Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Använd fyrpunkts bältet även utanför banan...
<<   1, 2
4632 besök totalt
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Anledningen till att trepunktsbälten inte är godkänt är att det är svårt att titta över axeln när man sitter fastspänd på höger axel, dvs säga titta till vänster i döda vinkeln. Det är den motiveringen som SFRo har fått av bilprovningen.
Därimot så är det godkänt att i ombyggda/amatörbygda fordon montera trepunktsbälten utan rulle som utgår från mitten och ut mot dörren vilket gör det precis lika svårt att se döda vinkeln som med fyrpunktare

Dom beskeden som jag har fått när jag pratat runt med SFRo folk är att det antagligen inom inte allt för lång tid kommer bli godkänt med fyrpunktare i ombyggda/amatörbyggda fordon thumbs up

Själv så hade jag monterat midjebälten i min ombyggda bil för detta var ett krav från SFRo (man fick inte ha trepunkt). När jag sedan skulle besiktiga så hade reglerna ändrats och man var tvungen att ha trepunktare, och skulle man montera det i min bil med låg kantlinje så var man tvungen att ha båge att fäste övre fästet i och skulle man montera båga så måste den tåla att rulla runt med... >
Allt detta hade jag självklart ändå tänkt montera men det var lite surt när man trodde att man var klar för besiktning och sommaren stod på glänt (det var då som jag trodde att det skulle vara sommar i Juli )... Nu är dock allt bes och klart och trepunktarna har åkt ut till förmån för fyrpunktsbältena.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

MaZ skrev:
Skönt att höra att ni klarade er såpass bra. Hoppas du iaf körde på hjortskrället så du fick med dig ett par filéer hem..?

Hur många tror att man sitter kvar upprätt/rakt i stolen när man voltar med trepunktsbälte?
Hur många tror att kroppen "viker undan" om man släpper ett 2 tons betongblock i taket på en bil?

räck upp en hand...

Som ingenjör så skall man akta sig för att tro

Man skall kolla statistik, försök samt utredningar, eller så gör man det enkelt för sig och pratar med någon som KAN krockvetenskap. (t.ex Göran/Wankelsport)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

tro, kvalificerad gissning, överslag, höftning... Kalla det vad du vill.

Själv tycker jag det borde vara ett större problem att ha en stål U-balk i 3mm plåt med vassa hörn och spetsar i taket som skyddas av 8mm skumplast med tyg på, ändå köper folk bilar med taklucka. Är inte det underligt?

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Det finns många underligheter när folk köper och utrustar sina bilar som man inte förstår!
Det har sagts mycket klokt redan i denna tråd. Vet inte om jag egentligen bidrar med något men det har aldrig hindrat mig förut så jag skriver ändå....

Tyvärr har det företag jag (och Gripenland) arbetar för ingen lust att lägga pengar och resurser på att utföra prov med just olika typer av "rallystolar" och bälten. Synd för det hade varit mycket intressant.
Kan tilläggas att det här med rundslagningar och säkerhet är mycket känsligt för alla biltillverkare eftersom risken att bli stämd på höga belopp (i USA) är mycket stor. Därför lär vi inte få höra speciellt mycket oficiella uttalanden från något bilföretag i frågan.
Allt jag skriver nedan är därför min personliga åsikt, inget min arbetsgivare säger!

Fakta är att VTI (statens väg och trafikforskningsinstitut) gjorde en samling simulerade krockprov med olika typer av bälten och stolar för många år sen (typ mitten på 80-talet). Denna rapport ligger åtminstone delvis som grund för varför man inte får använda 4/6-punktsbälten i vanlig trafik. Tyvärr anser jag att de utförde serien på ett lite olämpligt sätt, de ändrade nämligen flera parametrar mellan varje prov vilket gör att man inte kunde dra någon riktig slutsats av om stolar eller bälten verkligen fungerade. I rapporten dras dock slutsatsen att det ordinarie bältet och stolen hade bäst funktion men jag är nog inte helt säker på att jag håller med. Däremot tror jag fullt och fast på deras slutsats att 4-punktsbälten riskerar att skapa underglidning.
Detta gällde alltså bara simulerad frontalkrock. Slutsatser angående sido- eller bakkrock samt rundslagning togs aldrig med

När det gäller rundslagningar så måste man ha klart för sig att de är betydligt ovanligare än front/sid/bakkrockar. Jag skulle vilja påstå att det gäller även på racerbanan men jag har tyvärr ingen statistik. Det är dessutom så att taket faktiskt inte alltid trycks in och även när det gör det så blir bilen för den delen sällan helt platt. Varje olycka ser olika ut. Inte ens på en provbana där du kan upprepa proven väldigt detaljerad kommer två rundslagningar att se helt lika ut. Att därför tro att en rundslagning alltid innebär stor takintryckning är därför lite fel. Oavsett om man tror att kroppen skulle "glida undan" eller inte!
Nåväl:
-Utan tvekan är det extremt viktigt för överlevnadschansen att bilens tak inte trycks ihop! Att installera bur eller åtminstone båge är därför positivt.

-Tveklöst gäller det också att alltid sitta kvar på sin plats i så stor utsträckning som möjligt. Beroende på hur bilen slår runt och vad den slår i riskerar du mycket allvarliga skador på både huvud och övriga kroppen av att slå i bilens inredning. Precis som påpekats kan detta innebära att buren som räddar taket från att tryckas in riskerar att vara farlig om du slår huvudet i den. Inte bra.

-Hur sitter du då kvar på din plats? Jo genom att ha ett bra bältessystem! Ett 3-punktsbälte med bra geometri och försträckare som är utprovat för rundslagningsolyckor kan göra detta bra. Fast vet vi att just din biltillverkare ens brytt sig om att kolla hur det fungerar annat än vis front eller sidokrock?
6-punktsbältet har (enligt min mening) bättre chans att hålla dig kvar, speciellt i kombination med en stol som kramas. Samtidigt får man, som påpekats, problem med att vrida sig och man sitter väl fastspänd och tappar kanske en del av sikten vilket ju inte är positivt.

Alltihop blir med andra ord ett givande och tagande. Det som är bra i en olyckstyp kan vara dåligt i en annan.. Fast det betyder ju inte att det måste vara dåligt, eller?
En nackdel med eftermonterade bälten och/eller stolar är ju naturligtvis att det är svårt att avgöra om de installerats rätt och om infästningspunkterna verkligen håller för lasten. Jag förstår därför att Bilprovningen inte är allt för förtjusta i alla hempul lösningar som de måste få se. Jag är inte så säker på att jag heller kan avgöra det bara genom att titta. Dessutom är ju bälte och stol bara en del i hela skyddsystemet. Det blir ganska komplext.
Man kunde kanske tänka sig att de skulle kunna godkännas om allt är antingen E-märkt eller FIA godkänt...

Bur i bil som körs på vanlig väg? Nja, alltså i en gammal bil med tveksam krocksäkerhet är det kanske mest positivt sett ur inträngningssynvikel. Fast samtigt har man ju det där med hur det samspelar med övriga system. Finns det risk att du slår i buren/bågen så ligger du inte så bra till. Dessutom ger en hård bil en kraftigare inbromsning vilket ofta ger högre skaderisk. Ditt orginal 3-punktsbälte är inte optimerat för den hårda inbromsningen!
Jag kan inte ge några rekomendationer men kan väl konstatera att jag inte skulle vilja ge mig ut på bana, vare sig tävling eller vanlig bankörning, utan att ha både båge, FIA-godkänd stol och FIA-bälte. Dessutom med skyddskläder mot brand. I vanlig trafik däremot kanske man kan lite på det som biltillverkaren installerat men jag tror inte att det är fel att använda 6-punktsbälte även då. När jag själv kör RX-7:an på allmän väg brukar jag ha 6-punkt bältet på!

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up wankelsport

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ska ju gå att montera med minimal åverkan om jag förstått det rätt. Ursäkta för trådlånet...

Jag tror du skall sikta in dig på de heigopågar som INTE har med tillval Inschweissteile med som möjligt tilval och/eller som har den lilla trekanten i produktbeskrivningen (inkl. Einschweissformteile)
Grekiska... nä, tyska

Vad betyder det? Jag tittade i listan men blev inte så klok, speciellt när jag tittade i tillbehörslistan

Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
porschedriver skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ska ju gå att montera med minimal åverkan om jag förstått det rätt. Ursäkta för trådlånet...

Jag tror du skall sikta in dig på de heigopågar som INTE har med tillval Inschweissteile med som möjligt tilval och/eller som har den lilla trekanten i produktbeskrivningen (inkl. Einschweissformteile)
Grekiska... nä, tyska

Vad betyder det? Jag tittade i listan men blev inte så klok, speciellt när jag tittade i tillbehörslistan

Einschweiss bedyder i stort sett fastsvetsning, dva att buren svetsas i chassiet.

Får man inte med fastsvestsningsdelarna (eg. förstärkningsplåtarna) och de ej heller går att beställa till buren återstår bara att buren är av en sådan typ att den bultas fast i befintliga hål.

Detta gäller främst bågarna (überrollbugeln). Helburarna (Sicherheitskäfig) har oftast någon eller några punkter som kräver svetsning.

Inschweiss=Einschweiss + ett tryck på delete för mycket

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Man skall också akta sig för Einbausats (inbyggnadssats) med Lochbildbleche (=hålbildsmall, dvs något för att borra i bilen, vilket brukar innebära svetsrisk)

SSD betyder Sonnen Schiebe Dach, dvs sollucka.

Frågan är om någon av E36 bågarna går att montera i befintliga infästningar.

Citera
Allmänt banåkaforum
Använd fyrpunkts bältet även utanför banan...
<<   1, 2
4632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande