Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1297 besök totalt |
Elektronisk fuskdiffbroms?
Porsche Boxster har tydligen en sorts "fuskdiffbroms" där man helt enkelt använder den vanliga bromsen till att bromsa innerhjulet så det inte spinner i lågfartsböjar. Är det typiskt lagligt att ha en sådan konstruktion i racing? Vad tycker ni om konstruktionen rent allmänt? Körbarhet, egenheter? |
||||
Brukar inte de flesta bilar med bromsande stabilitetssystem sluta med överhettade bromsar vid "inspirerade" tester. Clarcsson lyckades ju ofta men då är det ju iofs plågande körning istället.
![]() |
||||
Bara att instämma med andras erfarenheter; det är tydligen inte mycket att ha, iaf inte om man ska köra inspirerat mer än några få kurvor i taget.
Har ett liknande system på min Mondeo V6 (antispin + "fuskdiffbroms"), och det funkar iofs kanon när man ska starta på halt underlag (man blir inte stående med ett hysteriskt spinnande hjul), men mycket mer duger det inte till. Jobbar bara upp till 50 km/h och verkar inte orka med riktigt utan stryper en massa på gasen istället. (Kanske räknar på högsta hjulvarvtalet istället för medelvärdet?) och varmt? Jodå, efter ett par-tre öde rondeller med fri sikt osar det bromsar ganska rejält. Ska man köra bana (vilket jag f ö inte planerar att göra med den bilen) så är det nog bara att stänga av, annars tar väl bromsarna semester efter ett varv eller två... Själva antispinsystemet (motor som "förlänger" gaswiren) är väl inte så upphetsande, det heller. Enda gången det jobbar någorlunda snyggt är när man stampar plattan i golvet och håller den kvar där - men den lägger sig väl under gränsen för hjulspin ganska omedelbart. Försöker man ge lagom gas i halt väglag så resulterar det bara i ryck och dumheter, så det är antingen ner med plattan en bit till och låta systemet jobba, eller så får man stänga av eländet och köra själv istället. Ja, en grej till: Systemet är så urbota dumt att det hellre stryper och/eller bromsar ihjäl motorn än låter hjulen spinna! ![]() ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Där har du väl även ett extra spjäll som styrs av TC om jag inte minns fel? Har för mig att engelsmännen brukar ta bort det. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är det med. I högre fart så stryps luftflödet in men annars används bromsarna för att fördela kraften. Skrev bara så där kort ovan för att det bara var själva "fuskdiffen" som diskuterades. Smäller till rätt bra men det lilla jag har testat har det funkat bra för att komma iväg när det är slipprigt vid vardagskörning. På bana har jag bara störts av TC:n _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1297 besök totalt |