| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplockspackning i koppar.
|
1 besök senaste veckan (10691 totalt) |
|
Hej. Är det någon som har erfarenhet av hel topplockspackning av koppar. Tänkte nämligen prova det på min motor. Det var inte tänkt så från början, men efter ett litet missöde med den nyportade toppen gör att jag skulle behöva tjockare topplockspackning. Bra, tänkte jag, det får bli en i koppar. Det ju en fördel om man kan fräsa ner pianotråd runt cyl för ökat tryck på packningen, tipset jag fick var att fräsa 0,7mm spår och använda 1mm pianotråd. Problemet är att motorn är helt ihopsatt så när som på toppen, inte kul att riva allt igen för att kunna fräsa spår i blocket. Kanske man kunde fräsa dessa spår i toppen istället?? Blir ju inte riktigt samma sak eftersom toppen är i aluminum och blocket gjutjärn........Men det vore ju kanon om det funkade!! Jag har även blivit tipsad om att limma packningen med loctite 99 innan montering, men jag har sökt på nätet utan att hitta något som heter loctite 99
Sista frågan: packningen skall ju glödgas innan montering, hur gör man det smidigast?? Man kan ju elda på med typ gasolbrännare, men det känns lite så där.... Har tillgång till ugn på mitt gamla jobb som man kan få väldigt varm om man vill. Vore ju rätt bra om man kunde kasta in den där, men vad skulle det krävas för temperatur?? Hjälp, tack
Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re: Topplockspackning i koppar.
Bara att det var ett h..v... att få tätt , så det handlades ett par vanliga. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Nu är ju inte dubbla orginalpackningar och uppåt 2bar i laddtryck någon bra kombination. Men, om man är noga med att ytorna är plana och rena, limmar packningen med något lämpligt gucka, har o-ringar vid oljekanalerna samt kör med stålringar kring cyl loppen, borde det väl bli tätt!!!!!! Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Jo , man tycker det . Motorn som vi provade koppar packningarna på , var en väl inkörd 402BB med planade block + toppar , dock inga o-ringar eller spec vid cyl _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Loctiten heter nog 3020 eller något liknande idag. Hette Loctite 99 förr.
Glödga kan man nog göra i ugnen eller krävs mer än typ 300 grader? o-rigning i kombination med koppar känns lite lurigt. Bättre vore tror jag att fräsa hålen större i packningen och tillverka lösa ringar istället med 1 tiondels upphöjning uppåt och neråt. Sk skärkanter. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Menar du lösa ringar i stål eller koppar?? Loctite 3020, är du säker på det?? Ja, vad krävs för temperatur för att glödga koppar egentligen?? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Att montera o-ringar av rostfritt stål i toppen går bra. Dock svårare att göra än i blocket pga centreringen.
Tråden har vanligen av en diameter kring 1 mm, med en sådan diameter ska spåret ha ett djup på ca 0,8-0,9 mm. Spårets bredd ska vara några tiondelars mm smalare än tråden så att tråden pressas fast i toppen. Tätningsmedlet ska man använda så att det inte läcker olja eller kylvatten från motorn. Då packningen är hårdare så är det sannolikt lämpligt att öka klämtrycket med topplocksbultarna genom att montera starkare bultar och öka åtdragningsmomentet. Man kan också fräsa in spår som löper från spåren för trådarna förbi vattenkanalerna och ut på sidan hos motorn. På så sätt kan gaserna ta sig ut vid ett haveri av topplockspackningen utan att trycksätta kylkanalerna och således blåsa ut all kylvätska ur motorn. Gör man detta rätt så ska motorn inte läcka. |
||||
|
Har även fått ett tips om att använda en lös 0,3mm pianotråd som lägges på packningen kring cyl loppen, och när toppen sedan dras kryper pianotråden in i kopparpackningen och ger ökat klämtryck kring loppen.
Skulle detta funka är det ju kanon, ingen bearbetning av vare sig topp eller block.
Synpunkter?? _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Inom top fuel är det höga cylindertryck och där används kopparpackningar som är o-ringade. Det är aluminiumblock och toppar. Då ligger o-ringsspåret i cylinderfodret som är av stål, inte mot aluminium.
Själv har jag åkt några säsonger med kopparpackningar men som redan sagts är det knepigt att få tätt. Silicon fungerar inte liksom många andra rosade klister. Det håller ett tag men särskillt silicon glider ut på sidorna efter några månaders bruk. På en rejsbil som skruvas isär mellan racen spelar det förståss ingen som helst roll. Men det är klart Loctite bussningsmontering håller säkert, eh. På den gamla 429 Fordhemin så användes gummioringar runt vatten kanalerna, men, vilket krångel. Finns det o-ringad kompositpackning så rekomenderar jag sådan, det funkar i alla ölägen utom top-fuel. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Har inte hittat några andra packningar än std packningar till min SAABmotor, den är ju lite speciell eftersom det är en B212 med 93mm borr, alla andra SAABmotorer har 90mm borr. Har nog bestämt mig för följande koncept: Vattenskuren koppar packning med o-ringar för oljekanalerna, samt lösa 0,3mm pianotråd kring loppen (monterade på blocksidan av packningen). Vidare tänkte jag lägga en tunn, tunn sträng av lämplig flänstätning kring vattenkanalerna på både toppen och blocket som får torka innan montering. Packningen tänkte jag hellimma med något lämpligt, kanske loctite 3020?? Viktigt är ju då två olika produkter som kan "blandas". Så, vad sägs om detta?? Bör tilläggas att motorn säkert kommer att rivas varje vinter, iallafall kommer säkert toppen att lyftas. Då är frågan: Vad bör jag använda för flänstätning kring vattenkanalerna?? Vad bör jag limma packningen med?? Loctite 3020?? Hur glödgar jag kopparpackningen på bästa sätt?? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Alltså, o-ringen kan ligga i ett spår i aluminium-toppen, detta används exempelvis av U.S. Army teamet i Top Fuel. Med tanke på att dessa ringar har en tendens att vilja vandra runt så bör den inte läggas lös.
Sedan finns det någon packningsmassa som ska kunna ersätta topp-packningen helt, heter well seal eller något sådant vill jag minnas och utvecklades för militären. Borde väl klara att täta kylvätskekanalerna tycker jag. Sedan finns det ju företag som kan leverera exempelvis packningar i MLS i de mått man önskar, frågan är till vilken kostnad? |
||||
Jo, det är rätt, det ligger en mottagarskåra i cylinderfodret. Jag kollade runt lite på webben och det är fler som anger tätningsproblem. Det tråkiga är att jag inte fortsatt att testa kopparpackningarna till fullständig klarhet i hur man bör göra. Därför kan jag inte uttala mig mer med säkerhet än just de varianter jag sett resultat av. Jag undrar om mjukheten inte mest tjänar det syftet att packningen kan forma sig i oringsklämningen o mottagarspåret. Jag provade ett tätningsklister som jag inte kommer ihåg vad det heter, men jag ska kolla vad det var, som funkade bäst. Det rörde sig i alla fall om ca 6 omgångar med olika varianter, där det bästa klarade sommaren ut. Jag körde utan o-ring, atmosfärmotor. Järnblock och alu-toppar. Här är en adress. http://www.popularhotrodding.com/eng En annan adress som i böjan talar om copparpackningens tätningsproblem, http://www.krcperformance.com/newcon Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (10691 totalt) |