Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
tävlings gokänd bil??!!
<<   1, 2
7335 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Wankelsport skrev:
En gissning är att Calibran anses ha för användbart baksäte för att vara "sportbil" men man kan ju alltid lämna en ansökan. Det kan inte blir mer än avslag!
Att den är 4wd och/eller har turbo är inget problem, det är tillåtet!

nja... den bedömning kan knappast vara korrekt om en Toyota Celica är tillåten.. Visst när man väl har tagit sig in och inte sitter bakom en fullväxt människa och är maximalt 175cm lång så sitter man väl okey. Men det kan väl inte anses vara så osportigt?

möjligtvis kan anseendet vara till dess nackdel då 96% (uppskattningsvis) är av icke turbomodell och att turbon enbart såldes i sverige under 1993. Så att den inte har sportbilsanseende har nog mer med på de andra modellerna. Motor/prestanda mässigt samt även väghållning så tycker jag att den platsar på listan som Pär länkade till...

Så jag får läsa reglementet och se om man ska lämna in en ansökan...

Kungälv
Här sen Feb 2003

Celican är tämligen ny på listan, hade inte sett själv att den är med nu. I jämförelse med en Celica av ungefär samma ålder som din Calibra håller jag med dig om att de kan anses relativt jämbördiga. Personligen anser jag kanske att den snarare är en sportig coupé än en "sportbil" men å andra sidan är ju som bekant flera andra såna godkända redan så jag ser inte det som ett hinder. En för alla, alla för en!
Skicka för sjutton in en ansökan med bifogade bilder på din bil och se vad de säger...

Frågan är hur man ställer sig till olika årsmodeller av samma "modellnamn", storleken och sportigheten kan ju skilja ganska mycket... Detta är en klar svaghet med bara en namnlista.

Sportighet ligger inte i motorstyrka vet du väl. En klassisk sportbil som t ex en MG midget är definitivt inte stark men är otvivelaktigt en sportvagn. Nåväl, detta kan (och har redan) debatterats till dödagar. Vi släpper det.

Kolla reglementet och gå in på SPVM:s hemsida. Där finns en vagnsdeklaration i form av ett Excelark som du kan ladda hem. När du fyllt i motorstyrka, möjlighet att chipstrimma osv får du fram minimivikt för de olika klasserna så du kan se om det är någon idé att försöka kvala in den.

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Kollade på excel arket och kom genast att fundera på "chip-trimnings" tillägget på 15%.. Det florerar många rykten kring vad chippet ska ge på min som är utrustad med enem chip.. men det är iaf mer än 15%, snarare nånstans mellan 20-25%... finns flera leverantörer och dom flesta har ungefär samma angivelse. Hur hanterar man detta? Ska jag återställa originalchip eller ska jag räkna med ett annat pålägg eller agera som om det regnar?

I övrigt så saknar jag bur, stolar och bälten men verkar kunna att hamna i klass B om den blir godkänd... rimligt antagande om klar vikt utan alltför mkt åverkan är 1450 (väger in på 1520 nu med mig i) och effekten torde vara runt 250 men enligt excelarket så räknar det med att det blir 240 hk... vikt/effekt 5.5-5.9kg/hk

jag är mkt medveten om vad sportigheten är.. Och att den ser nästan ut som en ford cougar hjälper ju inte till, men att målet Opel hade när man stoppade i överladdning och 4wd var just att bygga en sportbil plus att calibran gick i diverse mästerskap under -90 talet med gott resultat borde ju tala lite för den (dtm osv...)

Kungälv
Här sen Feb 2003

Jo, man kunde tycka att bilar som är homologerade som GT-vagnar av FIA skulle kunna godkännas direkt....

Att din bil skulle få mer än 15% effektökning av att chippas är inget bekymmer, det är bara att se som en ren bonus! Med andra ord agerar du som om det regnar och använder din bonuseffekt till att köra ifrån de andra! Eftersom en 4wd borde gå lite "trögare" än en 2wd så kanske effekten kan komma till god nytta ändå.
Tyvärr är det ju så att vissa modeller gynnas och andra missgynnas men vad ska man göra? Samma gäller ju t ex om man räknar på modifierade motorer. I vissa fall kan man bevisligen ta ut mer effekt och i andra kan man aldrig nå den beräknade. Sånt är livet!

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

verkar vara svårt att få kalla calibran en sportvagn...

Dock så snackas det om en ny klass för GT-vagnar... Roadsport -D (om nu calibran platsar där....)

tävlings gokänd bil??!!
<<   1, 2
7335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande