Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4564 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3499



Westfield skrev:
Hur tog du dig igenom decibelprovet med separata trattar, det brukar ju vara i princip omöjligt har jag fått för mig? Insugsljudet blir för högt.


Har inte gjort bullerprovet än men kommer att strypa spjället så det inte öppnar fullt, har inget varvstopp, plus att jag måste ha ett mekaniskt stopp för pedalen. Där sitter en bult bakom gaspedalen men den är lite för kort just nu.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Svante skrev:
Westfield skrev:
Hur tog du dig igenom decibelprovet med separata trattar, det brukar ju vara i princip omöjligt har jag fått för mig? Insugsljudet blir för högt.


Har inte gjort bullerprovet än men kommer att strypa spjället så det inte öppnar fullt, har inget varvstopp, plus att jag måste ha ett mekaniskt stopp för pedalen. Där sitter en bult bakom gaspedalen men den är lite för kort just nu.


ok. det är väl värt ett försök antar jag.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Svante skrev:
Westfield skrev:
Hur tog du dig igenom decibelprovet med separata trattar, det brukar ju vara i princip omöjligt har jag fått för mig? Insugsljudet blir för högt.


Har inte gjort bullerprovet än men kommer att strypa spjället så det inte öppnar fullt, har inget varvstopp, plus att jag måste ha ett mekaniskt stopp för pedalen. Där sitter en bult bakom gaspedalen men den är lite för kort just nu.


Insugsljud, avgasljud och däcksljud!! är det som ger mest problem. Sedan kan eventuell resonans i plåtar/huv etc. ställa till det.

Bisarrt nog så kontrollerad de inte att bilen har samma utförande vid bullerprovet som vid regbesiktningen.
Vi byggde på våran med stora insugsdämpare tejpade på huven och åskilliga kilo skummgummi överallt. (det som var nedprägat i motorrummet började brinna.....)

Avgasröret fyllde vi med stålulls diskbollar, gasen justerade vi in så den inte kunde öppna helt och däcken pumpade vi upp till 3 bar.

30 minuter efter bullerprovet rev vi av allt och rullade in för regbesiktning hos samma killar som gjort bullerprovet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Hej

Man har faktiskt blivit petigare på att kolla så att bilen inte ändrats allt för mycket från bullerprovet. Men gränsen har ju höjts också (2003) så det är lite lättare att klara provet nu - men öppna trattar utan filter går knappast.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



therealpinto skrev:
Hej

Man har faktiskt blivit petigare på att kolla så att bilen inte ändrats allt för mycket från bullerprovet. Men gränsen har ju höjts också (2003) så det är lite lättare att klara provet nu - men öppna trattar utan filter går knappast.

/Gustaf


Vår är reggad 2004. Så det kanske lönar sig att regbesiktiga i Malmö

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Reg besiktning amatörbyggt
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande