Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2992 besök totalt |
993 GT2
Har alltid gillat den gamla gt2:an, ser riktigt rejsig ut mot dom nyare 996 bilarna. Men vad har den för tid på ringen? Bifogar en bild på en gt2 lookalike. http://se.mobile.de/cgi-bin/search.pl?Countoff=59&DataNr=9&DisplayDetail=20810181 och en äkta! http://se.mobile.de/cgi-bin/search.pl?Countoff=59&DataNr=49&DisplayDetail=11111111115473036 _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Re: 993 GT2
Det står en svenskregistrerad GT2:a på Porsche Center i Borås om du är sugen. Tror den är jättefin, prise 1,3... Vad jag vet finns det inga "officiella" tider på nordslingan för en gatregistrerad 993 GT2:a. Det samma gäller vad jag vet även 993 RS. Tyska Sport Auto började med sina "supertest" först lite senare så även där saknas tider vad jag vet. En god bit under 8 minuter för fullt varv borde väl vara möjligt med rätt chaufför? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Undrar vad jag får inbyte på min... får jag över miljonen så är det så gott som klart ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jag vet hur vi kan få fram en trovärdig tid på ringen. Någon lånar ut en styck 996GT2 och en 993GT2 till mig, sen tilbringar jag en vecka på ringen i vardera bil. Med dom tiderna vi får fram där kan vi med hjälp av AMS tider på 996:an räkna ut differensen mellan bilarna å på så sätt få en tid som stämmer bra. Nån som vill låna ut sin GT2:a?
![]() |
||||||
Vet du inte att man ska sova INNAN man börja drömma sådär... ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() ![]() ![]() Tror jag läste någonstans att den var svenskreggad men Torsk, f-låt Norsk ägd. Om jag inte läste fel så snurrade den...på långa rakan! ![]() Anders som är ett med klubben kanske vet mer? _________________ Stefan Larsson |
||||||
Det stämmer. Jag var med på Rudskogen när han snurrade. Jag stod i depån och hörde hur det började gnissla, sedan gnisslade det lite till och sedan gnisslade det rejält när han gjorde en redig rundpall - mitt på långrakan!! Han hade väl klivit på lite för mycket i utgången, fått sladd och sedan ett antal returer innan det blev för mycket. Enligt uppgift vara han ca en meter från räcket när det slutligen stannade! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
GT2:an fanns i lite olika versioner, både som Clubsport och "Touring" om jag minns rätt, så det beror ju på vilken man jämför med. Den mest synbarliga skillnaden är givetvis de "skruvade" skärmbreddningarna och den annorlunda vingen. Sedan är det väl lite biffigare grejor under skalet också men det har jag ingen koll på. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Inte så stor. En GT2 är i princip en RS med turbomotor. Skruvade skärmbräddare, andra hjul & annan bakvinge är väl det som syns mest. Baserad på "breda" karossen (4S,S & turbo), medan RS är baserad på smala (C2, C4). Sen verkar den ha bättre andrahandsvärde. 1.3 för en bil som kostade knappt 1.5 för sju år sen ![]() mvh Anders _________________ Anders T |
||||||
Apropå disskussionen om reg.plåtar har den här en kul skylt bak! OVERSTEER ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Nja jag undrar ändå, är den verkligen "baserad på den breda karossen"? Kan kan köra gt2 breddare till RS och tillsammans med den bredare kofångaren bak blir det då en gt2. Isf borde det vara samma karossutförande från början. 993RS är u inte likt vanliga carrera hellre.... ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||
Jo, det är den. En GT2 är 1855 mm bred. Skärmbreddarna breddar den 30 mm på varje sida. En turbo är då mycket riktigt 1795 mm bred. En smalkaross är 1735 mm bred, alltså ytterligare 60 mm smalare.
Nej, med skärmbreddare blir väl snarast en RS en RSR.
På vilket sätt är de olika karossmässigt (bortsätt från vingar)? mvh Anders _________________ Anders T |
||||||
Stoppa porren på internet!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Kan ju oxå benämnas rsr-helt riktigt.
På vilket sätt är de olika karossmässigt (bortsätt från vingar)? mvh Anders[/quote] Ställ dom jämte varandra, dom är inte lika på en dag. Framförallt skärmarna, hur välvda dom är. Både fram o bak. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Där ser man. Har sett en och annan 993:a men alltid trott att RS & Carrera var lika. Får väl kolla lite noggrannare nästa gång ![]() _________________ Anders T |
||||||
Du kanske bara sett Carrera 2/4S- de ser liknar RS:an (förutom vinge och spoilrar) |
||||||
Njae, jag har nog sett de flesta varianter (+ ägt ett par) så tycker nog jag har hyfsad koll på olikheterna. Carrera 2/4S är inte speciellt lika RS karossmässigt tycker jag, de är ju bredkarosser och då som jag skrev tidigare 60 mm bredare bak. Dessutom skiljer sig trösklarna en del, bredkarossen har rakare aningen konkava trösklar (som även GT2), medan smalkarossen är rundade ner under bilen. Men för att återgå till ursprungsfrågan ![]() mvh Anders _________________ Anders T |
||||||
Hehe jag måste bara få koll på detta - jag kan ju inte gå runt o ha fel koll på porsche 993:or ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2992 besök totalt |