Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-06-05 MGCC Sturup | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (18108 totalt) |
Höjdarfilm _________________ /Jerry Svensson |
||||
Hej igen Joachim
Alla tar väldigt seriöst på sitt material och körning. Jag kör med stilen som de garvade förarna, hoppar i bilen så lagom nonchalant och samma när dom hoppar ur. Jag har väl alldrig sett schummi eller vad han heter rusa runt och mäta däcktemperaturer, kolla däcktryck mm därför hoppar jag över detta moment. De gånger jag känner på däcken konstaterar jag att de sällan kommer över fesljummed (ca 35graderer Celsius), men däremot kan jag passa på att dra ut allehanda mystiska föremål ur slitbanan så att jag inte skall få punktering. Jag brukar dock kolla att jag har bensin, ofta full tank, kollar så att de väsentliga delarna finns på plats typ motor, hjul fyra stycken, ratt och som sagt i tidigare inlägg att inte generatorn hänger på trekvart. Det brukar i och för sig låta konstigt då denna har lossnat. Det enda som jag retar mig på är att andra kör fortare än jag, dock inte alla. Att komma 5 tiondelar efter ettan i Roadsport C och bli fyra på detta tyder på en tight klass. I fjol skillde nästen 4 sekunder mellan ettan och fyran Det som jag beskrivet ovan KAN vara en bidragande orsak till att jag blev fyra men då får jag väl köra ÄNNU fortare. Har funderat över hur jag skall kunna banta bort 40-50 kilo på mitt ekipage. 15 kilo kan jag ta på min kropp, 20 liter bensin mindre men vad mer??, raka benen som simmarna?? Förslag?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Trevlig MGCC-söndag var det och det är det viktigaste!
Eftersom jag hittills under alla år lekt med och utvecklat en sevenliknande bil så är allt nytt nu när man åker Miata. ABS:en möjliggör till exempel en del bus i ingångarna och man kan göra sådant man aldrig ens tänkt på i en "seven". Men övervikt har ju rent fysisk inverkan så det kan man nog göra lite med. Bristande geografikunskaper och felkalkylering vid Q8 på Hallnadsåsen resulterade dessutom i en alltför fylld tank under dagen men det var bra att ha på vägen hem. Åka fjärrstyrd bil, Jonas, det vore fräckt men inte lika kul när det svänger... _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Din lättsamma ton är trevlig, Bengt, men det känns inte som samma Bengt som gärna letar fel på de bilar vars förare kör snabbare än han själv - och ibland även på de som nästan gör det, trots betydligt högre kg/hk. Vi som har verkligt motorsvaga bilar måste ju för övrigt ta seriöst på både material och körning för att ha någon som helst chans till hyfsade placeringar. Klubbtävling eller ej, de flesta av oss kommer nog hellre först än sist... Nä, nu ska jag ut och skruva upp laddtrycket. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hej Dennis
Det enda trycket du kan påverka är väl däckstrycket eller har du smugit in en turbo eller rentutav en kompressor i bilen. Undrar om en vinddriven sådan är OK enligt Roadsportreglementet, om det är det kan du ju snacka med följa John kollegan Fredrik, han är ju vindkrafttekniker. Kom gärna med lättningsförslag du som har vanan inne Har identifierat två stycken vindrutetorkare eller vad man kan kalla dem, dessa åker av då jag byter till mina Brookland rutor med fästram. Kan dessa handla om 300 gram?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Resultaten är uppe nu på hemsidan
Det var munter läsning för min del, trotts att jag hamnade sisst i tävlingen hamnade jag på andraplats i regularitet , så nått måste jag göra rätt _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Å där gick han rätt i fällan _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Absolut Se bara till att få fason på krängandet och på med en omgång R-däck, så ska du se att du kommer att klättra i tabellen. Jag hade oturen att få köra om en annan Porsche på ett av de sista varven, därav mitt dåliga resultat på regularitetskörningen. Vore det förresten inte bättre att inte dela in resultaten klassvis - klassen spelar ju ingen roll i regularitetskörningen? Körningen däremot borde vara klassvis för att minska antalet omkörningar. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hur bra förare är vi egentligen?
Tänk om våra bilar var ordentligt försäkrade även under "tävlingsliknande förhållanden"; då hade vi kanske vågat låna varandras bilar och kunnat jämföra tider - det hade varit väldigt intressant, tycker jag. Spontant så känner jag att det skulle finnas vissa risker med att placera mig i en motorstark bil... jag har ju bara kört min miata på bana så här långt, och den är ju dessutom hur snäll som helst. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hur fasen kunde jag vinna regularitetn i C och komma 3-4:a totalt??? Jag antog att jag brände sistavarvet totalt i ett rörigt missförstånd vid en omkörning i BMW-kurvan på sista varvet! Ibland är inte verkligheten vad man tror....
_________________ Pär Hylander |
||||
Jag hörde något om en liten snurr vid test av Belgien-Miatan... Stämmer det? /Jonas _________________ Jonas Christensen NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA 106 Rallye |
||||
När jag kikar på Pers video med Metz så slår det mig att mr Metz verkar utnyttja greppet bra. Glidandet mellan över understyrning indikerar detta. Detta fenomen brukar man bara se på lätta bilar ex. Formel ford som inte kör på slicks. Tyngre bilar verkar inte ligga och glida på detta sätt alls.
MEN det mr Metz missar är spårvalen. minst 1-1,5 sekunder kunde säkert sparas på att utnyttja hela banbredden istället för 2/3. Främst är det turn-in och track out som ligger lång från bankanterna men även apex är oroväckande lång borta (up på kurbsen...) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
I C ja.... total så var jag 2:a i A och 2:a totalt i alla klasser Kul att man kan tävla fast bilen inte kvalar in som en konkurrenskraftig bil i A. PS. Pär höll en hedrande total 3:e plats över alla klasser och en 1:a plats i C. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
ooops, glömde ju skriva att det var i C ... annars blir det ju typ 8:e plats totalt
Jag håller med om man skulle kört klassvis och resultaten skulle presentrats utan indelning i klasser. Som jag förstod på förarmötet mätte de endast tre varv man var ute, så det är nog en gnutta tur med i spelet. Sedan fick jag för mig att man "klasslöst" på informatonen vi fick. Hursomhells var det ju första gången vi körde detta test så det kommer nog bli bättre nästa gång. Jag tyckte det var spännande . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det finns en risk för lite otur när man bara kör tidtagning i 3 varv av 10. Men med lite planering så skall man ju kunna undvika trafik, dvs att använda de första varven för att placera sig vettigt. Är man en bra förare så kör man oftast jämt. Sedan blir det ju lite lättare att hålla jämna tider med R-däck istället för gatdäck och destu mer utsorterad bilen är destu lättare är det att hålla tiderna jämna. Jag brukar oftas ligga inom samma halvsekund på alla varv i ett stint, även om man måste köra om eller släppa förbi. Med rena raceåk (och ingen trafik) brukar det gå att hålla sig inom 1-3 tiondelar. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hej Christian
Du har säkert helt rätt med mina spårval. Du har säkert rätt även när det gäller att en BRA förare kör många jämna varv. Detta premieras dock inte normalt i klubbmästerskapen utan det bygger nog tvärtom på att fixa till ETT kanonvarv, då har man vinstchans. Bättre vore naturligtvis om vinnare har MÅNGA snabba varv men detta är inte tillfället, åtminstonde för dem som placerar sig högt i resultatlistorna. Detta kan, som i mitt fall, bero på att jag inte förmår att köra 17-18 varv i samma tempo, i andra fall beror det på att bilen / bilarna inte maktar med merän ett eller två varv i maxtempo. Annars känns det helt tryggt o fint för mig när jag kör. Både Pär och du (mfl) har säkert rätt i era analyser. Bättre spårval (köra på kurbsen på Sturup), bromsa senare / mindre, utnyttja banbredden bättre. Tack!! Magnus Nambord kör ofta bakom mig och han har ofta sagt att jag bromsar för mycket Ibland använder jag bromsen för att "ställa upp" bilen så jag kan accelerera med lite glid på bakhjulen. Fel / Rätt?? Tack för alla tips!! om vi sedan tar också bort 40 kilo på vikten och får i Quaife lådan med längre etta, så borde jag snart vara oslagbar. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Japp Det var precis efter att jag stöddat mig och undrat hur folk lyckades snurra just där... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Eftersnack 2005-06-05 MGCC Sturup | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (18108 totalt) |