Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öppen eller Stängd hjälm vid banåka?
1 besök senaste veckan (4815 totalt)

Vilken typ av hjälm föredrar/använder du vid banåka?
Typ (1) Integral hjälm
23%
 23%  [ 23 ]
Typ (2) Halvintegral hjälm typ cross
2%
 2%  [ 2 ]
Typ (3) Öppen hjälm
58%
 58%  [ 57 ]
Typ (1) Integral hjälm då jag kör cab eller öppet.
12%
 12%  [ 12 ]
Typ (2) Halvintegral hjälm typ cross då jag kör cab eller öppet.
0%
 0%  [ 0 ]
Typ (3) Öppen hjälm då jag kör cab eller öppet.
3%
 3%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 97

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Hej!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18300&highlight=hjälm+hjälm . . . .
Efter att ha studerat följande tråd och inte blivit ngt klokare så startar jag en omröstning om vad du använder för hjälm i din bil vid banåkning? Motivera gärna för eller emot.
Själv så kör jag med öppen hjälm (3) då man kan få syrgas vid en ev olycka, det är vad jag har hört är
bra med just öppen hjälm. Någon som har andra åsikter?

Studera bilden nedan för att rösta på hjälmtyp Nr 1,2,3

Här sen Mar 2004

i stängd bil väljer jag nog öppen hjälm, kör nu med "crosshjälm" med bortskruvad munbåge...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kör gärna med öppen hjälm.

När jag körde Opel Speedster i konbana var det obligatoriskt med integralhjälm. Inte något dumt i det. thumbs up
Men jag som är van med en öppen hjälm kände mig instängd och ville "hitta ut". Väl ute i banan var känslan iofs borta. Möjligen gjorde taket på Speedstern att det kändes mer fel än vad det borde..

Nyköping
Här sen Mar 2004

Anton Lillsund skrev:
Jag kör gärna med öppen hjälm.

När jag körde Opel Speedster i konbana var det obligatoriskt med integralhjälm. Inte något dumt i det. thumbs up
Men jag som är van med en öppen hjälm kände mig instängd och ville "hitta ut". Väl ute i banan var känslan iofs borta. Möjligen gjorde taket på Speedstern att det kändes mer fel än vad det borde..

Känner precis tvärtom.. har alltid haft en stängd hjälm, under mina 13 år som tävlande i Enduro så är jag van med en sådan hjälm och känner mig oskyddad om jag inte har något för munnen och näsan ...
Kör med en crosshjälm nu.. men vill ha en stängd hjälm som typ förlsag nr 1

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag kör med integralhjälm.
Jag fick en gång i tiden svåra och omfattande ansikt- och skallskador i en trafikolycka; en integralhjälm hade hjälpt i den situationen - det hade inte en öppen hjälm...

Å andra sidan hade 6-punktsbälte också hjälpt...

Citera
peterj
Lund
Här sen Maj 2005

De gånger jag har kört har jag haft integralhjälm och känt mig något instängd och avskärmad, men duger det till proffsen så
http://www.fiagt.com/gallerypic.php?countkey=3&key=2350&season . . . .

Jönköping
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re: Öppen eller Stängd hjälm vid banåka?

Verkar som mitt val att fortsätta med öppen hjälm verkar bra då de flesta väljer
detta alternativet. Statistiken talar för det.

Här sen Jun 2004

Det är väl helt enkelt en regelfråga den dagen ni börjar tävla. Typ av hjälm regleras av den klass/typ av bil du kör. Så risken är att du måste ha fler hjälmar.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Klickade i: Typ (1) Integral hjälm då jag kör cab eller öppet.
Frågan är vilken av mina hjälmar jag ska använda nästa gång jag sätter mig i en karossbil?
Båda är FIA-godkända och väger lika mycket... Det får nog bli integralhjälmen, är ju den jag kommer att vara van vid.

Solna
Här sen Jan 2003

Den dagen jag köper en mer bilanpassad hjälm kommer det bli en integralhjälm vill inte kunna slå sönder ansiktet om de mot all förmodan blir att smaka armco eller volta.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

orsaken till att öppna hjälmar föredras framför stängda hjälmar är väl mest av viktskäl?

Dvs för att förebygga nackskador?

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Var tvungen att prova integralhälmen i bruxbilen under kvällen. Det gick bra, kände mig inte instängd men medtraffikanterna undrade nog vad man var för en tjomme

Täby
Här sen Feb 2003

Re: Öppen eller Stängd hjälm vid banåka?

Martin L skrev:
Verkar som mitt val att fortsätta med öppen hjälm verkar bra då de flesta väljer
detta alternativet. Statistiken talar för det.

Det är nog inte så konstigt att man väljer det då man är tvingad att ha öppen hjälm när man tävlar.

Jag har en för biltävlande(regeltvingande), en för crossåka(crosshjälm), en för karting(vanlig hyfsad lätt integralhjälm) och en för snöskoteråkande(dubbelvisir och öppningsbar hakdel samt andningsmask) samt en drös gamla MC-hjälmar. Hmm, tror jag har lagt ned en och annan krona på hjälmar under åren och endast fått användning för 2-3 st., förutom av komfortskäl då.

#24, #64, #88
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Cobolt skrev:
orsaken till att öppna hjälmar föredras framför stängda hjälmar är väl mest av viktskäl?

Min integralhjälm vaäger 1000 gram, jag tror inte att en öppen är speciellt mkt lättare då väldigt lite vikt sitter i delen framför munnen i en riktig bil-hjälm.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Speedster skrev:
Cobolt skrev:

Min integralhjälm vaäger 1000 gram, jag tror inte att en öppen är speciellt mkt lättare då väldigt lite vikt sitter i delen framför munnen i en riktig bil-hjälm.

Lätt thumbs up
Vad är det fär hjälm?

Karlstad
Här sen Mar 2004

Kristian Larsson skrev:
Speedster skrev:
Cobolt skrev:

Lätt thumbs up
Vad är det fär hjälm?

peltors (G10) hjälm antagligen för det är den ända som är sbf godkänd av intergralhjälmarna... men du får bara ha sådan hjälm i öppna bilar och i kart om du ska köra tävlingar som ingår i någon sbf klass ..om du ska åka täckt bil så måste du ha en annan peltor hjälm ( en öppen hjälm)...

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Fredrik Fogelberg skrev:

peltors (G10) hjälm antagligen för det är den ända som är sbf godkänd av intergralhjälmarna... men du får bara ha sådan hjälm i öppna bilar och i kart om du ska köra tävlingar som ingår i någon sbf klass ..om du ska åka täckt bil så måste du ha en annan peltor hjälm ( en öppen hjälm)...

Det där stämmer inte
Min hjälm är inte från peltor men är ändå fullt godkänd Just godkända integralhjälmar finns det gott om, jethjälmar är det värre med.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag köpte en lätt, öppen för att mestadels köra i en bil med en skog av krockkuddar.
Känns som om det är nacken/skallbasen som ligger mest pyrt till. Ev. framtida tävlande
får avgöra kommande hjälmval.

Uppsala
Här sen Okt 2004

Öppen typ 3. Jag gillar inte alls att ha på mig en integralhjälm, men en öppen är inte värre än en mycket tjock mössa .

Är mest rädd att krossa skallen mot b-stolpen (eller huvudbågen med bur), och då hjälper ju en öppen hjälm bra.

Slå huvet i b-stolpen lär man ju kunna göra när det greppar abrupt efter ett kast bara.

1 besök senaste veckan (4815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande