Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12036 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När jag körde kart fick vi bara använda overaller med glatt yta - eftersom man faktiskt kan "trilla av" och då, precis som på MC, kommer att må bättre om man åker en bit på rumpan än om overallen "hugger" i asfalten... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
|
I det fallet är väl snarare den allmänna åsikten nu för tiden att man alltid skall ha cykelhjälm. Jag som inte äger någon cykelhjälm brukar få ständiga kommentarer om det och börjar snarare känna mig lite "ute". Jag är helt övertygad om att jag om några år kommer att få betala böter för att jag inte använder cykelhjälm (får väl sluta cykla om det blir för mycket böter). Som Andreas skrev så svänger det när det gäller vad man skall ha och inte ha. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Man måste ha en CIK-homologerad overall i karting, vilket de vanliga Nomex-overallerna för racing vanligtvis inte är. Som debutant får man dock använda en vanlig racingoverall. Eftersom man kan glida ett tag på asfalten skall ju helst overallen hålla ihop. Skinnställ tror jag också är godkänt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
Jupp det är det fortfarande. Vi åker skinnställ på långbana av samma skäl, man skall kunna glida på asfalten utan att ytplagget "smälter". Kolla avataren till vänster ![]() Lite OT:Jag hade tygoverall, CIK-godkänd, på långbana förut när det var godkänt för Superkart, enbart för det var snyggare än skinnställ och mer "macho", tills den dagen jag smällde rejält ![]() ![]() Min åsikt i diskussionen/röstningen, man kan ALDRIG skydda sig för bra... (ja, jag har cykelhjälm oxå) _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
Med risk för att bli halshuggen nu, ju mer jag tänker på denna diskussion desto konstigare verkar den, overall är ju rejsigt ju! Har man en rejsig bil (oavsett skick, modell etc. etc. ) som man rejsar med skall man väl ha rejsiga kläder, eller...
![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
![]() |
Alfaklubben hyr utbildad personal som har kläder modell räddningstjänsten/brandkåren, de har dessutom skumbil. Utöver det finns det ambulans också. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Egentligen ja! Men världen är bra dumt orationell ibland... Förr hade man nog blivit riktigt retad för hjälm på moppe, men bytte man från en KS50 till en KS100 när man fyllde sexton var det självskrivet... ![]() ![]() Så att det är bra med skydd anser nog alla. Frågan blir mer filosofiskt om vad som är accepterat inom vissa subkulturer, vilket banåkanördarna oxå tillhör. Modet svänger... |
Tycker det är lite skillnad på detta du nämner som ska gå före....en overall är ju busenkelt att fixa, något man verkligen gör själv, utbildningsgraden på förare runtomkring sig på banan är ju svår att påverka, och vilken typ av räddningspersonal som finns på banträffen är ju upp till banträffsarrangören att välja, också svårpåverkat alltså....!? Jag gjorde slag i saken idag, och köpte de sista grejerna för att få en komplett skyddsutrustning på kroppen, overall ( blev en billig, OMP Trend 2, 3-lagers ) underställ och strumpor. För er som bor i närheten av Linköping måste jag verkligen rekomendera Wangbergs Motorsport, vill inte nämna några priser ( han vill ha det så ) men ni lär inte bli besvikna om man säger så ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
Jo, Benjamin, du har naturligtvis helt rätt i att om man rejsar är det ingen som tycker något annat än att det är självklart med godkänd utrustning. Grejen är väl den, om jag har förstått initiativtagaren till den här tråden rätt, att vid banmöten (ej racing) kan man sticka ut lite med overall om "alla" andra har vanliga kläder. Det kan bli lite "tror han (eller hon) att han är räserförare, eller..."
![]() Mitt råd, som många andra här innan mig, är för det första att strunta i vad andra tycker (framför allt vad man tror att andra tycker) och för det andra att som minimum gå efter vad arrangören kräver eller man själv känner. Har du overall och vill använda den - gör det. Har du inte overall och inte rejsar är det kanske inte livsviktigt att springa iväg och köpa FIA-godkänd overall för att köra på banmöten. Långärmat i bomull och långbyxor funkar bra. Gällande säkerhetsaspekter tycker jag att Christian M. m fl täckt upp det bra. _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
OM man sitter här och läser och följer vad alla skriver så får man fram en sak. ALLA är helt överens om att man ska ha overall och säkerhet i suynnerhet högt på listan. Frågan är ju bara om klubbarna som arrangera utnyttja detta nu? Självklart positivt.
Kanske ställer krav på en overall i folkraceklass, handskar och hjälm. I mot prestation kan dom ju lova högre säkerhet. Nackdelen med säkerhet är att det kostar pengar. Men har man råd med en dyr bil som man åker SEX månader per år i och samtidigt ha en bil som man bara ha på vintern. Har man inte råd med nån extra hundralapp för att åka säkrare då? Mitt råd till dom som inte anser sig ha råd. Sälj den fina bilen och håll er på läktaren. Eller nöj er med att åka lagligt på vägen. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
Det är inte bara en fråga om att ha råd, utan också hur man prioriterar. Skall jag exempelvis satsa på en säkerhetstank eller en bra overall, eller en hjälm med HANS istället för en ordentlig bur? Kanske tycker jag 6p-bälte är viktigare än Nomex-underställ och att en brandsläckare är bättre än ett par handskar. Det vore förstås trevligt att ha råd med allt, men har man inte det måste man prioritera och kanske samla på sig utrustning allt eftersom. Att man har en fin bil betyder inte automatiskt att man har råd med allt, vissa kanske får leva på vatten och bröd ibland för att få ihop det. Så länge det handlar om deras egen säkerhet förstår jag inte varför man skall göra prioriteringarna åt dem - klarar dom inte det själva?
Nej, racingoveraller är såklart fina och bra, men jag ser det inte som självklart att alla skall ha dem. |
Utan att jag kan redogöra för varför, så blev ordningen för mig: skor (hade sen kartingen...) båge stolar 6-punktsbälte handskar "riktig" hjälm och overall (3-lagers Nomex) Snap-off Balaklava (på gång) Underställ (sen...) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
Jag prioriterar ungefär likadant. Bur, bälten och stol är en del av bilbygget, så det kommer ju i först. Resten försöker jag ta när jag vet att det inte går ut över körandet. Måste jag exempelvis välja mellan en overall och lite bilkörning så är valet för mig rätt enkelt. Grejen är ju att jag kör inte bil för säkerheten, utan jag tänker på säkerheten för att även i fortsättningen kunna köra bil.
|
Ett första steg kan ju vara att alla klubbar rekomenderar overall i sina träffinbjudningar.
Jag är personligen lite emot overall pga det ger lite mycket race vibbar. Dvs nytillkomna banåkafrälsta kan få för sig att man ska köra i sprintracetempo. Gatbilsbanåka - ta det lugnt, ha marginaler. Race - full fart om man vill. Men det finns många vinklar på frågan självklart. Det jag absolut helst skulle vilja åtgärda, dvs högt upp i prio, är att sitta längre ner i bilen. Som det är nu så hukar jag och har ändå hjälmen dikt an mot taket. Inte bra.... _________________ ![]() |
Finns det inte nåt piller att äta så att man stannar i växten? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
*uppar lite*
Satt just och funderade på samma sak som denna tråd handlar om. Så... Hur många här kommer köra med overall sommaren 2006? ![]() /M, som lovat flickvännen att akta mig för ev. eld... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12036 besök totalt |