Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-04-16 Licenskurs Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3
9094 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Kurs

Maciek Matwiejczuk skrev:
porschedriver skrev:
Bengt Metz skrev:

från ca 145 till drygt 160, min motor orkar inte pusha mer.

Hej Bengt

Jag tyckte du pinade på bra med din bil thumbs up

Själv hade jag mellan 190 -200 i slutet av rakan beroende på hur jag kom ut från svängen innan startrakan

om man harvar upp en volvo i 190-200 i slutet på rakan så har de byggt om MYCKET.

Jag har tidigare kommit upp i max ca 190km/h med Porschen och då håller jag bra spår, hög fart (1000 varv på knutan eller nått) och bromsar SENT(en bit efter gamla utfarten).
Edit: Jag håller ca 1:11-12 med bilen innan ombyggnaden, så mycket bättre sluthastighet borde ge 0,5s.

Tjohej, ska bli kul att prova

Hmmm ...... är du överraskad

Ja!

Med tanke på at Volvons effektövertag är relativt marginellt mot min bil, och att min bil har lägre vikt, svansmotor bakhjulsdrift, racechassie och troligtvis betydligt högre utgångshastighet ut på rakan.

Hade man bara tittat på hästkrafter så nej, då hade jag inte varit förvånad, men med tanke på hur stor påverkan utgångshastigheten på rakan är så, ja jag är förvånad om man kommer upp i de hastigheterna.
Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det känns som att det är lätt hänt att man inte riktigt gör en korrekt avläsning av hastighetsmätaren samtidigt som man hittar perfekt bromspunkt...

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Förresten Maciek; Grymt stilig bild på min Miata!
Synd att fettot bredvid kom med... (Jag...) Jag bantar redan för att komma i overallen lättare...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

[quote="Pär Hylander"]
porschedriver skrev:

om man harvar upp en volvo i 190-200 i slutet på rakan så har de byggt om MYCKET.

Jag har tidigare kommit upp i max ca 190km/h med Porschen och då håller jag bra spår, hög fart (1000 varv på knutan eller nått) och bromsar SENT(en bit efter gamla utfarten).
Edit: Jag håller ca 1:11-12 med bilen innan ombyggnaden, så mycket bättre sluthastighet borde ge 0,5s.

Var inte så tjurig , även volvosar kan ha mycket mos. Även med lite lägre utgångshastighet kan sluthastigheten vara högre om det är ett effektövertag av kanske 50 hk eller så. Sen kan ju faktiskt mätare visa olika, jag brukar t.ex ha ca 180 innan jag bromsar, men eftersom jag har 100 hk mindre än dig så är det knappast rimligt att våra mätare visar lika....

Min mätare visar lite för lite p.g.a. större rulldiamter på R-däcken, ca 6%.

Men jämför man effekten 320hk mot 340hk (inte hela sanningen p.g.a. Olika utseende på kurva, turbolag etc) samt vikten 1520 kg mot 1360kg. Bakhjulsdrift mot framhjulsdrift. Svansmotorn gör ju även att man kan bromsa en 911 rätt mycket senare.

Med 944an så ligger man kring ca 180-185km/h på mätaren p.g.a. att man kan hålla riktigt bra fart genom kurvorna innan utgången på rakan. Nu är ju hjulen nerdrevade så mätaren visar lite för snabbt på 44an.

En liten lapsus i denna diskussion är att min 911 inte är jättesnabb p.g.a. att den faktiskt är rätt tung, och det har alla hästar i världen svårt att fixa till. Därför är det lite svårt att tro att en Vovlo kan kompensera detta med något fler hästar. Jag säger dock inte att det är omöjligt, dels för att banan är ombyggd och dels för att man möjligtvis med en framhjulsdriven bil kan gå på gasen betydligt tidigare i partiet innan rakan (svansmotorbilarna kan bli rätt oroliga)

Efter att ha kört Knutan efter ombygnaden så tycker jag nog det är tveksamt om man får så mycket bättre utgångshastighet med den nya början på rakan, därav svaret på dessa inlägg.

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Känsligt dethär med Volvo ..

Jag har ju kört om din folka evo 7 med min 945 automat, då kan man väl köra om den med en 240?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Dan Hovang skrev:
Känsligt dethär med Volvo ..

Jag har ju kört om din folka evo 7 med min 945 automat, då kan man väl köra om den med en 240?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Nä det handlar inte om gnäll, eller porsche-volvo tävling.

Jag menade det seriöst att det är nog svårt att komma upp i de hastigheterna (200km/h) utan en jäkla mycket hk.

Det krävs att man tillför MYCKET energi på kort tid för att acca från 190-200

Jag gjorde lite kalkyler för skoj skull igår och kom fram till följande.

om man tar Volvon med 340hk och jämför hur mycket mer kräm man behöver för att acca från 190->200 så kommer man (med överslagsräkning och bortsett från luftmotstånd vilket gör beräkningen konservativ).

Det krävs ca 1,3 sekunder att accelerera från 190->200, detta innebär ca 16% längre tid på Knutstorps raka (ingångshastighet 80km/h). Vilket innebär att man behöver ytterliggare 70 meter för att komma upp till 200 jämfört med att komma upp i 190. Med ca 300 meters raka på Knutstorp innebär detta 23% längre accelerationssträcka.

Räknar man sedan baklänges så får man fram att man behöver cirkus 400+ hk på 1400 kg för att nå 200 km/h. vilket stämmer ganska bra med topphastigheten vi har fått upp med Ferrari 360 på Knutan.

Jag vet inte om volvon har fått mer kräm? Det kanske är 400+ pållar? Inte vet jag, jag bara reagerade över att det är rätt svårt att komma upp i 200...

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re: 2005-04-16 Licenskurs Ring Knutstorp

Dan P skrev:
Har varit nere och knäppt några bilder från licenskursen med körning idag, bilderna är komprimerade eftersom jag sitter på modemlina i väntan på 24mbit..

Bildena finns på min hemsida http://www.zoom-zoom.tk ute till höger under gallerier

Enjoy!

vill ni ha bilder i riktig upplösning så maila!

servern ligger nere igen.

TESTA:
http://hem.ektv.nu/~ekt015091/index.html

Nu har jag äntligen fått tag på ett brett band Snygga bilder Dan!! Särskilt de på en rödvit Miata... thumbs up

Man tackar!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

[quote="Roger Gustafsson"]
Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:

Var inte så tjurig , även volvosar kan ha mycket mos. Även med lite lägre utgångshastighet kan sluthastigheten vara högre om det är ett effektövertag av kanske 50 hk eller så. Sen kan ju faktiskt mätare visa olika, jag brukar t.ex ha ca 180 innan jag bromsar, men eftersom jag har 100 hk mindre än dig så är det knappast rimligt att våra mätare visar lika....

Jupp, Maciek hade nog ett antal ponnies i Hisingshingsten. Sköt imponerande eldkvastar vid växlingar.
Men vad hjälper det när en liten Miata med 116 ponys hinner ifatt när det svänger... hehehe
Vikt är viktigt!

o koppling med, min var inte riktigt med efter fikan på eftermiddagen. Ettan drog den på, övriga växlar var lite si o så.
Startövningarna var katastrofala, kass verkan, fick smyga på gasen i tvåan o trean...

Hej Roger.
Det kanske inte hjälper så mycket med mycket pulver när det svänger men det är på rakorna jag får ta igen försprånget som du fick
Visst hade vi roliga fajter på banan thumbs up
visst är det viktigt med vikt men jag använder bilen som familjebil med så därför väger den sina kilon .Ibland så kastar jag ut hela inredningen inför banträff och då försvinner ca. 130kg ( framsätena väger ca. 50kg st) det märks tydligt på banan att bilen blir lättare.

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

porschedriver skrev:
Nä det handlar inte om gnäll, eller porsche-volvo tävling.

Jag menade det seriöst att det är nog svårt att komma upp i de hastigheterna (200km/h) utan en jäkla mycket hk.

Det krävs att man tillför MYCKET energi på kort tid för att acca från 190-200

Jag gjorde lite kalkyler för skoj skull igår och kom fram till följande.

om man tar Volvon med 340hk och jämför hur mycket mer kräm man behöver för att acca från 190->200 så kommer man (med överslagsräkning och bortsett från luftmotstånd vilket gör beräkningen konservativ).

Det krävs ca 1,3 sekunder att accelerera från 190->200, detta innebär ca 16% längre tid på Knutstorps raka (ingångshastighet 80km/h). Vilket innebär att man behöver ytterliggare 70 meter för att komma upp till 200 jämfört med att komma upp i 190. Med ca 300 meters raka på Knutstorp innebär detta 23% längre accelerationssträcka.

Räknar man sedan baklänges så får man fram att man behöver cirkus 400+ hk på 1400 kg för att nå 200 km/h. vilket stämmer ganska bra med topphastigheten vi har fått upp med Ferrari 360 på Knutan.

Jag vet inte om volvon har fått mer kräm? Det kanske är 400+ pållar? Inte vet jag, jag bara reagerade över att det är rätt svårt att komma upp i 200...

Motorn har jag pillat med i vintern och hur mycket mer den ger vet jag inte men det känns stor skillnad.
Angående hastigheten i slutet på rakan så kan jag säga att min lärare för dagen Zoran tyckte att det gick väldigt fort just på slutet.Jag bromsade mycket sent .

--VVTS--
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003

Re: Till Ulf

Bengt Metz skrev:
Halo Ulf

Ursäckta att jag tyckte att du lät som en smålänning

Sänder dig ett PM i stället

Lite skoj får vi ha hoppas jag, man måste ta alla tillfällen i akt att njuta av placeringar,

även om som sagt det var MYCKET orättvist pga jag kört några varv tidigare. thumbs down

Jag måste förbättra min körning AVSEVÄRT, fick ju bassning av min instruktör Eric för att jag kör olika

varje varv på banan, mer träning behövs.

Jag har fått en extra kick i start och accerelation pga att jag bytt ut svänghjulet från ca 13kg till drygt 5kg,

vilken skillnad..... inbillar jag mig.

Vilken klubb är du med i?? Hyllinge MS har nog nån klass som passar din bil.

Jag kör normalt i MGCCs klubbmästerskap men kommer även att köra i Hyllinges.

Hoppas vi ses.

Tack för alla fina bilder även du Maciek

/ Bengt Metz

Hej Bengt

Kör du i Roadsport C med lättat svänghjul?

mvh
Goran

Goran

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Ibland så kastar jag ut hela inredningen inför banträff och då försvinner ca. 130kg ( framsätena väger ca. 50kg st) det märks tydligt på banan att bilen blir lättare.

50 kilo
Wow!
Fulla med airbag o elmotorer?

Ang Zoran; Han var en kul kille!
"Nu jävlar smäller du inte, får då ligger du risigt till!" - Han fick knappt på sig bältet i min lilla bil.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Roger Gustafsson skrev:
Ibland så kastar jag ut hela inredningen inför banträff och då försvinner ca. 130kg ( framsätena väger ca. 50kg st) det märks tydligt på banan att bilen blir lättare.

50 kilo
Wow!
Fulla med airbag o elmotorer?

Ang Zoran; Han var en kul kille!
"Nu jävlar smäller du inte, får då ligger du risigt till!" - Han fick knappt på sig bältet i min lilla bil.

Det sitter både airbag och elmotorer i dom

Zoran var en kul kille , han sa nästan samma sak till mig med men då skulle jag få städa banan alldeles själv om jag satte bilen i räcket

--VVTS--
Citera
Eftersnack
2005-04-16 Licenskurs Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3
9094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande