Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
973 besök totalt |
Pagid Gul eller blå till lätta FWD bilar?
Som rubriken säger undrar jag vilket av dessa belägg som kan tänkas passa till ca 800 kg Golf I med bansvängarambitioner, måste man gå upp till Gul eller räcker det med blå? Kan ju tillägga att jag har 305x 28mm skivor med 4 kolvs Brembo ok och kör på R-däck. _________________ Micke Ribbmalm |
utan att vara allt för insatt så tror jag att dom blå passar utmärkt för dig. Vad jag förstått så passar dom gula till lite tyngre bilar (m3 15-1600kg) och då din bara väger 800 borde dom blå vara rätt val (lita dock inte helt på mig utan invänta mer svar)
Själv köpte jag gula till min M3 men schenker tappade bort dem och det var sista paret på hyllan så det fick bli svarta rs14 och dom fungerar kanonbra tycker jag, dock kommer jag pröva gula nästa gång. Lycka till _________________ /Petter Ledin |
Nu är inte jag expert på området och har begränsad erfarenhet av sveriges banor så ta mina ord med måtta...
Kör själv med liknande vikt med original bromsok med 280x22mm skivor. (Scirocco med G60-skivor) Idag kör jag med standard-belägg från Mekonomen och innan dess med Biltemas. Enda "rejsiga" jag har är Slitzade skivor, Motul's RBF600 sås och stålomspunna slangar. Tycker detta räckt långt hittils och sååå långsamt går det inte. (eller? ![]() Nu har bilen inte gått långlopp och har ~115hk så det är inga superfarter jag kommer upp i, du har kanske mer mos och andra ambitioner än jag. ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
Det är mer bett i dom blå men dom gula håller längre.
En del som har tunga bilar med mycket effekt får problem med dom blåa. Fråga leverantören, jag skulle tro att dom för din bil rekommenderar blåa eller oranga. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
Jag har tidigare kört med originalbelägg på min Golf med G60-bromsar och det har funkat klockrent överallt utom på Anderstorp.
Nu använder jag Blå Pagid och har ännu inte kört på någon krävande bana med dom, men det jag kört hittills med dom har funkat bra! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
973 besök totalt |