Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite funderingar efter körning Mantorp långa
1 besök senaste veckan (2543 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Var på Mantorp nyligen och har äntligen fått laptimern att fungera. Det visar rätt intressanta grejor, dels vad totala varvtiden var, men även hur jag kör, eftersom jag kan koppla det till accelerationsvärden (längs och tvärled).

Ett av snabbaste varven på första passen var 1.37. Jag tyckte bilen var inte tillräckligt understyrd, så jag ökade krängare fram. Nästa pass fick jag ner tiden till 1.35 och klart mer körbar bil thumbs up plötsligt ger den liksom information genom ratten på ett sätt den aldrig gjort förut. Helt klart gokart lik i kommunikationen, kändes klart och tydligt när man understyrde .

Så här ser accelerationskurvorna ut för 1.37 varvet (i grönt) och 1.35 varvet i mörkrött:


Det man kan konstatera är förvånansvärt lite . Det finns några prickar som ligger långt upp till vänster långt upp (område -0,5 lateral och 0,8 linear) dvs broms och styrning samt lite fler på höger sidan (ca 0,6 lateral och 0,7 linear). Måste påpeka att min datalogger vänder på plus och minus samt höger och vänster är på "fel" sida eftersom det är accelerationer, alltså prickar på vänster sida beskriver högersvängar och vice versa, dock har jag fått den att visa prickar ovanför 0 linjen som broms och nedanför som acceleration. Hursomhelst, jag trodde man skulle se mer skillnader om man förbättrar sin tid, men det visar ju bara på att jag "körde smartare" med det material jag hade. thumbs up

Nästa sak jag noterade var att vid 175km/h når man en betongvägg. Att växla från fyran till femman är meningslöst på rakan... Motorn orkar inte dra på femman helt enkelt. Kolla den här kurvan som visar acceleration när jag växlar på rakan och pricken på "track map" är där jag växlar, dvs i princip under dragstermålgången. Jag noterar också en deceleration på 0,5g pga luftmotståndet i tillfället när det inte driver och kopplingen är nere

http://www.kallerman.com/westfield/Modifications/Analysis/Mantorp%20ra . . . .

Jag noterar också att jag lyckas bromsa med 1,3g i slutet av rakan. Det innebär att det borde gå att bromsa mer, om luftbromsen är 0,4-0,5 så borde det gå att få ut totalt bromskraft på kanske 1.6 eller så...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Wow! Där var det high tech. Det mest avancerade på min bil är väl varvräknaren.

Jag mätte inte inbromsningarna efter långa rakan i G, snarare i hjärtfrekvens. Gäller att jobba med skrajfaktorn.

Jag noterade också en egenhet med Marcosen. När jag låser upp bakbromsarna tar all bromsrök en väg, rakt in i kupén. Det kändes lite speciellt.

Tråkigt att din el spökade men bra att det löste sig till slut.

EDIT: Du får hänga på bilen en annan kaross

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Skitkul o kika på thumbs up thumbs up thumbs up


Fråga: ligger de gröna prickarna ovanpå de mörkröda? För vid full sidkraft och ingen gas eller broms så är det väldigt mycket mer grönt än mörkrött. Ser ju ut som du gasat mer (och tidigare?) ut ur högersvängarna med mörkrött thumbs up och även bromsat in i svängarna thumbs up
Jag antar att du kan ta ut en traction circle sväng för sväng? Vore intressant eftersom det är lite väl många prickar nu . Kan du få en linje istället för prickar osså? Jag tycker det är tydligare för man ser vad som hänt efter vad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Linjen blir alltså hela eller delar av varvet (jag kan zooma hur mkt som helst). Men den brukar mest bli spetig och säger inte så mkt eftersom det är så många olika gånger fram och tillbaka.

De gröna har jag lagt ovanpå de röda eftersom de gröna verkar ockupera mindre "område", dvs de röda går lite utanför, men inte massor. Det skiljer ju inte sådär jättemycket.

Här är ett annat exempel på vad som skiljde mellan de två varven. Hastigheten i chikanen var helt enkelt 10km/h högre med högre sidokrafter och senare inbromsning. Alltså, jag körde helt enkelt fortare.

http://www.kallerman.com/westfield/Modifications/Analysis/Mantorp%201. . . . .

Resultatet av det blir så här:
http://www.kallerman.com/westfield/Modifications/Analysis/Mantorp%201. . . . .

Jag håller högre hastighet exakt hela rakan=det kanske var här jag sparade mest tid troligtvis. thumbs up

Dataloggning är asballt. Det verkligen hjälper till att göra en till bättre förare. Att kunna i efterhand sitta och titta på vad man gjort, hur det gått osv osv. Bästa funktionen på hela bilen tror jag nästan (när den funkar... ).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Typiskt så här ser det ut när man gör linjer istället för punkter. Detta är på hela 1.35 varvet.


Tar man bara t.ex. chikanen, blir det så här:


Det går ju alltså "medsols" eftersom vänstersvängen in hamnar på vänster sida och höger ut på höger sida (max g ~1.2). Under tiden bromsar man ju fast jag hade troligtvis kunnat bromsa betydligt senare och hårdare.

Hade det varit på "riktigt" hade man ju gjort de här analyserna på plats mellan passen och gått ut och förbättrat sig. Jag stod antingen och skruvade lite eller sparkade däck och snacka skit

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Det ser lite konstigt ut att jag inte får värden över 1.2g sidledes (att det blir en rak linje). Måste kolla konfigurationen så den inte är begränsad på något sätt Det ser skumt ut.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Här måste du väl ändå suttit och petat dig i näsan...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Lite funderingar efter körning Mantorp långa
1 besök senaste veckan (2543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande