| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
GTR: Dedikerad server
|
1043 besök totalt |
|
Har sparkat igång en serverburk som alla är mer än välkomna att pressa. Servern kommer att vara igång tills min D-Link sk*t till router ger upp. Ny router är beställd men den är inte hemma förräns slutet av nästa vecka. Vill ni köra nogåt speciellt så är det bara att skrika till. Namn: SRM holiday-racing LÖSEN: rejsa [/b]
_________________ Jhonny Kokko |
||||
|
Vad behövs det för prestanda för att köra en dedikerad server? Till hösten kommer det kanske bli en 2 datorer över iochmed uppgraderingar..
En P4 2.6ghz 512mb ram... den går alldeles utmärkt som server kan jag tänka mig.. men en 533mhz med 384mb ram, tro om det skulle funka? har 10mbit uppkoppling.. _________________ Fredrik Ahlqvist |
||||
|
|
||||
|
Jag har en 600mhz P3 och det flöt tydligen bra när jag testade. Vi var dock bara 10 pers och CPU jobbade på 100% konstant. Gör den även det på snabbare burkar?
|
||||
|
Vet ej men orkar den stå på dygnet runt och tugga på 100% länge?För det är väl meningen med att ha en dedikerad server väl?
|
||||
|
Senast jag hade en spelserver uppe stog den och jobbade 100% i drygt 4månader utan problem, dock hade vi schemalagd omstart kl5 varje morgon... vet inte om det gav så mycket men den upplevdes lite slö efter en veckas upptid utan omstart iaf, så vi startade om varje dag...
Skulle iofs bara kunna installera gtr på 533:an och testa men har ingen startknapp till den datorn och vet inte riktigt vart jag ska koppla on poweron på moderkortet, tänkte jag skulle forska lite i det i sommar... Ingen som har testat dedikerad GTR-server på mindre än 600mhz ? Andreas A hur mycket ram satt det i P3 600:an ? _________________ Fredrik Ahlqvist |
||||
om den inte fixar det så har den för klen kylning, eller något (annat) hårdvarufel. Normalt är det som händer med en workstation eller hemdator att fläktarna varvar upp och för ett j-a liv - ungefär som servers gör konstant. De ska dock tåla det, även om det kanske kortar livslängden något i värsta fall. Sedan finns det väl (mindre seriösa) tillverkare/byggare som har andra idéer, verkar det som... Extremt tysta datorer kan dock vara lite luriga om de inte är väldigt välbyggda... Svårt och dyrt att kyla tyst utan att fuska! (om man inte bygger med nedklockade "nyutgåvor" av CPU, grafikchip osv; det kan bli extremt tyst, stabilt och prisvärt med enkla medel.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
|
||||
Uj uj,skönt att se en som kan lite om detta.Själv är man en glad amatör som liksom undrade om det håller i längden bara och det bästa för oss amatörer så finns det nya fina färdigbyggda burkar att köpa så man slipper hamna i facket som "mindre seriös" byggare Men då bör det alltså funka med 533:an då Flate |
||||
|
Så fort jag har fått hem min nya router (vilken är försenad ordentligt redan) så ska jag dra igång en server som kommer att stå på i princip 24/7.
Datorn som e tänkt server innehåller ett AMD 1600+ och har 256 i minne. Det var nån som nämnde att han hadde programerat in omstart varje dag, hur gör man det? _________________ Jhonny Kokko |
||||
|
Man måste lägga in ett program som sköter omstarten av datorn, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Sen lägger man till GTR dedikerad server i schemalagda aktiviteter så att det startas varje gång datorn startas, vet inte hur det är med gtr och inställningarna men jag hoppas att allt går att sköta från nån konfigurationsfil iaf... Skulle ha hittat poweron på moderkortet till 533:an så hade jag kunnat testat starta en server med den, men jag har tenta på lördag sen åker jag hem till övik över sommaren och har ingen fast uppkoppling.
Edit: http://www.budja.com/shutdown/ det programmet kan man schemalägga med växeln shutdown.exe -r -f för att tvinga datorn till omstart.. Edit2: Satt och pulade lite med gtr dedikerad nu och såg att det kan bli svårt att köra den schemalagd vid start av datorn, då man måste klicka vilka regler som ska gälla och vilka banor som ska köras.. _________________ Fredrik Ahlqvist |
||||
Finns det verkligen inga kommandoradsswitchar eller liknande för det...? (De flesta spel har ju någon scriptmotor som är kopplad så att man kan göra det mesta via switchar eller configfiler/scripts på ett eller annat sätt.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
har inte testat själv men enligt dokumentationen så ska det gå att få den att starta automatiskt:
_________________ Tobias Geijersson
|
||||
|
Man kanske skulle ha satt sig och läst dokumentationen
det verkar ju bra att det funkar, då återstår bara att få igång datorn :P kommer nog inte hinna heller, vet inte heller om jag är så sugen på att ha en dator igång här uppe över hela sommarn som jag inte har nån kontroll över..
_________________ Fredrik Ahlqvist |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1043 besök totalt |