Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3212 besök totalt |
värmeutveckling beroende på fälg?
Undrar hur stor skillnad det gör på värme/ventilation beroende på hur fälgen är utformad/designad? Har tänkt köpa en billig 17"-fälg till mina r-däck, men den fälg som är mest intressant prismässigt är en nästan helt täckt fälg (Volvos Canopus) http://cars.bilia.se/Shop/ProduktKor Frågan är om den blir för tät, jämfört med t ex en Titan-fälg? Vad tror ni? _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
ok, vikten i all ära, men bilen i sig (V70 R) väger ju sina 1650kg, så jag jagar inte gram direkt... Tätheten måste ju spela någon roll också på ventilationen, eller? Vill ju inte köpa något som har en negativ påverkan på bilens bankörningsegenskaper! Fler synpunkter någon? _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
Bara för att din bil är tung blir inte den ofjädrade vikten mindre viktig ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Det måste väl bero lite på hur bromskylningen för övrigt ser ut.
På min bil går det kylkanaler till bromsarna från frontspoilern. De är riktade så luften går från mitten av bilen och mot bromsskivorna och sedan vidare ut genom fälgarna och ner under bilen om jag har förstått det någorlunda rätt. Det ser så ut i alla fall. I det fallet vill man nog ha en så öppen fälg som möjligt så luften kan gå ut genom fälgen i den mån den behöver göra det. Den mesta luften går nog dock ut i hjulhuset och sedan under bilen. På M5 E34 finns inga kylkanaler till bromsarna vad jag vet, men däremot är fälgarna utformade på så vis att det trycks in luft till bromsarna. Liknande konstruktioner är vanliga på rallycrossbilar och en del banracingbilar. Du vet dedär fälgarna som ser täckta ut fast fälgcentrum sticker ut en bit utanför däcken och fälgkanten. De brukar sitta mest bak på racebilar eftersom det är svårare att få till kylningskanaler där. Sammanfattningsvis så spelar det nog roll vad du har för fälgar om du har problem med bromskylningen och du inte har några bromskanaler, då kan du trycka in luft genom fälgen till bromsarna med hjälp av rätt fälgar. om du har kylkanaler på bilen så spelar det nog inte lika stor roll eftersom förmodligen den mesta luften går ut i hjulhuset och sedan under bilen i stället för igenom fälgen. Så har jag tänkt i alla fall. ![]() EDIT: Läs inlägg ett par rader ner för korrigering. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Det är en klart intressant fråga tycker jag. Tyvärr har jag ingen aning hur det påverkar. Trots några få fälgar som tex M5'ans från tidigt nittital som Claes nämner så är ju 99,9% av alla fälgar gjorda med utseendet som prioritet ett.
Förutom själva "genomluftningen" så kan ju även fälgens förmåga att kyla bort genom kontakten mot bromsskivans centrum vara en parameter. Antar jag ![]() _________________ ![]() |
||||||
Tack för det ni skriver
![]() Den ofjädrade vikten är för visso mycket viktig att hålla så låg som möjligt, och påverkar i allra högsta grad bilens uppträdande vid hårdare körning på bana, men som jag också skrev handlar det i mitt fall mer om en ekonomisk fråga. Om jag hade jagat ofjädrad vikt så hade jag ju satsat på en magnesiumfälg motsv. Enda anledningen till att jag ev kommmer köpa just den här fälgtypen, är enbart pga att det skiljer nästan halva priset mot en "öppen" fälg. Vad gäller den befintliga kylningen så har jag kylrör dragna direkt från frontsploiler riktade mot navcentrum. Så frågan är väl mer vart luften tar vägen? Kan inte tänka mig att en "vanlig" 5-ekrad fälg typ Titan, skulle kyla speciellt mycket bättre, men den släpper ju igenom luften som kommer inifrån på ett helt annat sätt, och har därmed en gynnsammare funktion. Skulle ju varit perfekt om man hade kunnat använda M5:ornas gamla kylplattor till andra fälgar också, men det kräver ju ett visst djup i fälgen. Anledningen till att jag ställde frågan var bara för att se om någon direkt avrådde mig från att använda en heltäckt fälg, men det verkar det ju inte vara. ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
Jag kan hålla med tidigare skribenter om att fälgdesignen kan påverka bromsarnas livslängd.
Jag har gjort lite praktiska erfarenheter efter en hård helg där däcken sprack ![]() Sen såg jag att de inovativa gamla M5-fälgarna diskuterades. Jag har fått för mig att de var konstruerade att suga ut luft istället för att pumpa in i hjulhuset. Hur var det egentligen ![]() Klart är att de blev ersatta av vanliga fälgar eftersom M5-kunderna tyckte att de var för fula ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Kristian:
Du kan ha rätt i detdär med att suga ut luften med M5-fälgarna! Har för mig att jag har hört det med. Det stämmer nog. Då funkar de ju strålande tillsammans med riktiga kylkanaler också! ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
_________________ ![]() |
||||||
citat:
Den ofjädrade vikten är för visso mycket viktig att hålla så låg som möjligt, och påverkar i allra högsta grad bilens uppträdande vid hårdare körning på bana På din blysläde spelar ett antal kilo på den ofjädrade vikten ingen roll, så du kommer ej känna någon skilnad. Men vist lätt är alltid bäst men inte i den dignitet som de flästa tror. Så ord som "mycket viktig" och "högsta grad" skulle jag inte använda. Hmm ursäkta om du tycker jag märker ord. Sen kylingen ja, bra fråga. Det är ju öppinger längst ut. Jag skulle testa att köpa ett par beggade. Det måste ligga och skräpa ett helt gäng fula std i div källare här och där. Måste du ha 17"are? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Stämmer att det är ut. Det skall även gälla system-2-fälgarna (throwing star). Med lite god vilja kan man även säga att det förutom att kyla bromsarna även ger ett litet undertryck under bilen. _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||||
Måste och måste, kan ju iofs köra 16", men jag har helt inriktat mig på 17". Ev kommer 330mm bromsar att införskaffas så småningom, och då känns det lika bra att köpa 17" direkt. Dessutom är ju hjulhusen inte direkt små, så 16" skulle se bra tunnt ut ![]() Känner att jag lika gärna kan motivera mitt inköp av dessa fälgar. Kostnaden är endast 1500kr för 4st fräscha fälgar! Då kanske ni förstår varför dem är högintressanta ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||||
Jag antar att det är dessa fälgarna ni diskuterar? ![]() Grymt snygga enligt mitt tycke iaf ![]() Tittar man på utformningen så bör fälgen suga ut luften från bromsarna. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||
olika typer av *prOpellerfälgar* blåer eller suger beroende på vilken sida de sitter på.
Däremor turbinfälgar har samma funktion oavsett rotationsriktning. min logik får mig att tro att om det är turbinblad, så kommer luften att röra sig innifrån fälgcentrum och ut, så då borde fälgar som har hålet innåt nära centrum och utåt nära däcket evakuera luft, och visevärsa. |
||||||
Inte om de har vänster- respektive högerfälgar. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||
Någon mer än jag som tänkt på att volvo 850 turbofälgarna (prOpellerfälgarna) av tidig årgång var gjutna i samma form (eller pressade eller hur man gör fälgar) ? På en sidan av bilen var prOpellrana frammåt och tröck in luft och på andra sidan bilen var dom bakåt och sög luft. Funktionen kanske inte blev lidande men det såg konstigt ut när man gick runt och tittade på bilen.
Var in och frågade en volvohandlare på den tiden varför det var så, om dom helt enkelt snålat in men säljaren hade ingen aning och hade aldir reflekterat på hur det såg ut. _________________ /Petter Ledin |
||||||
Jo, om du byter plats mellan sidorna så byter du riktning på luftflödet.... |
||||||
Aha, du menar så =) _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3212 besök totalt |