Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3642 besök totalt |
Vilket kanske just är ett av problemen? Alla som skall ge sina polare en skräckfärd... Men en fråga till Kristian och andra som kan tänkas ha pejl. Vad gäller vid SBF-arrangemang? Gäller försäkringen och alla tillstånd om man åker två i bilen? Förutsatt att båda har licens. Skall det stå nåt speciellt i vagnsboken och bilen alltså på nåt sätt vara besiktigad för två? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Man brukar inte behöva ta i så där överjävligt för att folk skall bli helt förstummade när de sitter i passagerarsätet. Gäller i.o.f.s. mig också, fartupplevelsen blir mycket värre när man inte får bestämma själv.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag tror vi diskuterat detta tidigare. SLC Fredrik hade kommit fram till att det inte finns något i rglementet som hindrar detta, men att de inte tillät det på SLC. I stor sett är ju reglementet för Racing och Rally lika, och i rally så får man ju ha "passagerare". Säkerheten för co-driver är definierad i GT och det borde helt enkelt vara så (om man följer reglerna rätt av) att om dessa krav är uppfyllda så får man vara 2 i bilen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Vi (SLC) har i ett par fall godkänt instruktörer i bilarna under fredagsträningarna. I de fall har vi krävt samma säkerhetsstandard (eller högre) för instruktören. I vagnboken görs ingen notis om detta. Motorsportförsäkringen ska gälla om instruktören har licens och dessutom utför en uppgift. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Som jag läste mig till för nåt år sen, hoppas jag minns rätt och att det fortfarande stämmer, så är det inte reglementena som sätter hinder, utan T/H:s villkor i förarolycksfallsförsäkringen: http://www.sbf.se/pdf/blanketter/TRF
Men det är ju inte så jättetydligt uttryckt där heller, så det blir ju tolkningar. Att en godkänd instruktör ingår i försäkringsskyddet under SBF-sanktionerade utbildningar slöt iaf jag mig till och det är den praxis som används också. I försäkringsvillkoren står ingenting om att försäkringen gäller passagerare i alla fall. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har i USA ar det tillatet att ta med passagerare pa de flesta typer av bankorning och jag har sjalv haft en del passagerarturer i trevliga bilar med duktiga chaufforer. Det hande dock en olycka idag pa California Speedway under en Ferrariklubbstraff. En av deltagarna var dar med sin Carrera GT och en ferrarikompis som var sugen pa att kopa en CGT akte med ut som passagerare.
I samband med att de passerade depatfarten blev en annan bil utvinkad och nagonting gick fel i samband med detta och Ben tappade kontrollen over sin CGT och satte den i muren, farten nar incidenten skedde var ca. 165 mph och passageraren dog omedelbart av krockvaldet, Ben som korde avled under transport till sjukhuset. Nar jag var pa Thunderhill for ett par veckor sedan var jag passagerare i en bil som aven den kom upp i over 160 mph fore inbromsning pa rakan och det kandes aldrig onaturligt. Men sa har i efterhand vet jag inte om jag skulle gora om det. _________________ Anders Hansson |
||||
Det snackas mycket att man inte skall komentera andras olyckor etc, men jag tycker faktiskt tvärt om.
Se på hur det görs i flyget(på alla nivåer). Där görs en ordentlig utreding som sedan offentliggörs. Allt detta samlas i publika databaser så ALLA kan lära sig av detta. Då kan man också föra bra statistik och anpassa regler och upplägg för detta, allt för att minska olyckor och incidenter. Det är naturligtvis viktigt att dessa utredningar görs av kompetent personal så att hörsägen och gissningar undviks. Men offentlighet är inte bara bar den är viktig för ett motiverat och bra säkerhetsarbete samt att man får förståelse för regler etc. hos utövarna. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Ja, detta kan var en anledning till att en arrangör vill minimera risken. Se detta exempel. En ägare av en Carrera GT skulle demonstrera sin bil för en bilintresserad. Tyvärr slutade det med 2 omkomna, och de efterlämnar familj. ![]() http://www.nbc4.tv/news/4562562/deta ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hittade detta på 6speedonlines forum angående den tragiska olyckan!
http://www.6speedonline.com/forums/showthread.php?threadid=27663&perpage=15&pagenumber=9 Att ha med passagerare innebär en större risk, vid de tillfällen jag varit på banträffar har det bara varit under "följa-Jon"-pass (instruktör i täten och omkörningsförbud) som man fått ha passagerare och under vanliga körpass har det bara varit instruktörer utöver förare i bilarna. Min personliga åsikt är att det är en bra kompromiss. _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||
Jupps, och bilden Erik B postade är tydligen bilen det hände med...
Mer info finns i deras forum www.6speedonline.com. _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||
Är ofta en svår avvägning som "tävlingsledare" under banträffar om man ska tillåta någon att åka med eller inte. Precis som flera innan redan skrivit försöker man se till att dem man vet kan köra och därför kan tillföra något till personen som vill ha passagerare får åka med. Däremot är kompisåkning förbjudet på OSC:s alla träffar.
Innan vi anslöt oss till SBF tillät vi medåkning och jag hann aldrig märka något negativt med det. Vi körde dock bara ett år. Sen har vi altlid försökt hålla en väldigt låg toleransnivå mot all buskörning så så fort något sådant märks svartflaggas denne. Tyvärr nekas en del duktiga förare att bli instruktörer då man helt enkelt inte känner denna. Man måste ta det säkra före det osäkra. Sånt kommer man aldrig runt om man vill hålla en hög säkerhetsnivå. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3642 besök totalt |