Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
fjädertorn?
1 besök senaste veckan (1797 totalt)
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
fjädertorn?

Jo jag har en fråga angående uppflyttning av fjädertornen?! Hur gör man någon som har erfarenhet av detta om det ger bättre väghållning?! Hur mycket ska man flytta upp?! Måste man då även ändra framvagn upphängning(man flyttar ju upp dämparna)??!

Hur kan man även bygga om till fjäderben bak på en bil som bara har upphängning med bakaxel och fjäder å dämpare ej sitter ihop?!om ni förstår vad jag menar.

Bilden det gäller är min astra gsi(den blå med kolfiber och rejsa dekaler som var med på elima i påsk)
För övrigt ute på banorna var i våler och körde i lördags(han med ca 20 varv efter att ha skruvat i 7 tim på området)

MVH JOHAN!

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: fjädertorn?

ka gsi skrev:
Jo jag har en fråga angående uppflyttning av fjädertornen?! Hur gör man någon som har erfarenhet av detta om det ger bättre väghållning?! Hur mycket ska man flytta upp?! Måste man då även ändra framvagn upphängning(man flyttar ju upp dämparna)??!

Hur kan man även bygga om till fjäderben bak på en bil som bara har upphängning med bakaxel och fjäder å dämpare ej sitter ihop?!om ni förstår vad jag menar.

Bilden det gäller är min astra gsi(den blå med kolfiber och rejsa dekaler som var med på elima i påsk)
För övrigt ute på banorna var i våler och körde i lördags(han med ca 20 varv efter att ha skruvat i 7 tim på området)

MVH JOHAN!

Man flyttar upp fjädertornen för att få mer fjädringsväg när man kör rally. Detta för att kunna ha mycket fjädringsväg när man landar efter hopp etc med bilen och samtidigt ha en styv rallysetup på fjädrarna.

Så för bankörning ger det ingenting.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

porschedriver skrev:

Man flyttar upp fjädertornen för att få mer fjädringsväg när man kör rally. Detta för att kunna ha mycket fjädringsväg när man landar efter hopp etc med bilen och samtidigt ha en styv rallysetup på fjädrarna.

Flyttar man upp fjädertorn + infästningspunkter för länkarmar o dyl, så får man en lägre bil med bibehållen fjädringsgeometri (om man flyttar allt "lika mycket") = lägre tyngdpunkt och (förmodligen) bättre väghållning.

Dock viktigt att man vet vad man gör om man är ute efter bättre väghållning och inte bara en låg bil att glänsa med vid korvkiosken...

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Roggaman skrev:
porschedriver skrev:

Flyttar man upp fjädertorn + infästningspunkter för länkarmar o dyl, så får man en lägre bil med bibehållen fjädringsgeometri (om man flyttar allt "lika mycket") = lägre tyngdpunkt och (förmodligen) bättre väghållning.

Dock viktigt att man vet vad man gör om man är ute efter bättre väghållning och inte bara en låg bil att glänsa med vid korvkiosken...

Med mcPherson så kan man behålla geometrin genom att enbart höja nedre infästningarna. Eventuellt ka man behöva flytta in eller ut övre infästningen, dock ger detta liten effekt på beteendet. Problemet kan snarare vara att camber inte går att justera inom önskat område.

Anledningen till att man vill flytta upp inre infästningarna är för att få cambergain i framvagnen.

Enda anledningen till att höja fjäderbenstornen vid sänkning är om fjädringsvägen blir för kort. Detta är oftast inget problem vid bankörning, där man snarare kan få problem med för mycket fjädringsväg och där man tvingas ta till hjälpfjädrar. Detta problem KVARSTÅR oftast vid sänkning då man istället får för mycket drop. En höjning av fjäderbenstornen löser iofs detta problem, men en mycket bättre lösning är dämpare med kortare slaglängd eller drop-stops.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tackar för svaren! Jo anledningen till min fråga var att jag läste ett gammalt reportage i bilsport om en blå golf gti där han hade gjort detta!

MVH JOHAN!

Allmänt banåkaforum
fjädertorn?
1 besök senaste veckan (1797 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande