| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW SMG - mått, vikt, rotationsriktningar?
|
3757 besök totalt |
|
Åt vilket håll roterar motor och kardan på en BMW med SMG-låda? Vad väger låda med styrning? Mått? Kan man få tag i datablad, specifikationer och saker någonstans? (Släpper BMW själva ifrån sig sådant?) Vad är rimligt att betala för en låda med elektronik och allt? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Nja, jag vet inte det... Den verkar ju vara helt i alu, och inte speciellt mycket större än t ex Rover-lådan som sitter tillsammans med V8:an av samma märke i Westfield SEiGHT. (Det är f ö SEiGHT-ramen jag bygger på, så där finns lite extra utrymme.) Lådan hamnar dessutom ganska precis mitt i bilens tyngdpunkt, så tröghetsmomentet lär inte påverkas märkbart oavsett, även om vikten skulle vara betydligt större.
Nån uppskattade iaf att SMG-lådan skulle väga ca 50 kg, men närmare fakta än så har jag inte kommit än. *hehe* (Som vanligt med mått och vikter...) Nu ska man ju dock försöka få in allt i budgeten också, så det blir nog att jag letar upp en billig type 9 så länge, och funderar vidare på alternativ senare. Om ett år eller två borde man dessutom kunna hitta ännu intressantare och/eller billigare saker på skroten.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Re: BMW SMG - mått, vikt, rotationsriktningar?
Dom roterar moturs. SMG lådan med växelförare väger 49kg, 3,2l motorn väger 154kg utan startmotor, generator, insug och grenrör. Mått på SMG lådan har jag inte, motorn och den femväxlade lådan kan jag dock mäta om du vill. Tror dock inte infästningarna på lådorna skiljer utan det är bara längden. Datablad är svårt att få tag på, är det något särskilt du undrar över? Priset har jag dock inte en susning på. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Tackar för infon! Ett par frågor:
Sett bakifrån på bilen...?
Det intressantaste är nog diameter och djup på sprängkåpan (borde väl vara ungefär samma), och bredden på lådan bakom sprängkåpan. Den ser ju inte jättesmal ut, men Rover LT77 som ska gå att få in i denna ramen är inte direkt i fickformat heller!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Jepp sett i färdriktningen.
Anslutningskanten har 34cm som maxmått, 3cm längre bak är den 30cm och från 13cm till 21cm går den ner till 25cm som själva lådan är. Sprängkåpan är 18 cm djup. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
menar du att vxll vänder rotationsriktning gentemot motorn på M3E46. gäller det alla även dom utan smg. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Här ser det väl iofs ut som om in- och utgående skulle rotera i samma riktning normalt...?
Förresten; hur får man 6 växlar + back med de dreven? Sitter det ett låslager i övre axeln, så att man får en växel där istället för friläge? (Friläge kan man ju lätt fejka med kopplingen eftersom den också är datorstyrd...)
||||||||
|
Bara nyfikenhet - varför SMG?
(Anledning till frågan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
|
??? Där finns väl alla drev som behövs. Det enda udda är att en av växelförarna arbetar på en annan axel än de andra två, samt att backen arbetar mot ett av växeldreven som i sin tur har ett gemensamt drev på andra axeln tilsammans med intilligande växel. (det blir ju kompakt på detta vis) Du kan se alla tre växelförarna. Varje växel kan ligga i 3 lägen (=2 olika växlar+frikopplade) 2*3=6st växlar. Med alla växelförare i läge neutral ligger lådan i friläge, konstruktionen är identisk med en vanlig manuell låda. Utan friläge hade det dessutom varit svårt att lägga in backen. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Nu blir det nog iofs en vanlig 5-växlad till att börja med, annars håller nog varken budget eller tidsplanering!
Det plötsliga intresset för SMG grundar sig i att jag helst vill ha en riktig sekventiell låda (men har inte hittat någon som kostar mindre än ca hälften av hela bygget), och att jag länge har funderat på om man inte kunde styra en manuell låda + koppling - precis som BMW gör här. (Fick faktiskt idén från en likartad lösning med tryckluftsväxlare till lastbilar...) Jag är iofs inte helt pigg på att lämna ifrån mig kopplingspedalen, men egentligen är jag mest intresserad av en lösning som gör det lätt att få full kontroll över drivlina och broms - helst samtidigt.
||||||||
|
DOH! Jo, det förklarar ju naturligtvis allt. Det blir väl (3 fram + 1 back) * 2 - så man får väl t o m en extra backväxel också? (Som inte används, antar jag.)
||||||||
Johann, give him an offer he can't refuse....
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Fortfarande några frågetecken att räta ut, men är det inga showstoppers där så handlar det väl mest om huruvida jag har råd att få bilen körbar i sommar om jag ska pressa in en SMG.
Hämtar motorn imorrn, så då kan jag iaf mäta lite där. (och den går alltså moturs, sett från kopplingsändan. Är någon helt säker på att SMGns ingående ska gå åt det hållet?) Helst skulle jag ju ha ramen också, men något leveransdatum har jag inte fått än... Förresten, hur drivs hydrauliken egentligen? Typ styrservopump på motorn? Krävs det några skumma sammankopplingar med motorelektroniken, eller klarar den sig med pot på gasspjället, varvräknarpuls och lite sådant? (Det är alltså ingen BMW-motor jag ska köra med.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Det finns en PDF-manual på SMGII-lådan, ca 3mb. En så kallad BMW Technical Training: http://www.leo.nutz.de/docs/bmw/smg_ Där står det mesta hur systemet fungerar, är ganska komplext å kräver nog en hel del finlir för att få det att funka. Släckning av vissa sensorer å dylikt... Kul idé, hoppas du gör ett försök, så får du berätta hur det går! Lycka till!
EDIT: Är SMG II lådan manualen handlar om, glömde skriva det och inget annat. SMG II är det som gäller, första generationens låda blir du nog bara besviken över, sölig och inte lika körglad. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||
Det sitter en enkom elektriskpump till hydrauliken samt en egen styrbox som är sammanlänkat med motorstyrningen. Enklast är väl att tvångsmata den och bara ge signal när den ska växla ner eller upp. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
S54:an roterar väl också moturs som S50? Båda har ju kamkedjesträckaren på avgassidan. S50:ns växellåda vänder ej riktning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Den ser intressant ut! Tackar.
Mja... De rena sensorerna verkar inte vara några konstigheter, men om SMG-boxen känner sig ensam utan sina vänner på CAN-bussen (bl a motorstyrningen och DSC-systemet) så kan det bli klurigt...
Förr eller senare lär jag nog ge mig på något sådant här, men blir det för dyrt och för mycket jobb så får jag nog vänta lite - annars lär jag inte få ihop någon bil innan hösten, som det var tänkt.
Jo, det är det intrycket jag fått. Nu skiljer det inte så mycket i pris på de jag hittat, så så sett är ju inte valet så svårt heller. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
eftersom jag suger på bmw motorbeteckningar, så undrar jag vilka bmw-motorer det är som roterar medurs sett på remskivan framifrån ( gärna med den vanliga modellbeteckningen typ 325)
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
Sett på remskivan framifrån så roterar väl alla BMW motorer medurs. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3757 besök totalt |