| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Elitracing (åskådarracing)
Allianz Grosser Preis von Europa
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5433 totalt) |
|
Nja, jag tyckte inte Kimi körde speciellt taktiskt, han var ju faktiskt av banan två gånger och bromsade på sig flera gånger, därav bromsplattorna och obalansen.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Som poängsystemet ser ut numera så finns det ju ingen anledning att kämpa för en seger. Man kan precis lika gärna komma tvåa eller trea. I slutändan lär det knappt märkas nån skillnad.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
De e väl klart att han hade kunnat. Bilen vibrerade ju inte på nån annan stans än slutet på länga rakan vid öevr 300kmh. Hade han bara släppt av lite sista 3-400 metrarna på rakan så ahde bilen säkerligen hållt i mål. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Så kan du inte tänka om du ska bli världsmästare. Det är ett själviskt och kortsiktigt tänkande som inte lönar sig i längden. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Precis, gäller mer att komma i mål topp tre i alla lopp än att prompt vinna nrää man har chansen! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
eftersom det höll i 58 varv kunde det lika gärna hållit i 62, eller 51 oxå för den delen.
Skönt att se att det finns folk som vågar köra efter "vinna eller försvinna". Dock jäkligt tråkigt för kimi - och tabellen. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||||
Jag såg iofs inte hela loppet, kollade bara de sista 20 minuterna, men jag tyckte det vibrerade mest hela tiden från höger fram på kimi's bil. Får väl ha bägge ögonen öppna nästa gång det är F1
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||||||
Inte för att vara elak.... men det märks att du aldrig varit tävlingsförare själv på någon nivå överhuvudtaget ..... för ibland går det och då är vinsten så ljuv och ibland går det åt h-vete men då vet man iaf att man försökt allt vad man kan..... Och visst mot slutet av säsongen kan man börja tänka på tabeller men nu... näe, det är VINST som gäller. |
||||||||
|
Jag såg starten sen somnade jag.. Alonso låg långt bak och hade inte så mycket fart med sig tyckte jag.
När jag vaknade var det två varv kvar.. PANG! Vips så var min tipsrad förstörd.
Efter alla motgångar Kimi har haft så förstår jag att det får bära eller brista även om det vibrerar lite. Nästa gång håller det ihop tills det flaggats för honom
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
En annan sak som slog mig var att tv-sändningen var lite vassare än normalt
) och bra fartkänsla i tv-sändningen!
Någon som vet vem som låg bakom sändningen? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Angående däcksbyte - de får väl inte gå i depå och byta däck med mindre än att de har en punktering, eller? Alltså inte mycket annat att göra än att köra så långe det håller - dessutom var det inte däcket som small utan själva hjulupphängningen - vem kunde tro att det skulle hända?
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Man får byta ett skadat däck
Frågan är om det hade hjälpt? Hur mycket stryk hade hjulupphängningen fått, skulle den palla med ett nytt friskt däck? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Vad är då ett skadat däck? Kimi hjälpte ju framdäcken att dö. Annars kan man ju köra skiten ur dom och avsluta med 2 rejäla bromsplattor för att sedan kunna avsluta loppet med 2 nya framdäck o vinna pga bättre däck. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Bromsplattor och blistringar räknas inte som skador. Men när kordan visar sig, då är man välkommen in... _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Man får väl inte tanka samtidigt och då får man nog inte så mycket fördel av att ha kört slut på däcken, speciellt inte om man bara byter max två av däcken, eftersom man ju kanske förlorar 25 s på att gå in för ett extra depåstopp. Så länge man inte anses vinna något på att byta däcken, utan att det är av säkerhetsskäl, så lär det nog vara OK. Dessutom märks det nog om man sätter det system. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Mitt intryck av t.ex. Schumi är inte precis att han ger upp en förstaplats lättvindligt för att enbart tänka på poängen, utan han brukar nog försöka ta sig en poäng till om det går, se t.ex. Monaco sist, eller för några år sedan när han gjorde en livsfarlig sista-minuten-blockering på Häkkinen på Spa, trots att han var klart långsammare och säkert skulle ha blivit av med förstaplatsen ändå, förr eller senare. Häkkinen tog det inte heller speciellt lugnt och enbart tänkte taktiskt under sina världsmästarår, för att inte prata om Villeneuve som väl aldrig någonsin har nöjt sig med att ligga bakom om det funnits en chans till avancemang. Det känns snarare som motsatsen, att de som inte gör allt för att vinna blir aldrig världsmästare. Däremot hade det kanske i de enskilda loppen varit klokare att släppt förbi någon och gemensamt haft en bättre placering än att idiotiskt försvara sig och därmed sänka varvtiderna. Men de som tänker så vinner nog inte heller. En klassiker är Jim Clark, med 25 vinster på 72 starter, men endast en andraplats - second is the first loser. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
|
En sport där det visat sig att det lönar sig att inte sikta på förstaplatsen är ju rally. Där har både Solberg och Burns blivit världsmästare utan att vinna speciellt mycket utan siktat på att köra taktiskt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
De e helt lugnt, tar inte åt mig så, men du kan ju inte på fullt allvar mena att det med tanke på hur tabellen ser ut så skall Kimi chansa på att bärga 10 om han med i stort sett 100% säkerhet kan få 8? Jag tror inte längre att Kimi har en enda chans att vinna mästerskapet. Taktik är tydligen inte så viktigt för er "som kan", kan dock inte riktigt förstå hur ni kan resonera så? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
|
Kimi kanske tyckte att däcket inte riskerade punktering och därmed fortsatte.
Kan väl inte ha varit många som räknat med att bilen skulle falla isär? Eller var det för att han satt och gjorde hållfasthetsberäkningar i cockpit som Alonso knapade in?
Allt utom just däcket gick ju sönder.
|
||||||||
Eftersom däcksvibrationer som trasar sönder hjulupphängningen är en relativt ovanlig händelse så är det inte en faktor som en förare tänker på...... snarare hur fort man klarar av att åka utan att åka av även fast bilen skakar så att ögonen håller på och trilla ut, och där gjorde han sitt bästa för att hålla uppe farten för att slippa bli omkörd.... Men eftersom det har hänt nu så lär det bli en faktor som en förare tänker på... men innan det här racet näe..... för jag har aldrig sett framhjuls-vibrationer fullkomligen explodera hjulupphängningen innan... har du?? Eller för att ta ett exempel från min egen bakgrund..... körde sönder bromsarna på en subaru 4wd och hade 2 sträckor att köra innan servicemöjlighet... Och då var frågan skulle jag chansa och köra med handbromsen opererad av kartisen som drog i den när jag sa bromsa eller ställa in?? med stor risk för en avåkning som hade kostat förmodligen hela bilen..... självklart så chansar man på att går det så går det och i mitt fall där så gjorde det det och hjälpte mig till ett bra resultat i slutändan...... vissa år har man turen med sig och vissa har man det inte..... men en vinst är en vinst är en vinst oavsett och det tänket tror jag ALLA riktiga racers har.... titta på t.ex schumacher som chansar på att köra om sin teamkamrat för en 7plats |
||||||||
|
orkar inte riktigt ta en helsidesutläggning om vad jag tyckte mig se under de sista varven. MEn bilen vibrerade inte så farligt förrän på det sista varvet innan kraschen. Dock vibrerade bilen fruktanvärt sista gången Kimi kunde köra oskadd förbi start/mål. Jag sa till brorsan i soffan ordagrant. "Bäst han saktar ner o tar 8p, han tar aldrig den bilen ända hem nu". Om jag som fullständig amatör och en som "aldrig tävlat" kan komma på det i soffan bör ju definitivt en elitchaufför som Kimi och ett F1-team med all telemetri definitivt se det.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
Allianz Grosser Preis von Europa
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5433 totalt) |

