Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Maserati, behöver mer info.
893 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hej!

Jag undrar om det finns någon bra hemsida där man kan hitta mer information om Maserati, närmare bestämt nyare Ghibli med 2-liters V6:a. Styrkor/svagheter, vad man ska kolla på osv? Hur bra håller dessa motorer? 312hk från 2L motor är ... hmmm... rätt hög trimningsgrad.

Tack på förhand!

Avesta
Här sen Jul 2004

Re: Maserati, behöver mer info.

beepbeep skrev:
Hej!

Jag undrar om det finns någon bra hemsida där man kan hitta mer information om Maserati, närmare bestämt nyare Ghibli med 2-liters V6:a. Styrkor/svagheter, vad man ska kolla på osv? Hur bra håller dessa motorer? 312hk från 2L motor är ... hmmm... rätt hög trimningsgrad.

Tack på förhand!

Hej!

Ghiblin med 2-litersmaskin finns med antigen 306 eller 330 hästar (330-hk-varianten är ovanlig och har tillägget "Cup" i modellnamnet). Motorn är en 24-ventilad v6a med lösa, våta och nicasilbehandlade aluminiumfoder (2.8an har stålfoder). Insprutningen kommer från Weber/Marelli och är av samma typ som sitter i Ford Cosworth. Dock så styr man varje cylinderbank separat (fråga mig inte varför, jag ska skrota de där prylarna och skaffa Autronic så fort plånboken återhämtat sig lite). Kamdrivningen är också lite lustig, avgaskammen drivs på konventionellt vis medan insugskammen drivs av en kedja från avgaskammen på baksidan av motorn (=maskin ur vid servie).

Jag tror maskinen är relativt robust, en firma i Tyskland säljer kit där de plockar mellan 4 - 500 hästar på std botten. De haverier jag hör talas om verkar ha varit handhavandefel från ägarens sida (oj vad varm motorn är, undrar om nåt är fel, ääääääh jag kör -> spruckna toppar osv). Jag har till och med hört talas om makiner som klarat alla ventiler vid rembrott, antar att den låga kompressionen (7.6-1) ger lite spel mellan kolvar och ventiler.

Jag har utförliga manualer på .pdf om du vill ha.

Länkar:
http://www.maseratinet.com/
http://www.maserati-rc.org/
http://www.maseratighibli.co.uk/

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack Martin!

Det var nyttiga länkar. Måste maskinen plockas ur vid kamremsbyte? Är vanliga slitdelar (kamrem, bromsdetaljer osv) dyra? Är vanliga underhåll något man kan göra själv under förutsättning att man har lite erfarenhet samt tillgång till fullfjädrad verkstad?

Är växellådor tillförlitliga eller brukar dom gå sönder ofta? Är det transaxel eller sitter lådan vid motorn?

Förlåt om det är många frågor...dom här bilar är lite ovanliga

Avesta
Här sen Jul 2004

beepbeep skrev:
Tack Martin!

Det var nyttiga länkar. Måste maskinen plockas ur vid kamremsbyte? Är vanliga slitdelar (kamrem, bromsdetaljer osv) dyra? Är vanliga underhåll något man kan göra själv under förutsättning att man har lite erfarenhet samt tillgång till fullfjädrad verkstad?

Är växellådor tillförlitliga eller brukar dom gå sönder ofta? Är det transaxel eller sitter lådan vid motorn?

Förlåt om det är många frågor...dom här bilar är lite ovanliga

Remmen sitter på framsidan, kedjan på baksidan. När kedjan skall bytas ska måste maskinen tas ur. Reservdelar är ganska dyra, dock har bilarna en del komponenter gemnesamma med andra italienska bilar (Alfa, Fiat osv) som är lika gamla, crossoverlistor finns. Nu har jag inte skruvat jättemycket med min, men det ser inte speciellt svårskruvat ut, relativt gott om plats och inga alltför exotiska lösningar. Vanlig service fixar du nog relativt lätt om du har tillgång till verkstad och lite rutin. Ventilspelet schimsas, så där kan det kasnke bli lite jobbigt men jag skulle tro att det lönar sig att krångla lite och lösa det själv. Växellådan sitter fram (alltså ej transaxel) på konventionellt vis och är en 6-växlad Getrag 280 (tror jag, det finns ett artikelnummer som börjar på 280 på lådan) och den har gott rykte. Bakaxeln är samma som på Ferrari 456 (ZF) och ska vara robust om den servas enligt intervallerna. Själva bakvagnen består av en "subframe" och en massa svetsade rör

Edit: Du ska absolut se till att inte skaffa dig en Ghibli äldre än 1995, de var mycket sämre då. Jag har inte koll på alla punkter den ändrades, men tydligen var det mycket vesäntligt som blev bättre i och med 1995 års modell.

893 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande