Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13666 besök totalt |
1550, med mig, 15liter soppa, baslåda och annat junk. Runt 1420 skulle den nog väga.
Detta enligt vågen på soptippen ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Då har jag varit på vikten... typ +/- 10kg noggrannhet (eller skal man säga missvisning?
![]() Som fuling tidigare sa - jag får hällre inte detta att stämma ihop!!! :-(, och jag funderar på om det är något mycket basic fysik jag glömmer här. ok, här ar talen från vikten, jag väger in rätt under 90kg, och jag vil tro (ska kolla exakt senare) att det var 20 liter på tanken. Bil utan förare: 1090kg Bil med förare: 1190kg Sen vägde jag akslarna och höger/vänster hjulpar: Framaksel: 590kg Bakaksel: 600kg Vänster hjulpar: 610kg Höger hjulpar: 560kg Detta stämmer ju rätt bra med totalvikt med förare. Så till hjulvikterna. Vi körde bilen mot vikten så att 1/4 av bilen var över vikten. Talen i parantes är utan förare: VF: 280 (260) HF: 240 (230) VB: 270 (230) HB: 270 (250) Problemet uppstår när jag sammanliknar akselvikt fram med hjulvikter fram. VF+HF == 520kg - 70kg mindre än jag ville tro det skulle vara... VB+HB == 540kg - 60kg mindre..... Är det värkligen så betydelsesfullt att grunden är helt plan? Jag tror den var rätt plan, men jag är inte säker. Som sagt - det värkar vara nån parameter jag glömmer när jag reknar aksel vs. hjul+hjul... får värkligen det ena hjulet sin rejäla andel vikt när dom andra tre står på fast grund? HJÄLP!!!!! :-) _________________ Orjan Sandland |
||||
Borde det inte gå att hitta den "ofjädrade" hörnvikten med hjälp av axelvikt och sidovikt. Så fort det är nåt som är ojämnt som hjälper ju fjädrarna till att knasbelasta vågen (bilen "vickar").
Sen vet jag inte vad man skall ha den ofjädrade hörnvikten till, men det är väl det enda värde man kan få när man inte vet hur bra i våg det är. Baserat på dina data ovan: VF 300 HF 287,5 VB 302,5 HB 290 Summa 1180 Men jag kan vara ute och cykla också. om du har nära till vågen så testa vad skillnaden blir om du använder 10mm planka under motstående hörn (dvs under HB om du väger VF), det kan ge en vink om hur känsligt det är. |
||||
(1)=Hjulsta vågen
(2)=riktig 4punktsmäting med vågar med tol +-0,5kg Med(1) Utan(1) Med(2) Utan(2) tot 1080 1020 1080 1004,5 Bak 440 400 430,5 394 Fram 640 600 649,5 610,5 H-sida 540 520 531,5 511,5 HF 340 320 333 325 HB 240 220 198,5 186,5 V-sida 560 500 548,5 493 VF 340 320 316,5 285,5 VB 260 240 232 207,5 _________________ Johan Sjölinder |
||||
Leta upp en bilvåg som polisen använder för att väga lastbilar?!
De brukar vara i funktion dygnet runt. De ska ju vara exakta. Iofs är de på tiokilosintervaller (på den jag lånar) , men det ger ju en vink om var bilen håller sig viktmässikt. |
||||
Det är en slik våg jag har brukt nu... inte särskild noggrann nej. _________________ Orjan Sandland |
||||
Tittar man på mina vikter på lastbilsvågen(+-20kg) kontra den riktiga mättningen ser man att bak och fram ligger drägligt. Höger och vänster sida också. Skiljer ca max 2%.
Men därimot enskilad hjul är hel åt he..... ![]() Min bil vid den riktiga mätingen sklijer det bara 0,4% mellan diagonalerna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om man ändå är vid hjulsta vågen så kan man åka in i industriområdet Lunda där inne och göra en kontrollmätning på HA Industri. dom fakturerar på vikten så den vågen borde ju följa nån slags calibrering av den vågen... Dessutom är den vågen med belysta siffror som hjälper om man är ute i mörkret...
Calibran, med mig och ca 25 l soppa: ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Jag var på Trollenäs Lokalförening och fick mig en vågsedel inför reg.besiktningen. På lappen står det 1160kg (+/-10kg). Detta var med nära nog full tank (60l) och utan mig i.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag var och vägde Golfen igår. 1500 kg varav 820 på framaxeln och 760 kg på vänster sida med mig bakom ratten och full tank. I vikten ingår även baslådan och 4-tums utblås.
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Bruksbilen, Audi A4 Avant -97 vägdes vid regbesiktning. Fulltank, full spolarbehållare, stort batteri, tungt reservdäck, extra verktyg under bagegolvet, dragkrok, cd-växlare, gammal jättestor motorola bil telefon. endast förare saknades: 1310kg
Tävlingsbilen, Alfa 75 3.0 ca 1030 utan bränsle och förare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
De e nära nog hopplöst å rulla upp ett hörn i taget på en våg och få justa siffror. Det behövs bara några mm i nivåskillnad på marken för att det ska pipa iväg. Och självklart så är marken hörnvis då mm-metrarna åt fel nåvå också. Har vi en racebil med 10kg/mm i hjulkonstant så blir det riktigt fel även om vågen väger rätt.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Lådbilen vägde c:a 680 kg med 10 liter bensin och 70 kg förare för ett år sedan på soptippens våg i Eskilstuna.
Skall jobba på att få ner förarens vikt igen från nuvarande 75 till åtminstone 70 kg igen. Billigaste sättet att trimma bilen på! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
-Hur stor nivåskillnad är acceptabel per hörn när man skall placera ut sina vågar? Handlar det om tiondelar av mm tro (funderar på att göra en budget-badrums-vågs-corner-vikt installation i garaget)? _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Ju hårdare bil ju nogrannare måste man vara. Dels ska alla vågar vara på samma höjd och dels måste de vara i våg. På riktigt hårt fjädrade racebilar med duktiga piloter brukar en skillnad på ngt av fjädersätena på ngn mm kännas enligt utsago. Jag skulle vilja säga att använder man sig av en enklare modell av "roterandelasertripod" så får man det nog så exakt man kan/behöver. Tillräkligt för en garagesetup osv kan jag inte uttala mig om säkert, men jag kan tro lite. Men man borde iaf kunna ta sig närmre sanningen än tidigare iaf om man är nogrann. Annars får man höra av sig till ngn som har justerbart setupbord och proffsvågar... ![]() |
||||
Har vi en fjäder-hjulkonstant på 10kg/mm så ger 1mm 10 kg diaonalfel på mätningen. 1 mm är ju tämligen lite över säg 2,5 meter. Nu är 10 kg/ mm lite sportig fjädring så 5 kg/mm kanske är närmare sanningen för många bilar. Så vi ser med ledning av den fjäderkonstant som bilen har vilka marginaler vi kan tolerera. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Intercomp har en Laser pad Leveling System (för £315+VAT) som är graderad i 0.1 grader. Dvs om jag räknat rätt(?) på min MOG diagonal ~2900mm blir 0.1grader = ~5mm. Tycker att man borde komma lika bra eller bättre med en "roterandelasertripod" som du säger Andreas. Undrar hur bra det blir med långa vattenpass av bra kvalitet?
Gäller nog att lägga lite tid på att bygga ett robust och tillförlitligt system så man får bra repeterbarhet också. EDIT: ....har än så länge aldrig räknat på vilka fjäderkonstanter jag har Tillbaka on Topic förresten.... MOGen är invägd på 610kg 7en 550kg på Bilprovningens våg Lolan vägde 480kg enligt vagnsboken från -85 Själv väger jag ~72-73 kg plus hjälm och overall. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 13666 besök totalt |