Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2479 besök totalt |
Bmw m3 e36 - bra eller dålig?
Ja så dök en fråga upp. Var nämligen och kikade på en sådan här med farsan förra veckan, och jäklar vilken bil ![]() Jag har kikat lite bilar, och funnit att just m3 e36 3.0 går att få till ett hyffsat pris. Runt 90-100k för ett fullservat och fint exemplar. Är detta en bra bil att åka lite bana med och glassa runt med på sommarn? Den verkar ju iaf vara rejält byggd från början. Man har ju hört skräckhistorier om att vanos-system slutar funka och de kostar skjortan ![]() Vad mer kan strula på dom? Magnus och alla ni andra som äger M3: or, är ni själva nöjda med era bilar? Vad kostar dom i drift och service t.e.x? När de gäller mods, så tyckte jag att det var väldigt fint chassi och bromsar redan orginal. orginal duger nog för mina användingsområden. ojoj, många frågor man vill ha svar på ![]() Men vänder mig hit för att de finns mest kunnigt folk här och framför allt trevligt och seriöst folk. Ha de bra! MVH Erik _________________ Erik Börnstedt |
Bra!
Prisvärd bil som med bra prestanda med många användningsområden. ofta är den snabb som motsvarande Porsche men har plats för ett par passagerare (eller en extra uppsättning hjul). Förhållandevis billiga service och reservdelspriser sett mot prestandan man får i en org. M3 det som är dyrt är försäkringen. orginal fungerar bilen som en bra kompromiss men ska man "rejsa" lite på bana så behöver M3:an som så många andra standard vagnar kanske lite allertare bromsar och om man vill köra på greppvänligare däck även lite hårdare chassie. /john _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Just när det gäller Vanosen tror jag problemryktet är något överdrivet. I alla fall om allt är servat enligt konstens alla regler.
På 3.0:an i alla fall sitter det ett litet filter i vanosenheten som skall bytas varje eller varannan insp. 2. Jag kommer inte ihåg vilket. När en kamrat bytte sitt så så förstod man varför det ingick i servicepunkterna om säger som så. Detta är på en bil sköts väl. Vad det gäller 3.0 vs 3.2 så har jag uppfattat det som att 3.0:an är något "skottsäkrare". Sant eller falskt ![]() Årsmodellen skulle jag inte fästa så väldigt stor betydelse vid. Det skicket som är det viktiga. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
m3an är riktigt trevlig
går jättebra att köra lungt med och när man trycker på så tror man allt helvete gått löst ![]() till lite mer seriös banåka som tidigare skribenter postat lite värre bromsar och belägg. beläggen är väl de som man ska kolla extra på då vissa inte klarar av M3ans "lite" högrevikt. _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
Jag sålde min 97a (6vxl 321hk) nyligen. Hade då ägt den nästan två år. Konstaterar följande:
Bilen är en fantastisk kompromiss, som man nämner ovan, god prestanda och väghållning samtidigit som man kan få med sig en hel del i bilen. Motorn är verkligen imponerande, bottenvrid och massor med RYT på då man så önskar. Försäkringen brukar man ju nämna som minuspost. För min del ställde jag av/på bilen ett tjugotal gånger under förra året och använde den bara vid banåka/finåka/verkstadsbesök(!). Till och från jobbet är "slöseri" med milen och försäkringspengar! Helår hade bilen kostat ca 22.000kr, men på detta sätt blev premien hanterbar. Vanosen: jag fick pynta 16.000 kr för en ny vanosväxellåda. BMW bjussade då på själva vanosen (ca 25.000kr) då den var bytt något år innan jag köpte bilen (reservdelsgaranti). Det sägs ibland att vanosen bara låter illa och att det är ett skönhetsfel. I mitt fall var ju kammarna hela tiden i "noll-läge" - efter bytet gick bilen mycket bättre, samt att man slapp rasslet... Vidare hävdar många att du ska leta efter en bil med få ägare... Tror detta är lättare sagt än gjort... Bilen kostar en del och det är många grabbars dröm att äga en. Man leker ett tag (och förhoppningsvis sköter den) något år, och gör sig därefter av med bilen. Många ägare "måste" inte betyda dåligt skick... Jag gjorde mig av med bilen då jag tyckte att det var för mycket pengar att slänga runt nordslingan, samt att bilen väger för mycket för att ha riktigt kul på bana. Övrigt att hålla utkik efter: -Bromsljuskontakten -Klimans funktion -Klimans LCD -Checkpanelens LCD -Främmre bärarmsbussningar i bakvagnen _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
Håller med om det mesta som skrivits här det är en mycket bra och prisvärd bil.
Har ägt två 3.0 en 93 och en 94:a, årsmodellen spelar nog inte någon större roll det viktigaste är som alltid skicket på bilen och hur den är servad. Det som kostar är som sagt försäkringen och att det kan bli ganska dyrt om något vitalt går sönder. Jag vet ett flertal bilar (3.0) som har råkat ut för motorras där det verkar som om det beror på vevlager som skär? själv hade jag bara problem med en utsliten vanos på en av bilarna som fick bytas. Det finns dock relativt gott om begagnade reservdelar för rimliga priser till dom här bilarna. Kan rekommendera alacantra inredningen före skinn om du tänkt köra lite bana för att man sitter fast lite bättre i dom, annars räcker det med att byta till bättre bromsbelägg och ut och köra till en början iaf. Lycka till _________________ Jim Engqvist |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2479 besök totalt |