Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft?
1, 2   >>
14368 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Garagedomkraft?

Var handlar man en höglyftande Garagedomkraft till ett VETTIGT pris?

Tittade på AC som ju givetvis är perfekt men kostar 6-7 tusen kronor . Förslag någon?

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Garagedomkraft?

964RS skrev:

Tittade på AC som ju givetvis är perfekt men kostar 6-7 tusen kronor . Förslag någon?

/Anders

Hur höglyftande och hur låg måste den vara i låga läget?

Bilbutteriks större domkraft lyfter hyfsat högt, en 20 minuter svarvjobb gör du en förlängningshylsa att sätta under lyftkoppen så får du upp bilen 25cm till. Brukar räcka för de flesta om man kan lyfta i 2 steg.

Klart billigt i alla fall och fungerar.

Täby
Här sen Nov 2002

Re: Garagedomkraft?

964RS skrev:

/Anders

Hej Anders
Är det något speciellt du ska använda domkraften till ?
Har precis tagit ur och i motorn på min bil så jag har fräscha erfarenheter thumbs up

Köpte en sån här på Mekonomen, dom hade specialpris på dom, hade kostat 4.500 betalade 2.700.
Den finns i lite olika varianter, har väldigt låg "lägsta höjd" och min lyfter 50 cm tror jag, finns en variant som lyfter 80 cm också.

När jag plockade ur motorn så var lägsta punkten på bakskärmen drygt 90 cm ovanför marken.
Jag använde min 50 cm lyft + en ca 20 cm hög och väldig fet "planka", lyfte mellan hjulhubbarna bak, funkade för mig.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tack Rolle och Stefan,

Citat:
Hej Anders
Är det något speciellt du ska använda domkraften till ?
Har precis tagit ur och i motorn på min bil så jag har fräscha erfarenheter

Köpte en sån här på Mekonomen, dom hade specialpris på dom, hade kostat 4.500 betalade 2.700.
Den finns i lite olika varianter, har väldigt låg "lägsta höjd" och min lyfter 50 cm tror jag, finns en variant som lyfter 80 cm också.

Jag kan inte påstå att jag planerat att lyfta ur motorn inom det närmsta men det kommer en dag och då känns det ju bra att ha köpt rätt domkraft från början. Nu är det ju inte världens bästa markfrigång på våra bilar och låg lägsta höjd är ju ett krav om man inte skall konstra med en massa bräder under hjulen.
Skall titta lite mer på Mekonomens utbud, den där på 80 verkar ju vara intressant.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Dan Johansson skrev:
http://www.blocket.se/view/5082122.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
går säkert att pruta nån krona på ..

http://www.blocket.se/view/5044573.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&am . . . .
ser ltie sliten ut, men Nike är jue kvalitet ....

http://www.blocket.se/view/4628001.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&am . . . .
oxå hyfsat pris ...

Uj uj, den översta ser bra ut , den prutar du ner och plockar du upp i samband med banmötet i helgen
Men jag skulle inte ha tillräckligt med svängrum för den i mitt garage

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
Dan Johansson skrev:
http://www.blocket.se/view/5082122.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
går säkert att pruta nån krona på ..

http://www.blocket.se/view/5044573.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&am . . . .
ser ltie sliten ut, men Nike är jue kvalitet ....

http://www.blocket.se/view/4628001.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&am . . . .
oxå hyfsat pris ...

Uj uj, den översta ser bra ut , den prutar du ner och plockar du upp i samband med banmötet i helgen
Men jag skulle inte ha tillräckligt med svängrum för den i mitt garage

Den ser verkligen kanon ut, 10 ton och allt. Då kunde man ju köpt en vanlig Porsche med AC, elhissar, sollucka, tjockare rutor och sånt istället för en lättviktsversion .

Faktum är att det är en AC precis som jag kollat på innan, frågan är bara hur stor 10 tonnaren är? Får in och kolla på ACs hemsida.

Det blir inget banmöte denna helgen tyvärr, men nästa helg då är det premiär med nya bilen. Skall försöka fixa bromskylningen tills dess.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tyvärr för hög i "näbbet".

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

Använder bla julas höglyftande som lyfter max 800mm-har haft denna 5-7 år nu och funkar hyfsat- enda nackdelen är ventilen för sänkningen känns lite "billig" man får ej ta i så hårt när man låser den i lyft läge-då blir den lite hastig på sänkningen.
Rekomenderas iaf. pris nu 2795:-
När vi ändå babblar lyfta bilen så kan jag rekomendera Biltemas pallbockar med "kuggstång" har fyra av den röda större modellen och fyra gula mindre-mycket smidigare än klassikerna med sprintar och hål som sällan stämmer med önskad lyfthöjd. thumbs up
Mvh.

Täby
Här sen Nov 2002

Dresa skrev:
Använder bla julas höglyftande som lyfter max 800mm-har haft denna 5-7 år nu och funkar hyfsat- enda nackdelen är ventilen för sänkningen känns lite "billig" man får ej ta i så hårt när man låser den i lyft läge-då blir den lite hastig på sänkningen.
När vi ändå babblar lyfta bilen så kan jag rekomendera Biltemas pallbockar med "kuggstång" har fyra av den röda större modellen och fyra gula mindre-mycket smidigare än klassikerna med sprintar och hål som sällan stämmer med önskad lyfthöjd. thumbs up
Mvh.

Håller med om Biltemas stora röda pallbockar som jag just nu har till låns, mycket stabila och bra.

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Eller så kan du låna min AC... Om du ber snällt....

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tack Patrik,

Men så många gånger som jag skall hissa bilen upp och ner för att polera underredet från tungt vägande gruskorn kommer jag att slita ut den i förtid.

Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Staffan Bergholm skrev:
Dresa skrev:
Mvh.

Håller med om Biltemas stora röda pallbockar som jag just nu har till låns, mycket stabila och bra.

Biltema säljer ju inte de "snabblyftande" pallbockarna längre, men Harald-Nyborg har dem..

2 ton 2st 109:-
3 ton 2st 149:-
6 ton 2st 199:-

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

964RS skrev:
Tack Patrik,

Men så många gånger som jag skall hissa bilen upp och ner för att polera underredet från tungt vägande gruskorn kommer jag att slita ut den i förtid.

Anders

Då kan du ju ta mina samtidigt....

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Galne skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Dresa skrev:
Mvh.

Biltema säljer ju inte de "snabblyftande" pallbockarna längre, men Harald-Nyborg har dem..

2 ton 2st 109:-
3 ton 2st 149:-
6 ton 2st 199:-

Har biltema slutat med dom? dom är verkligen hur bra som helst, har ett par liknande själv!
Överskottsbolaget säljer dom oxå, iaf här i Umeå.
Dom stora 6t är då gråa och kostar 249:-/par om jag inte minns fel.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Hittade av en händelse en domkraft som jag är supernöjd med. Såg en annons från en firma som heter verktygsboden i Borås. De säljer en race-domkraft för 1550 kr. Den är stor och stadig med många delar i aluminium. Den lyfter max 45 och lägst 9 vilket gör att den går in under min sänkta bil utan träklossar etc. Du får ut nästan hela lyfthöjden på bara 2 pumptag. Maxvikt är "bara" 1350 kg, men eftersom man sällan lyfter hela bilen på en gång så bör det inte vara ett problem för någon med normala bilar. Mer info hittar ni på:

http://www.verktygsboden.se/?id=61101

djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Eftersom jag har stora problem med att hitta ett vettigt garage här i stockholmsområdet för mekarbeten och sådant har jag tyvärr börjat tänka på att utföra mekarbeten i mitt trånga garage.. Eftersom jag kommer vilja arbeta under bilen måste jag köpa mig en fin domkraft nu.. Problemet är ju som sagt att garaget är rätt trångt vilket gör att bilen kommer stå rätt nära väggen till garaget... Finns det någon domkraft som kan fungera för mig?

Jag hittade den här på biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId=8278 . . . .
Det fina med den är att den har ett "svängbart pumphandtag" vilket skulle hjälpa nära väggen. Men priset gör mig väldigt tveksam på kvalitén...

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

djungel-Jim skrev:
Eftersom jag har stora problem med att hitta ett vettigt garage här i stockholmsområdet för mekarbeten och sådant har jag tyvärr börjat tänka på att utföra mekarbeten i mitt trånga garage.. Eftersom jag kommer vilja arbeta under bilen måste jag köpa mig en fin domkraft nu.. Problemet är ju som sagt att garaget är rätt trångt vilket gör att bilen kommer stå rätt nära väggen till garaget... Finns det någon domkraft som kan fungera för mig?

Jag hittade den här på biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId=8278 . . . .
Det fina med den är att den har ett "svängbart pumphandtag" vilket skulle hjälpa nära väggen. Men priset gör mig väldigt tveksam på kvalitén...

Köp något större. 350mm "högsta höjd" kommer du inte långt med..
Ibland kan man om det är trångt kapa ett rör till egen lämplig längd att pumpa med, det blir lite tyngre men det får man väl ta ibland.
Själv har jag pumpat domkraft med en skruvmejsel modell större vid ett antal tillfällen.

Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Vi köpte en domkraft som var kanonbra för ett par veckor sedan, lätt men ändå robust och man kommer under låga bilar.

http://www.dalhems.com/nyheter/nyhetsbilder/domkr.jpg

en bit ner på sidan http://www.dalhems.com/nyheter/news.html

Fixhult
Här sen Apr 2004

Sålde min sista räserdomkraft från HarborFreight igår för 1100:-.
Det var visserligen inte snabbmodellen men den är rätt smidig (lättare att bära runt i garaget än att rulla den).

Den Dalhems säljer har fördelen att skaftets låsskruv inte sitter "uppåt" när man har skaftet i horisontellt läge. Min blir 2cm högre där för det

bild från Dalhems

bild från Harborfreight, detta är rapidpumpvarianten

Men det hade varit roligare med en likadan fast längre i kroppen så att den kom ännu längre in och kunde lyfta 45cm åtminstonde. Med de små har man svårt att få upp saker på pallbock i ett tag (utan att det skjuver iväg bilen över golvet). Med en liten och lätt bil behöver domkraften inte lyfta mer än 1 ton (ger ju lite marginal för att lyfta den tyngre halvan) heller för den delen.

mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft?
1, 2   >>
14368 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande