| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
|
<< 1, 2, 3 >> 6423 besök totalt |
|
Skull vara bra att veta vad du åker med nu för sätting på fjädrar och krängre.
Lite lättre att göra överslag då man vet att man har bilen då. Jag tycker inte om att bilen blir hårdare bak än fram. 40% vikt fram 35kg ofjädrat per sida fram 40kg ofjädrat per sida bak k*0,9 fram k*0,95 bak PSS9: Front: 225 - 250 lbs --> 1,9-2Hz Rear: 400 - 685 lbs --> 2,1-2,7Hz Front: 310-350 --> 2,2-2,4 Rear: 350-375 --> 1,9-2 Spring rates: 295 front --> 2,2 360 rear --> 2 Vad blir det för utväxling på krängran fram och bak? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Bara en snabb reflection här. Jonas ställde upp ett räkne exempel på detta på ett sminarium. Han räknade med Ic som en pendelarm ut till hjulcentrum och lade även in då lutningen på coiloversen. Själva pendelarmsteorin frågade jag om men fick inget svar så jag kan inte förklara hur tankarna gick. Själv skulle jag räkna upprighten som paralellogram. Men eftersom Ic är ett längre avstånd så kan hjulcentrum kanske resultera i en inberäkning av vinkelavvikelser typ camberkompensation. (Jag bara spånar för jag orkar inte tänka igenom just nu, Fuling kanske har tid med en mattejämförelse, han var också där). Allt gäller då för spindelmontering av coiloversen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hävarmarna på H&R krängarna postade jag lite tidigare i denna tråd.
Jag kör idag med standard kränghämmare 20mm fram 18mm bak, samt bilstein PSS9 chassie. Jag undrar om det inte kan vara så att bilstein att de valt hårdare bak för att kompensera för bilens naturliga understyrning. Sedan har de kanske lagt en så starkt progresiv fjäder bak att man skall få en mjukare bil bak vid viktförskjutningar framåt, vid t.ex. gassläpp som ju är en "svag" punkt på 911orna??? (bara en teori) Edit: Sedan skall man ju inte glömma att man har mer spårvidd bak (1405 mm / 1444 mm), samt rätt mycket mer gummi... Med R-däck kör jag med ytterliggare 30mm ökad spårvidd bak. Edit2: Med denna konfiguration går bilen idag bra. Lätt överstyrnig. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
citat:
Edit: Sedan skall man ju inte glömma att man har mer spårvidd bak (1405 mm / 1444 mm), samt rätt mycket mer gummi... Med R-däck kör jag med ytterliggare 30mm ökad spårvidd bak. Spårvidds skilanden är inte så där hisklig, ca en öking bak 2,8%. Japp du har mer gummi bak men röven väger rätt mycket mer också. Det var därför jag frågade om däcksdimensionerna, med den sätting så ligger man ca ca ca på balans mellan fram och bak. Hmm kanske en övervikt åt det överstyrda hållet. Vi får anta att bilen är neutal rent statiskt nu. Kollar man nu upp förhållandet mellan fram och bakvagnes rollstyvhet och behåller ded förhållande så borde balansen ca vara den samma. Hamnar man där och har justeringsmöligheter bak och fram så borde det räcka. Eller så får man gräva djupare i träsket och räkna med nogrant. Göran: Jag har kollat upp på min harv vad det blir för skiland att räkna på ett paralellogram och hävarmen från monementanpunkten mm. Det skiljer inte mycket om man inte har hiskilga skrubbradier. och på den nivå vi ligger nu, allså överslag, spelar det cyckelpump. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fram: A-D 810mm B-C 570mm E-A 197mm (även hårdare läge 177mm) D=26mm Bak A-D 930mm B-C 725mm E-A 155mm (även hårdare läge 135mm) D=24mm Fjädrar: Front: 225 - 250 lbs Rear: 400 - 685 lbs Däck fram: 205 Bak 255 Vikt:ca 62-64% bak Det jag är lite rädd för är att både H&R med sina krängare och Bilstein med sitt chassi har försökt råda bot på understyrningen som 993an har i original. Vilket skulle innebära att man får dubbel dos överstyrningskorrigering. _________________ Christian Merheim
||||
|
A: PSS9: 21/18 B: PSS9: 26/24 C: 350/375 26/24 D: 295/360 26/24 A B C D fram 32,4 35,8 47,9 46,4% bak 67,6 64,2 52,1 53,6% Hmm om jag nu lyckats få allt rätt
Det sjuka är att C och D är där jag skulle vilja ligga, men det luktar understyring
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Tackar tackar
Eftersom alternativet är att gå från A->B så verkar det som man inte kommer ändra balansen nämvärt. T.o.m så att det kommer bli lite mer mot understyrning! Det känns som man kan peta in grejorna utan att råka ut för stora överraskningar.
PS: original sitter 20/18 inte 21/18 så det blir ännu mer åt hårdare fram. DS _________________ Christian Merheim
||||
Det var det jag kunde föreställa mig, det blir ung-f lika. Avståndet till Ic är såpass långt att spindelleden -däckscentrum får liten påverkan. Nu var det upprighten bak jag kallade spindel, dessa ord, och det var det som var exemplet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
citat:
Det känns som man kan peta in grejorna utan att råka ut för stora överraskningar. Japp, det verkar så. Men bilen kommer förmodligen kännas anorlunda, den kommer reagera snabbare. Jag vill hämst järna ha en rapport här grukorna är monterade och testade. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
|
||||
|
Jag skall upp till Tolli på hemligt uppdrag imorgon. Då hämtar jag pinalerna, sedan blir det nog montering på söndag eller nästa helg.
Rapport utlovas (eventuellt ytterliggare en hemlig rapport) _________________ Christian Merheim
||||
|
Testade på Sturup med MGCC i helgen.
Bilen visar klar understyrningstendens. Nu kunde jag inte justera in hårdaste läget bak p.g.a. min bil är så låg att jag måste ha kortare drop-links (annars går K-hämmaren i toe-satget vid full drop). Det var ingen "terminal understyrning" utan man kunde plocka fram tendenser till överstyrning genom aggresivt användande av högerfoten. Klart fortare gick det däremot 0:53,7 i varvtid på S-02, gatdäck. Jämförbart med tidigare tider på R-däck (som dessutom är bredare) (OK nu är banan ombyggd och det är svårt att jämföra men det känns som det finns mer grepp) Det var t.o.m så att jag lyckades få bakhjulssläpp i högfartaren p.g.a. att gatdäcken bak lämnade in. (tt min (min något aggresiva körning för att undvika understyrning bringade fram det) Jag tänkte i steg 1 fixa kortare droplinks och i steg 2 göra en förlägningsarm så jag kan mjuka mer fram. _________________ Christian Merheim
||||
Ja ja, absolut. Men inte så okomfortabel på gata som man kunde tro att den skulle bli. Jag provade dock att köra in på kullerstensgatorna i Lund, dålig idé utan njurbälte. De gatorna har nog inte blivit renoverande sedan medeltiden..... _________________ Christian Merheim
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare till 993, för grovt?
|
<< 1, 2, 3 >> 6423 besök totalt |