| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 10218 besök totalt |
Det är väl snarare så att styrutgångarna är isåfall egentligen är peak-hold "hela tiden", men när man använder vanliga högohms spridare kommer peak-strömmen aldrig att kunna nå 4A och styrkretsen använder således istället sin timeout för att växla över till hold-läge på 1A. Att använda motstånd är inte att rekommendera, spridarens kapacitet & kontrollbarhet sjunker drastiskt. Jag har kört så tidigare, på tomgång (~1300 rpm) hade jag ett öppningstid på ca 2 ms med ett lambda på ~0,9. Lägre än så gick inte att gå, då stannade motorn. Nu har jag äntligen fått klart min styrbox för p/h baserad på LM1949-kretsen, det tog sin lilla tid att sortera ut diverse störningar och trasligheter kring detta. Databladets exempelkretsar var inte 100% bra, det var lite fula självsvängningar på styrutgången till drivtransistorn. Löste sig senare efter att jag fått tips från en amerikan som jag haft kontakt med, han har ett helt egetutvecklat sprut och använder också LM1949. Nåväl, efter inkopplande av styrboxen mellan mitt MBE 970 och spridarna så gick bilen fett - minst sagt.. Den startade knappt. Efter lite justeringar hamnade jag på runt 0,5 ms insprutningstid, ~1100 rpm tomgångsvarv och ett stabilt lambda på 1.00. Snacka om skillnad.. Håller på att ta fram ett slutgiltlig mönsterkort nu, därefter hamnar det hela i bilen + total ommappning av bränslet. _________________ Johan H |
||||||||
Ja, det är remskivan på utgående vevaxel som jag har tagit ett kort på. 60-2 skivan kommer att svarvas upp innefrån så att den passar över "konan" på baksidan och passar på den lilla sargen innan rembanan. Där kommer den TIGas fast på remhjulet. Efter de skall den upp i svarven igen och kolla att den är rak och fin. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Min beskrivning gick mest ut på att få en bildlig beskrivning som alla snappar lätt. Visst är det så att motstånd inte är någon bra lösning, den gäller bara om man befinner sig i en situation som framtvingar eller att det är en självvald lösning. Hur som helst, det är i sådant fall noga med RÄTT motstånd. Ex 3 ohm spridare och 15w vid 14 volt ger 14/roten ur (15/3)-3= 3,3 ohm. Om vi valt 6,8 ohm skulle vi bara få 6W till spridaren. Och då går det liksom inte så bra längre. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
Japp, förstod det. Vidareutvecklade den lite bara eftersom jag har testat en del kring detta.
Numera finns det flera tillverkare som säljer färdiga drivsteg för p/h spridare om man vill kunna köra dessa tillsammans med ett vanligt styrsystem, bland annat AEM: http://www.aempower.com/default.asp och denna: http://www.zzperformance.com/product _________________ Johan H |
||||||||
Haltech, Autronic, AEM, Map ECU, HKS VPC, Apexi, Link, Motec är de system jag huvudsakligen använt. Till det aderar jag "hörsägen" och kamraters erfarenheter av ytterligare system. Jag gillar inte featurelistor för då kan man tex få för sig att AEM är bra... Men featurelistor är ju också till hjälp när det gäller om systemet klarar de funktioner och in/ut-gångar man behöver. Tex så ser man ju direkt att Nira inte klarar av en V8 fullt ut. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
Featurelistor kan ha motsatt effekt också. MBE's featurelistor visar vad sprutet kan göra, men ljuger en smula.. Varje box är byggd på beställning och anpassad efter tänkt applikation. Alla funktioner kan inte användas i kombination med varandra, tex. kan man inte ha tomgångsmotorstyrning om man vill ha laddtrycksstyrning. Det står det inget om i featurelistorna, vilket är lite trist om man skulle upptäcka det efteråt. _________________ Johan H |
||||||||
|
Nu är toppmatningen och hylsorna som näms ovan i NTC fräsen under bearbetning...
Syrafast rostfritt blir fuelrailen i och distanshylsorna mot insuget blir gjorda av oljefast plastmatrial. Nästa vecka kan jag visa bilder på hur de blev
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Vad är det du inte gillar med AEM och varför anser du att Autronic är bättre? ge konkreta exempel, dvs tala ur skägget människa!
(vill veta, ska själv köpa något av systemen och har inte pysslat med Autronic så ändra gärna min religion!!) _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
AEM har MASSOR med funktion och är "plug and play" till vissa bilmodeller dessutom så ser mjukvaran lättanvänd ut vid första titten. Dessa saker gör att man blir riktigt sugen på systemet. Den kritik jag riktar mot AEM här har jag också fått bekräftad av många andra som testat systemet. Mjukvaran är svårjobbad under mappning då det krävs massa musknappande och fixande medans man kör vilket givetvis gör det svårt. Grafik i all ära men det suger när man är ute och mappar på vägen. Programvaran visar inte på något tydligt sätt om en funktion är på eller inte. Alltså man kan sitta och rycka och dra i någon grafisk tabell och så tycker man inte att det händer något och så är det helt enkelt som så att funktionen inte är påslagen men detta markeras ingenstans. Förvirrande speciellt om man utgår från någons mapp. Man mappar soppan i tid istället för volymetrisk effektivitet/fyllnadsgrad. Detta gör det mycket knöligare att få det rätt och få bilen att gå jämt och fint. Systemet är väldigt instabilt och påverkas otroligt mycket av lufttemper och yttertemp mm. Exempel är att man mappar till tomgången så den går på perfekt lambda. Kör en liten sväng och kommer tillbaks och låter det gå på tomgång och bilen står då och hoppas upp och ner mellan tre celler och lambdan är åt hvete och pendlar mellan lean och rich. Det finns givetvis kompenseringstabeller för detta men sådan skall bara funka från början tycker jag då det är "enkel" matematik. Supporten är helt otroligt dålig. Det kan gå veckor innan man får tag på någon som kan något. Detta gällde supporten under förra sommaren/hösten, kan ju ha blivit bättre nu. Garantiproblem. De vägrar ge support eller garanti på system som inte är sålda av rätt agent i europa. Med andra ord så är typ alla AEM helt utan support och garanti här i sverige. Autotune säger de att de har men den kan inte på något sätt liknas med autotune på tex Autronic. AEMs lösning är helt enkelt bara en loggfunktion som loggar ett antal mätvärden i en cell och sedan får man själv göra förändringen. Autronic ändrar automatiskt till rätt lambda medan man kör. Med andra ord en riktig automatmappning. Det var väll ungefär det
Jag har ju givetvis inte hunnit testa SM4 i verkliga livet eftersom det är helt nytt men om man tänker på hur SM2 var och adderar allt jag saknade med den (plus massor mer" så får man en SM4. SM4 är en dräpare tror jag Att man "fritt" kan skapa sina egna funktioner är ju hur tufft som helst. Tex skulle man lätt kunna mappa acceleration mot hur hårt stödhjulen tar i asfalten på en dragracebil
Kom ihåg att det är inte massor med lastpunkter som avgör om ett system är bra eller inte. Det är hur få punkter man behöver mappa för att få bilen att gå bra som är avgörande. Folk stirrar sig blinda på fel saker... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||||
|
Tackar för infon!
Helt klart matnyttigt, ska gräva vidare i det och helt klart ha dina erfarenheter i åtanke under vidare grävande! Ang AEM: På supportfronten så ser det dock ut att ljusna, Micke på Speedworks drar över till USA den 12:e för att sitta i skolbänken hos AEM och dom blir efter det auktoriserade. AEM släpper även strax sin "öppna" box som inte är plug n play. Kompensationstabellerna vet jag att det är många som slitit sitt hår över, samtidigt så är det många som anser att det är den största styrkan hos sprutet, speciellt tillsammans med alla ingångar. Autronic: Går det att på autronic köra autotune på flera stageade injectorer sekventiellt per cylinder och hur många injectorer klarar den nya boxen som är på väg? Hur pass mycket "logik" kan man bygga upp bakom funktionerna, dvs går det att mappa mot "allt" ? Har dom flera EGT och bredbandslambdaingångar? _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
www.etapp.se ligger i GTB och dom hjälper mig med min bil och NIRA hör av dig till dom om du är intresserad! Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
Flera av bokstavskombinationerna vet jag inte om Nira har(och vet inte heller vad dom betyder) men enligt dom själva har dom en av dom mer avancerade ALS(Anti Lag System) på marknaden eftersom NIRA hela tiden sonderar terrängen mot EGT:n Har dom inte Launch Control, det var mer än jag visste..? Många problem tror jag kan unvikas just med EGT funktionen som är direktkopplad mot boxen.. Supran från Norge som toppfartstestade nere på Autobahn för High octane hade antagligen sluppit renovera sin motor om han haft den funktionen i sitt Autronic.. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||
Lekkert. En mycket trevlig bil
Var det inte den som missade en start o samtidigt missade ett jänkejärn med drivaxelknäck som hamnat i fel körbana? När motståndaren hittade tillbaks så plattade han o körde en halvhyfsad tid? /Bo _________________ Bo Danerius |
||||||||
-"Ramp up"- vad är det? -såg i en annan tråd att Kenson skrev om att SM4:ans autotune var 100ggr snabbare nu!!! vad innebär det? det är ju hela tiden lambdasonden som sätter tidsgränserna? Är det så att SM4:ans anpassningsverktyg ser ut precis som förut? Gå in och kolla på www.niramotorsport.se där står det att NIRA har launch, ALS, autofuel calibration som automatiskt uppdaterar bränsletabellen. Är det någon här som kan tala om för mig hur mycket effekt man får eller soppa man sparar på en v8 om man har ett system som styr alla 8:a spridare för sig istället för 2 och 2 som NIRA gör? I NIRA fallet innebär de att sluttidpunkten för insprutningen skiljer sig 90 grader mellan de 2 cylindrarna relativt TDC. _________________ Tomas Olofsson |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 10218 besök totalt |