helt enkelt försöka få folk att försåt att det inte är snabbast runt banan som är målet utan att ha kul. Visar det sig att någon kör som en idiot så får man skicka en instruktör för att visa hur det ska gå till samt att i nödfall be personen gå därifrån...
En annan sak som jag brukar ha med på mina arrangemang är att man separerar nybörjarna från de mer körglada, vilket gör att tempot blir lite högre i en grupp och lite lugnare i en annan.

Men grejen med privata arrangemang är inte att testa gränserna utan att ha lite kul och köra inom sina marginaler. Vid privata arrangemang så är det också många provapåare som kör med sina finbilar, bruksbilar och andra hobbyfordon och ingen är intresserad av att meja ner någon annan.

Sist men inte minst måste jag ta upp aspekten ekonomi för privata arrangemang. Vid dessa arrangemang så sitter en person med alla utgifterna och ifall folk inte kommer så går det ur egen ficka. Så ska man ha ambulans och brandkår och räddningsfordon samt banhyra och eventuellt flaggvakter som inte deltar i körandet utan endast flaggar som det ska vara enligt SBF att funktionärer inte deltar i race, så kan jag medla att det inte går ihop, så man får se mellan fingrarna med vissa av dessa saker.

Banägarens ansvar? Ja, om det är så att banägaren skulle ställa krav på dessa saker vid hyra av banan så ska det bara bakas in i banhyran så inte arrangören ska behöva jaga runt för att få rätt nivå på säkerheten..

Allt är en fråga om pengar som jag kan summera det..

Men vad är det som säger att inte t ex ett styrstag går av å man sätter bilen i muren? Det finns en person på detta forum som vet hur det känns Att bygga säkerhetstänkandet på att förarna inte ska köra över sin förmåga tycker jag är lite fel. Det behöver ju inte vara förarens fel att det går åt skogen.

Jag förstår dig när du säger att det är svårt att få det att funka ekonomiskt men efter att en olycka har hänt så känns det nog rätt bra om det finns en plan för att lösa sådana problem. Men det är ju givetvis upp till varje person som deltager.

Men kan du inte kolla hur mycket dyrare det blir om man ska ha räddningsfordon på träffen? Intressant att veta.

Du lägger ner mycket tid & kraft för att sådana som jag ska få kul å det uppskattar jag thumbs up Vill bara lyfta detta till ytan.

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Ambulans hyra ska ligga på ca 1000kr timmen i skåne.
Har inte fått tag i någon ansvarig uthyrare utan referar till denna artikel.

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=597583

Det skulle betyda en merkostnad på 30% om banhyran ligger på ca 2000kr timmen.. så det slutar på ca 3000kr timmen om man ska ha ambulans.

Att hyra brandmänn/räddningsfolk kostar ca 500kr per person och timme.. vet inte riktigt om bilen ingick i priset, men minimum 2 personer som ska jobba på övertid.

Så det blir ca 1000kr i timmen extra där med..

Kan eventuellt skifta mellan komun och komun.. det här var malmö komun.

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Enligt förenklad riskanalys är ju risk = sannolikhet x konsekvens och jag tror det är ganska bra att dela upp tänkandet i sannolikhet och konsekvens också.

För att minska konsekvenserna av att något gått fel har ni räknat upp allt konkret redan, tror jag.

-Brandsläckare, (brukar ingå i ngt "tävlingspaket" tillsammans med flaggor mm)
-Ambulans + sjukvårdare.
-Räddningsbil (klipp, lyft, dra mm)
-Brandbil.

Då är det ju upp till en avvägning mellan ekonomi och förmåga till konsekvensbegränsning var man stannar. Jag tror vi är rätt många klubbar som stannar vid ambulans + sjukvårdare. Just på Kinnekulle är det ju så finurligt att ambulansen har lite räddningsfunktioner också, exakt hur de ser ut vet jag inte.

Vad gäller konsekvensbegränsning har jag iaf konstaterat att det blir mycket dyrt att ta höjd för allt och iom att man ligger mycket nära brytpunkten i kostnads-intäktanalysen så ser jag förarunderlaget vika rätt drastiskt om man skulle ha täckning för allt detta. Kanske för krasst tänkt, men så är det tänkt iaf.

Men för att minska sannolikheten att något inträffar kan vi nog göra en hel del, som också nämnts här.

-Noggrann indelning i grupper efter förmåga. Detta är MYCKET viktigt eftersom en ovan förare, kanske i en snabb bil, om han blir omkörd av vanare förare i "långsamma bilar" lätt får fel referens för hur snabbt han ska köra.
-Mycket noggrann spårvalsgenomgång, först teoretiskt med varningar för särskilt spännande avsnitt, sen genom att instruktörer skjutsar runt deltagarna i rymliga bilar, så att man kan diskutera under tiden, om man sen även lägger in en pärlbandskörning är kanske en smaksak.
-Snabb feedback på första passet. Omedelbar avflaggning för den som överkör eller tar helt aviga spår. Det senare kan ju faktiskt orsaka avåkningar också. Detta ställer högre krav på flaggisarna just under första passet. Kanske det vore idé att ha instruktörer ute i bilar då också?
-Inlagda feedbackpass under dan tror jag också är bra.
-Inte för långa pass tror jag på. 15-20 minuter kan vara lagom.

Nu har jag utelämnat en del självklara saker som att man öht har flaggisar med komradio och brandsläckare mm.

Sen får man ju agera situationsanpassat förstås. Det där med spårval mm kanske inte är ngt man behöver trycka på för pass med lite vanare förare, då är det väl mer att hålla ner hettan det är fråga om.

Min personliga åsikt är iaf när jag tar in ekonomin i det hela att jag hellre lägger tid och pengar på den aktiva säkerheten och att minska sannolikheten för att något inträffar än den passiva säkerheten som mildrar konsekvenserna av något som redan är ett faktum.

Ännu en personlig åsikt är att säkerhetstänkandet måste läggas på en avvägd nivå. Om vi hamnar i det läget att deltagaren förväntar sig att arrangören har eliminerat alla risker, så är vi snett ute. Det är farligt att köra fort med bil och det får ingen glömma. Vårt ansvar som arrangörer går ganska långt, men avgörandet ligger i slutänden hos deltagaren om det är värt att ta de risker det, oavsett arrangörens mått & steg, innebär att köra.

Brasklapp: Jag har själv inte varit med om eller bevittnat någon värre oycka och det kan mycket väl tänkas att mina personliga åsikter skulle ändras av ett sånt fall. Kanske skulle konsekvensen bli att jag slutade köra och/eller anordna t.o.m.?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

När jag 1999 var på Knutstorp med Svenska YOKOHAMA under en heldag -
så hade de ett väldigt enkelt upplägg.

Alla som ville köra på banan med sin egen eller låna/testbil...

fick en klisterlapp på bröstet med sitt namn på & två fält som ej var ifyllda.

första fick man åka 3 varv med en racer förare (Hubbe Bergh - galning - Miata)

då efter detta fick man ett X i den övre fältet på lappen.

Sedan fick man köra 3 varv med samma racerförare i högersätet - efterdetta om han ansåg dig kunna köra bil så fick man ett X i det andra fältet - detta visade då att man fick framför bilen på banan denna dagen.

detta funkade mkt bra.

K

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Säkerheten ska man inte pruta på. Ambulans är ett minimikrav anser jag. En ambulans med två utbildade sjuksköterskor kostar 4000:- en dag för oss bilklubbar på kinnekulle och ungefär lika på övriga banor. HAr haft få bekymmer med dem som jag ansett kört över sin förmåga men det gäller att stå på sig som "tävlingsledare" under dessa bandagar.

För dom där 4000 kronorna kanske man även kan få räddningspersonalen att informera och föreläsa lite, innan folk börjar köra? Alltså, så alla vet hur dom skall ta hand om en skadad innan dom hinner dit, hur man släcker en bilbrand, vad man själv skall göra om man har krashat svårt osv. Ja, allt sånt som är bra att veta för att hålla bästa möjliga säkerhet.

Det är väl ingen som säger att inte säkerhet är bra, doc måste en avvägning mot pengarna göras.

Kostar det för mycket med perfekt säkerhet blir det få åkare och dom andra åker på gatan istället utan avåkningszoner etc. Dvs större risker både för de och andra, mindre marginaler om någon händer etc.

Det optimala vore väl om alla åkte fullräjs bilar, hade HANS etc. Nu är inte världen perfekt och en banträff med ok säkerhet mycket bättre än bara landsvägen. Det finns ingen följebil med konvservöppnarutrustning och ambulans när du kör landsvägen.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Rolle Scirocco skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Det är väl ingen som säger att inte säkerhet är bra, doc måste en avvägning mot pengarna göras.

Kostar det för mycket med perfekt säkerhet blir det få åkare och dom andra åker på gatan istället utan avåkningszoner etc. Dvs större risker både för de och andra, mindre marginaler om någon händer etc.

Det optimala vore väl om alla åkte fullräjs bilar, hade HANS etc. Nu är inte världen perfekt och en banträff med ok säkerhet mycket bättre än bara landsvägen. Det finns ingen följebil med konvservöppnarutrustning och ambulans när du kör landsvägen.

Visst handlar det om att göra kloka avvägningar, men om man ändå har räddningspersonal på plats kan det ju inte kosta mycket att informera om viktiga saker - och när olyckan väl är framme tror jag man kan tjäna mycket på det.
Ta som exempel en bil som kör av och fattar eld. Föraren kanske är oförmögen att göra något, men avåkningen sker precis i närheten av en falggvakt. Frågan är då om man hellre har en flaggvakt som knappt vet hur man släcker en brinnande bil, eller någon som i förväg informerats lite om hur man skall gå till väga.
Nu vet jag inte om deltagarna brukar informeras om sånt här på banträffar, men det jag menar är att lite nyttig information och god kommunikation med deltagarna kan vara till stor hjälp om något tråkigt händer. Det kostar inte heller mer än lite tid.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Visst handlar det om att göra kloka avvägningar, men om man ändå har räddningspersonal på plats kan det ju inte kosta mycket att informera om viktiga saker - och när olyckan väl är framme tror jag man kan tjäna mycket på det.
Ta som exempel en bil som kör av och fattar eld. Föraren kanske är oförmögen att göra något, men avåkningen sker precis i närheten av en falggvakt. Frågan är då om man hellre har en flaggvakt som knappt vet hur man släcker en brinnande bil, eller någon som i förväg informerats lite om hur man skall gå till väga.
Nu vet jag inte om deltagarna brukar informeras om sånt här på banträffar, men det jag menar är att lite nyttig information och god kommunikation med deltagarna kan vara till stor hjälp om något tråkigt händer. Det kostar inte heller mer än lite tid.

Var inte direkt menat att de som står flaggvakt inte ska veta vad de gör, eller att ambulanspersonalen ska vara arbetsökande snickare.

Var mer menat att komplett utrustning för att konservöppna en bil, etc kan bli för dyrt. Att då skippa sådant, likväl som kanske brandsläckare på varje post gör ändå en bättre banträff en räjs på vägen.

Men bra organisation, intercom och 1 bil med mer kunnigt folk och brandsläckare är milsvid bättre än ingenting på gatan.

Alting kostar, och till slut har en del inte råd och prioriterar annat busa.

Säkerhet vid banträffar
<<   1, 2
3303 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande