Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5419 besök totalt |
SSK på Rudskogen 11-12/6
Även om Unionen upplöstes för 100 år sedan så är samarbetet intimt mellan Sverige och Norge när det gäller racingen vilket bevisas av att SSK och Norska Bilsportförbundet nu genomför en till stora delar integrerad tävling på Rudskogen. 120 bilar kommer till den kuperade och trevliga banan för att köra vardera två race indelat i åtta olika startfält. Huvudattraktionen denna helg blir Nordiska Mästerskapet för Superkart där Stockholmaren Benjamin Ernryd får gälla som favorit till NOM guldet efter sin strålande körning förra helgen på Gelleråsen. Den mest spektakulära klassen blir annars Yokohama Cup Scandinavia som denna gång förstärks med ett antal norska Roadsportförare. Hela 26 startande finns anmälda och startfältet rymmer en härlig blandning av Super Touring bilar som BMW, Audi, Ford Mondeo och Mercedes mixat med Porschar, Lotus och Corvetter. Att sia om utgången av denna giganternas kamp är omöjligt. Utöver dessa klasser så kommer publiken att bjudas på Fyndbörsen Cup som denna helg kör tillsammans med norska Nasjonal Racing klass 1. Qwinsat cup som delar utrymmet på banan med Nasjonal Racing klass2, Camaro Cup, Volvo original Cup, Renault Junior och inte minst SSK Classic som förstärks med norska GT och Standardbilar i Historic racing. |
||||
Enligt telefonsamtal från rudskogen så var inte gammal äldst 50 plusarna fick stryk av 19 årige Fredrik Magnusson. Väntar med spänning morgondagens resultat då gammlingarna för skam skull måste visa var skåpet skall stå .
_________________ Rolf osbeck |
||||
Resultatlistan från igår om man inte tar med NR kl1 ser ut så här:
1. Magnusson 2. Blyberg (med snabbaste varvtid och pole position i dag) 3. Egeland 4. Graff 5. Johansson 6. Kangro 7. Gustavsson 8. M Jansson-Hagman 9. Daubner (problem med greppet som gav ett par avåkningar) 10. C Jansson-Hagman 11. Olsson (lossnad oljeslang) Kommentarerna vid 205-förarna härrör från att jag kopierade detta från PSC-forumet, men de får väl stå kvar... Gårdagens race hanns tydligen med på torr bana, men när jag ringde nu på förmiddagen så öste det ner. NR Kl1-bilarna kör på slicks resp regndäck, medan SSK kl1 ju går på A048:orna oavsett före. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Andra racet idag blev ingen succé för Peugeot-lägret, men det blev fransk seger iaf:
1. Egeland 2. Graff 3. Kangro 4. Magnusson 5. Blyberg 6. Gustavsson 7. Daubner 8. Olsson 9. Johansson 10. C Jansson-Hagman 11. M Jansson-Hagman Många hade det tydligen slitigt med den för de flesta obekanta banan i vått. Grattis till Fredrik Egeland för en efterlängtad seger! :thumbup: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kan upplysa alla som inte va där att ni missade en underbar bana. Roligare och köra kart på får man leta efter.
![]() Synd bara att man hade problem med karten och när man väl fick fart på den så åkte man för fort... ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Nu är de officiella resultaten uppe också.
http://www.sskracing.com/cgi-bin/Lis _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Lite bilder från Rudskogen:
Foto: Bengt-Åce Liljevind ![]() Fredrik Egeland i tätposition i ett halkigt och svårkört race med många snurrningar. Det gav Fredrik en mycket välförtjänt förstaplats. ![]() Söndagens segrare i Qwinsta Trophy Enar Wiktorsson i sin BMW M3:a ![]() Erik Martin Gjertsen som vann söndagens race där Benjamin Ernryd kom 2:a, Benjamin vann dock lördagens race. ![]() Inför starten i Renault 5 Junior där Ted Brink vann helgens båda race. ![]() Fredérick Bylund i sin blåa 940 vann båda racen på Rudskogen ![]() Camaro Cup i regnvädret med söndagens segraren ole Martin Lindum i täten ![]() Segraren i lördagens race i Yokohama Scandinavia Cup Tobias Tegelby i sin Audi A 4 Quattro ST ![]() Frode Alhaug, Corvette Sting Ray fick en första och en andraplats i helgen. ![]() |
||||
En liten rättning: Erik martin vann sin klass och jag min, han åker en encylindrig motor med mycket vrid och har 15 Kg lättare kart. En klar fördel i regnet... ![]() OT Leif, det var kul att träffas i verkligheten också. Du är den första rejsa.nu are som jag hälsat på IRL! ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
Nu har du lite fel Benjamin väl? Har du inte mött mig på banorna menar du? ![]() Sen har vi väl 200kg och ni 210kg? Fast visst körde Erik martin fort! Fruktansvärd fart på den Hondan. Hade varit kul om du inte snurrat i början och kunnat ge honom en match. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
En liten rapport från 205:a.
Vid förste träningspasset på fredagen konstaterades att Rudskogen var en ganska tekniskt krävande bana och spårvalen var väl inte de allra bästa under det inledande passet. När en bil placerats lite olämpligt i en sandfålla så rödflaggades passet efter 8 varv, avslutade passet med en inte alltför bra tid på dryga 1.10. Efter ett halvt varv på andra passet började bilen tappa effekt och lite senare gick den på 3 cylindrar, gick ut i depån och kunde konstatera fukt i tändstiftsförsänkningarna. Tryckluft och nya stift gjorde susen. Så var det dags för sista passet, kände att nu måste jag hitta runt och få till lite bra tider. Första varven på runt 1.10.5 reducerade tiderna efterhand ned till 1.09.5. Fortfarande med småmissar, i stort sett i alla kurvor, så nog fanns det en hel del hopp inför lördagens tidskval. Under tidskvalet så var det fortfarande inte riktigt rena spårval och tiden blev 1:09.376, vilket var fjärde tid totalt och andra tid i Fyndbörsen, 3 tiondelar efter. I lördagens race kom jag in i första kurvan som 3:a med en norrman i ledning och Fredrik Magnusson som 2:a. Efter 2 varv kom Fredrik om medan jag blev liggande kvar, periodvis sköt jag norrmannen framför alltmedan Fredrik drog ifrån. På 7:e varvet kom jag förbi med Fredrik ca 150 meter före. Tog nu upp jakten, utan framgång under 2 varv sedan började jag närma mej och när ett varv återstod kunde jag sätta press på Fredrik. I sista kurvan bromsade jag mej upp bredvid på insidan och vi går ut på målrakan helt jämsides. Fredrik hade dock ytterspår och fick lite mer fart och gick i mål 38 tusendelar före, eller 3 dm mellan våra främre stötfångare. Satte snabbaste varv på 01:08.923, vilket blev varvrekord på Rudskogen eftersom vi inte kört här förut. Snabbaste varv innebar pool till söndagens race. Söndagen var en blöt historia, justerade om stötdämpare som en test vilket inte blev lyckat alls. Var i ledningen 1,5 varv men insåg att det inte skulle hålla, hade inget fäste fram och det bara spann. Fick åka nästan utan gaspådrag i kurvorna och utan drag så kommer bakänden än mer, vilket var just det jag försökte justera bort. I och för sig så hade jag inte kunnat svara upp mot det tempo som sattes upp ändå. Släppte förbi de fyra som ville åka fortare och blev till slut femma. Fredrik Egeland vann en mycket välförtjänt seger i sin Renault med Alexander Graff, som gjort en fenomenal uppkörning genom fältet, som tvåa. |
||||
|
||||
ord överflödiga ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5419 besök totalt |