Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra TURBO 4wd -96
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (11314 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack för tipset Jonas!

mkt våld och vilja fick loss den... men 3 timmar för att bara få bort en drivaxel gör ju att man funderar på om det blir nån körning till helgen..

Jag tar nog och river insuget som du sa Figgz, får helt enkelt inte plats för att skruva...

Göteborg
Här sen Dec 2002

Har aldrig varit med om såna problem att få loss en drivaxelmutter tidigare, inte ens när jag bytte på lackerarens frus Astra TDi kombi som gått 32k mil... men nåja, nu är den loss!
Insuget får du som sagt loss lätt om du har en ledad ringnyckel med spärr, det går annars med men tar längre tid.

Skruva på så hinner du till helgen, det är nog många som vill se om denna "beryktade" f-lådelösning fungerar!

Lycka till!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Går långsamt framåt med bytet, har dock kasst med tid på veckorna då jag håller på att ordna med villabygge.... det kommer bli stressmek på fredag då jag tänkte sluta jobbet vid 2 och skruva tills jag är färdig...

En bild på arbetsplatsen...

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
stressmeck gick åt skogen...

blev ingen björkvik i helgen... fraktade iväg bilen till någon bättre lämpad att utföra bytet då min tid tog slut... drar på tjänsteresa och kommer testa den nya lösningen först helgen den 11-12 juni.

Lärde mig iaf att skruva med hanskar, ska aldrig vara utan mekanikerhandskar mer...

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
bilen ska vara klar nu.... låsta lameller och utan hydraulstyrning.. Men jag kan inte testa förrän den 11...

NA
Här sen Jun 2004

Tord skrev:
bilen ska vara klar nu.... låsta lameller och utan hydraulstyrning.. Men jag kan inte testa förrän den 11...

låsta lameller?

Det betyder att du inte har någon differentiering alls. (?) Inte särskilt bra för väghållningen om du frågar mig.

NA
Här sen Jun 2004

... eller jag e nog ute o cyklar lite. Det är kopplingen du låst och inte viskosdiffen, om jag tolkar saken rätt. Men å andra sidan, om du itne gjort någon förändring i den så har du ju heller ingen annorlunda kraftfördelning.

??

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
har fortfarande en viskokoppling som sköter kraftfördelningen, den är inte förrändrad.

Det som är ändrat är funktionen som kopplar ur driften på bakhjulen vid inbromsning, jag utgår ifrån att detta kommer att förrändra bilens beteende men hur mycket återstår att se...

NA
Här sen Jun 2004

Vid inbromsning? Hmm. jag är inte så jättepåläst i modellen, men jag hade för mig att funktionen in och urkoppling är till för att skydda mot överhettning. Fast kanske är det så att det är enklare med bromsbalansering och ABS om diffen alltid är urkopplad vid inbromsning. Ingen teknik som använts av någon annan tillverkare i alla fall.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:

men 3 timmar för att bara få bort en drivaxel

Matex racing som kör Opel i SLC bytte drivaxel på 3 minuter och 15 sekunder... från stopp i depåboxen tills bilen var på rull igen
Drivaxeln på andra sidan tog lite längre tid, 3 min 20 sek
Tyckte bara att det var en kul parantes att flika in

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Rosefors skrev:
Vid inbromsning? Hmm. jag är inte så jättepåläst i modellen, men jag hade för mig att funktionen in och urkoppling är till för att skydda mot överhettning. Fast kanske är det så att det är enklare med bromsbalansering och ABS om diffen alltid är urkopplad vid inbromsning. Ingen teknik som använts av någon annan tillverkare i alla fall.

så länge allt är frid och fröjd så sköts i och urkopplingen enbart när man bromsar, men sen när det blir överhettat och det inte är så lugnt längre då kopplas den ur som skydd.

Tack Kristian, det känns skönt att veta.... nästa gång tror jag att jag kan kapa tiden med säg 2.5timme, då det blev en del kopparpasta på bultar och skruvar...

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
så, nu är nya fördelningslådan testad in action...

Var på lunda med Opelsportclub och körde konbana lördagen den 18/6. Bilen känns som vanligt så länge man kör "normalt" men när man växlar om till konbana/banåka så öppnar sig en ny mkt roligare dimension av att åka Opel... Då drivningen är på hela tiden nu så driftar baken ut vid gasuppsläpp, och man kan kontrollera balansen med gasen. Extremt underhållande och det känns effektivare nu... attack in mot böjen, snabbt gasuppsläpp för att styra bilen dit man vill och sen på't igen för att kontrollera kursen. Så jäkla skoj!!! Blev just mkt mindre angelägen om att sälja bilen

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
såld...

Göteborg
Här sen Dec 2002

Vart gick den Tord? Kommer man fortsätta se den på träffarna? Jag tycker det är kul att se nån piska Calibra runt banorna

Lycka till med nästkommande projekt iaf!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Såld till en Opel entusiast i stockholms södra förorter. Han fick starka uppmaningar att joina osc, eller gör han det inte så vet han vad han missar. Jag tror nog att han dyker upp.

Han hade visst nån -86as manta som busbil... men calibran får nog ta över den rollen nu då han provade göra ett byte med mig

Denna tråd känns plötsligt lite inaktuell, hur gör man för att döda?

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Gick igenom gamla bilder och så att de inte fanns kvar här... så här kommer de igen. Bilen som introducerade mig till rejsa.nu

Tycker fortfarande att Calibran ser riktigt bra ut, speciellt när de inte blev sönderstylade. Den här tycks leva i Askersund nu även om det var nåt år sen den var ute på vägarna...

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Kompletterar med denna bild, licenskurs SBF på Sviestad 2004-08-13.
Min Vectra bakom din Calibra.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Just ja, flera kändisar där! Rikard har ju kvar sin gröna 328 och bor granne med mig nu

Opel Calibra TURBO 4wd -96
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (11314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande