Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrsystem
<<   1, 2, 3, 4
10218 besök totalt
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Göran Malmberg skrev:

Jo, det är brukligt. Moderna ecu:s är gjorda så att dom känner av impedansen och kopplar in peak and hold med automatik. Men finns inte denna funktion så gäller motståndstrixet.


Det är väl snarare så att styrutgångarna är isåfall egentligen är peak-hold "hela tiden", men när man använder vanliga högohms spridare kommer peak-strömmen aldrig att kunna nå 4A och styrkretsen använder således istället sin timeout för att växla över till hold-läge på 1A.

Att använda motstånd är inte att rekommendera, spridarens kapacitet & kontrollbarhet sjunker drastiskt. Jag har kört så tidigare, på tomgång (~1300 rpm) hade jag ett öppningstid på ca 2 ms med ett lambda på ~0,9. Lägre än så gick inte att gå, då stannade motorn.

Nu har jag äntligen fått klart min styrbox för p/h baserad på LM1949-kretsen, det tog sin lilla tid att sortera ut diverse störningar och trasligheter kring detta. Databladets exempelkretsar var inte 100% bra, det var lite fula självsvängningar på styrutgången till drivtransistorn. Löste sig senare efter att jag fått tips från en amerikan som jag haft kontakt med, han har ett helt egetutvecklat sprut och använder också LM1949.

Nåväl, efter inkopplande av styrboxen mellan mitt MBE 970 och spridarna så gick bilen fett - minst sagt.. Den startade knappt. Efter lite justeringar hamnade jag på runt 0,5 ms insprutningstid, ~1100 rpm tomgångsvarv och ett stabilt lambda på 1.00. Snacka om skillnad.. Håller på att ta fram ett slutgiltlig mönsterkort nu, därefter hamnar det hela i bilen + total ommappning av bränslet.

_________________
Johan H
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
super7 skrev:
Är det remskivan på vevaxeln man ser?

Ja, det är remskivan på utgående vevaxel som jag har tagit ett kort på.
60-2 skivan kommer att svarvas upp innefrån så att den passar över "konan" på
baksidan och passar på den lilla sargen innan rembanan.
Där kommer den TIGas fast på remhjulet.
Efter de skall den upp i svarven igen och kolla att den är rak och fin.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan H skrev:

Det är väl snarare så att styrutgångarna är isåfall egentligen är peak-hold "hela tiden", men när man använder vanliga högohms spridare kommer peak-strömmen aldrig att kunna nå 4A och styrkretsen använder således istället sin timeout för att växla över till hold-läge på 1A.

Att använda motstånd är inte att rekommendera, spridarens kapacitet & kontrollbarhet sjunker drastiskt. Jag har kört så tidigare, på tomgång (~1300 rpm) hade jag ett öppningstid på ca 2 ms med ett lambda på ~0,9. Lägre än så gick inte att gå, då stannade motorn.


Min beskrivning gick mest ut på att få en bildlig beskrivning som alla snappar lätt.

Visst är det så att motstånd inte är någon bra lösning, den gäller bara om man befinner sig i en situation som framtvingar eller att det är en självvald lösning. Hur som helst, det är i sådant fall noga med RÄTT motstånd. Ex 3 ohm spridare och 15w vid 14 volt ger 14/roten ur (15/3)-3= 3,3 ohm. Om vi valt 6,8 ohm skulle vi bara få 6W till spridaren. Och då går det liksom inte så bra längre.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Göran Malmberg skrev:

Min beskrivning gick mest ut på att få en bildlig beskrivning som alla snappar lätt.


Japp, förstod det. Vidareutvecklade den lite bara eftersom jag har testat en del kring detta.

Numera finns det flera tillverkare som säljer färdiga drivsteg för p/h spridare om man vill kunna köra dessa tillsammans med ett vanligt styrsystem, bland annat AEM: http://www.aempower.com/default.asp och denna: http://www.zzperformance.com/products1.php?id=187.

_________________
Johan H
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Johan H skrev:
Kenson skrev:
PS Hoppas att ni inte tolkar detta som "reklamfärgat" då jag själv använder SM4. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Kan ju passa på att säga att jag helt klart skulle välja tex Nira framför bland annat AEM trots att AEM på pappret har massor med fina funktion.


Vilka andra sprut har du tidigare haft till dina motorer?

För jag antar att de positiva reaktionerna ang Autronic måste baseras på praktiska erfarenheter av andra sprut och inte bara på teoretiska featurelistor från tillverkare?


Haltech, Autronic, AEM, Map ECU, HKS VPC, Apexi, Link, Motec är de system jag huvudsakligen använt. Till det aderar jag "hörsägen" och kamraters erfarenheter av ytterligare system.

Jag gillar inte featurelistor för då kan man tex få för sig att AEM är bra... Men featurelistor är ju också till hjälp när det gäller om systemet klarar de funktioner och in/ut-gångar man behöver. Tex så ser man ju direkt att Nira inte klarar av en V8 fullt ut.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Kenson skrev:
Haltech, Autronic, AEM, Map ECU, HKS VPC, Apexi, Link, Motec är de system jag huvudsakligen använt. Till det aderar jag "hörsägen" och kamraters erfarenheter av ytterligare system.
Jag gillar inte featurelistor för då kan man tex få för sig att AEM är bra... Men featurelistor är ju också till hjälp när det gäller om systemet klarar de funktioner och in/ut-gångar man behöver. Tex så ser man ju direkt att Nira inte klarar av en V8 fullt ut.


Featurelistor kan ha motsatt effekt också. MBE's featurelistor visar vad sprutet kan göra, men ljuger en smula..

Varje box är byggd på beställning och anpassad efter tänkt applikation. Alla funktioner kan inte användas i kombination med varandra, tex. kan man inte ha tomgångsmotorstyrning om man vill ha laddtrycksstyrning. Det står det inget om i featurelistorna, vilket är lite trist om man skulle upptäcka det efteråt.

_________________
Johan H
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Nu är toppmatningen och hylsorna som näms ovan i NTC fräsen under bearbetning...
Syrafast rostfritt blir fuelrailen i och distanshylsorna mot insuget blir gjorda av
oljefast plastmatrial.

Nästa vecka kan jag visa bilder på hur de blev

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kenson skrev:
Johan H skrev:
Kenson skrev:
PS Hoppas att ni inte tolkar detta som "reklamfärgat" då jag själv använder SM4. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Kan ju passa på att säga att jag helt klart skulle välja tex Nira framför bland annat AEM trots att AEM på pappret har massor med fina funktion.


Vilka andra sprut har du tidigare haft till dina motorer?

För jag antar att de positiva reaktionerna ang Autronic måste baseras på praktiska erfarenheter av andra sprut och inte bara på teoretiska featurelistor från tillverkare?


Haltech, Autronic, AEM, Map ECU, HKS VPC, Apexi, Link, Motec är de system jag huvudsakligen använt. Till det aderar jag "hörsägen" och kamraters erfarenheter av ytterligare system.

Jag gillar inte featurelistor för då kan man tex få för sig att AEM är bra... Men featurelistor är ju också till hjälp när det gäller om systemet klarar de funktioner och in/ut-gångar man behöver. Tex så ser man ju direkt att Nira inte klarar av en V8 fullt ut.


Vad är det du inte gillar med AEM och varför anser du att Autronic är bättre? ge konkreta exempel, dvs tala ur skägget människa!

(vill veta, ska själv köpa något av systemen och har inte pysslat med Autronic så ändra gärna min religion!!)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Cobolt skrev:
Kenson skrev:
Johan H skrev:
Kenson skrev:
PS Hoppas att ni inte tolkar detta som "reklamfärgat" då jag själv använder SM4. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Kan ju passa på att säga att jag helt klart skulle välja tex Nira framför bland annat AEM trots att AEM på pappret har massor med fina funktion.


Vilka andra sprut har du tidigare haft till dina motorer?

För jag antar att de positiva reaktionerna ang Autronic måste baseras på praktiska erfarenheter av andra sprut och inte bara på teoretiska featurelistor från tillverkare?


Haltech, Autronic, AEM, Map ECU, HKS VPC, Apexi, Link, Motec är de system jag huvudsakligen använt. Till det aderar jag "hörsägen" och kamraters erfarenheter av ytterligare system.

Jag gillar inte featurelistor för då kan man tex få för sig att AEM är bra... Men featurelistor är ju också till hjälp när det gäller om systemet klarar de funktioner och in/ut-gångar man behöver. Tex så ser man ju direkt att Nira inte klarar av en V8 fullt ut.


Vad är det du inte gillar med AEM och varför anser du att Autronic är bättre? ge konkreta exempel, dvs tala ur skägget människa!

(vill veta, ska själv köpa något av systemen och har inte pysslat med Autronic så ändra gärna min religion!!)


AEM har MASSOR med funktion och är "plug and play" till vissa bilmodeller dessutom så ser mjukvaran lättanvänd ut vid första titten. Dessa saker gör att man blir riktigt sugen på systemet.

Den kritik jag riktar mot AEM här har jag också fått bekräftad av många andra som testat systemet.

Mjukvaran är svårjobbad under mappning då det krävs massa musknappande och fixande medans man kör vilket givetvis gör det svårt. Grafik i all ära men det suger när man är ute och mappar på vägen.

Programvaran visar inte på något tydligt sätt om en funktion är på eller inte. Alltså man kan sitta och rycka och dra i någon grafisk tabell och så tycker man inte att det händer något och så är det helt enkelt som så att funktionen inte är påslagen men detta markeras ingenstans. Förvirrande speciellt om man utgår från någons mapp.

Man mappar soppan i tid istället för volymetrisk effektivitet/fyllnadsgrad. Detta gör det mycket knöligare att få det rätt och få bilen att gå jämt och fint.

Systemet är väldigt instabilt och påverkas otroligt mycket av lufttemper och yttertemp mm. Exempel är att man mappar till tomgången så den går på perfekt lambda. Kör en liten sväng och kommer tillbaks och låter det gå på tomgång och bilen står då och hoppas upp och ner mellan tre celler och lambdan är åt hvete och pendlar mellan lean och rich. Det finns givetvis kompenseringstabeller för detta men sådan skall bara funka från början tycker jag då det är "enkel" matematik.

Supporten är helt otroligt dålig. Det kan gå veckor innan man får tag på någon som kan något. Detta gällde supporten under förra sommaren/hösten, kan ju ha blivit bättre nu.

Garantiproblem. De vägrar ge support eller garanti på system som inte är sålda av rätt agent i europa. Med andra ord så är typ alla AEM helt utan support och garanti här i sverige.

Autotune säger de att de har men den kan inte på något sätt liknas med autotune på tex Autronic. AEMs lösning är helt enkelt bara en loggfunktion som loggar ett antal mätvärden i en cell och sedan får man själv göra förändringen. Autronic ändrar automatiskt till rätt lambda medan man kör. Med andra ord en riktig automatmappning.

Det var väll ungefär det


Jag har ju givetvis inte hunnit testa SM4 i verkliga livet eftersom det är helt nytt men om man tänker på hur SM2 var och adderar allt jag saknade med den (plus massor mer" så får man en SM4. SM4 är en dräpare tror jag Att man "fritt" kan skapa sina egna funktioner är ju hur tufft som helst. Tex skulle man lätt kunna mappa acceleration mot hur hårt stödhjulen tar i asfalten på en dragracebil

Kom ihåg att det är inte massor med lastpunkter som avgör om ett system är bra eller inte. Det är hur få punkter man behöver mappa för att få bilen att gå bra som är avgörande. Folk stirrar sig blinda på fel saker...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Tackar för infon!

Helt klart matnyttigt, ska gräva vidare i det och helt klart ha dina erfarenheter i åtanke under vidare grävande! thumbs up

Ang AEM:
På supportfronten så ser det dock ut att ljusna, Micke på Speedworks drar över till USA den 12:e för att sitta i skolbänken hos AEM och dom blir efter det auktoriserade.

AEM släpper även strax sin "öppna" box som inte är plug n play.

Kompensationstabellerna vet jag att det är många som slitit sitt hår över, samtidigt så är det många som anser att det är den största styrkan hos sprutet, speciellt tillsammans med alla ingångar.

Autronic:

Går det att på autronic köra autotune på flera stageade injectorer sekventiellt per cylinder och hur många injectorer klarar den nya boxen som är på väg?

Hur pass mycket "logik" kan man bygga upp bakom funktionerna, dvs går det att mappa mot "allt" ?
Har dom flera EGT och bredbandslambdaingångar?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Göran Malmberg skrev:
Just ja, det borde jag säga. Göteborg ligger en bit bort. Jag vet inte vad NIRA har för gubbar där. Men slå på nätet och ring till dom så får du besked. Men folk som kan ställa in sprut kan klara NIRA också. Tja, det är ju vissa bekymmer med sådant här, men jag tycker man ska ha en box som är öppen att programmera
själv, man kommer till det läget förr eller senare.
Göran Malmberg


www.etapp.se ligger i GTB och dom hjälper mig med min bil och NIRA hör av dig till dom om du är intresserad!

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Svaret va tydligen i senaste laget :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Kenson skrev:
Det är himla kul att Svenska Nira finns och bygger så fina system. Att de är väldigt trevliga och kunniga är också trevligt. Har man en fyrcylindrig (eller fem) överladdad motor som inte behöver massor med funktioner som tex launch, flatshift, ALS, traction control, ramp up mm så är det ett lysande system. Programvaran är också väldigt fin och vettigt upplagd.


Flera av bokstavskombinationerna vet jag inte om Nira har(och vet inte heller vad dom betyder) men enligt dom själva har dom en av dom mer avancerade ALS(Anti Lag System) på marknaden eftersom NIRA hela tiden sonderar terrängen mot EGT:n
Har dom inte Launch Control, det var mer än jag visste..?

Många problem tror jag kan unvikas just med EGT funktionen som är direktkopplad mot boxen.. Supran från Norge som toppfartstestade nere på Autobahn för High octane hade antagligen sluppit renovera sin motor om han haft den funktionen i sitt Autronic..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Göran Malmberg skrev:
Bo Danerius skrev:
Göran Malmberg skrev:
Vi har ett på min sons dragster P 1800:a.
Göran Malmberg

Een svart P1800 som gjorde en monster-wheelien på Tullinge i somras? /Bo


Det är den bilen.
Göran Malmberg


Lekkert. En mycket trevlig bil

Var det inte den som missade en start o samtidigt missade ett jänkejärn med drivaxelknäck som hamnat i fel körbana? När motståndaren hittade tillbaks så plattade han o körde en halvhyfsad tid?

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Navy Boi
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kenson skrev:
Det är himla kul att Svenska Nira finns och bygger så fina system. Att de är väldigt trevliga och kunniga är också trevligt. Har man en fyrcylindrig (eller fem) överladdad motor som inte behöver massor med funktioner som tex launch, flatshift, ALS, traction control, ramp up mm så är det ett lysande system. Programvaran är också väldigt fin och vettigt upplagd.

MEN vill man ha ett beprövat system som har alla "features" och utgångar som behövs för motorer med fler cylindrar och som funkar med alla sorters givare (inte bara bosch) så måste man titta på andra system. När Nira kommer med nästnästa version (nästa sommar förhoppningsvis) så skall jag överväga det systemet men fram till dess så är ju nya Autronic SM4 oslagbart när det gäller prestanda och dessutom pris. Jag vågar påstå att med SM4 så placerar sig Autronic i den absoluta toppen trots att priset ligger i nivå med de "billigare" systemen. Motec mm får passa sig, de har blivit omkörda av ett "sniksystem"

PS Hoppas att ni inte tolkar detta som "reklamfärgat" då jag själv använder SM4. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Kan ju passa på att säga att jag helt klart skulle välja tex Nira framför bland annat AEM trots att AEM på pappret har massor med fina funktion.



-"Ramp up"- vad är det?
-såg i en annan tråd att Kenson skrev om att SM4:ans autotune var 100ggr snabbare nu!!! vad innebär det? det är ju hela tiden lambdasonden som sätter tidsgränserna?

Är det så att SM4:ans anpassningsverktyg ser ut precis som förut?
Gå in och kolla på www.niramotorsport.se där står det att NIRA har launch, ALS, autofuel calibration som automatiskt uppdaterar bränsletabellen.

Är det någon här som kan tala om för mig hur mycket effekt man får eller soppa man sparar på en v8 om man har ett system som styr alla 8:a spridare för sig istället för 2 och 2 som NIRA gör? I NIRA fallet innebär de att sluttidpunkten för insprutningen skiljer sig 90 grader mellan de 2 cylindrarna relativt TDC.

_________________
Tomas Olofsson
Citera
Skruva banåkabil
Styrsystem
<<   1, 2, 3, 4
10218 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande